Kneppe Kneppe skrev:
Har byggt enplans Älvsbyhus på mindre ort i Göteborsregionen 2015. Bankens värderingsman var positivt överraskad av standard och kvalitet när vi skulle binda byggnadskreditivet. Värderingen hamnade drygt miljonen över vad vi lagt in i hus + tomt + avgifter.

Älvsbyhus har skött alla åtaganden exemplariskt efter färdigställande, fixat alla fel och kommit ut och åtgärdat fel som vi upptäckte även efter 2-årsperioden har gått ut.

Säger som de andra här, kolla med annan mäklare. Jag tror många har illa grundade fördomar om Älvsbyhus. Krypgrund är som de säger en "riskkonstruktion", men om man följer anvisningar så ska det inte uppstå problem (om du då inte bygger på gammal sjöbotten). Det finns även fördelar med krypgrund.
vad finns det för fördelar med krypgrund?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Kneppe Kneppe skrev:
Har byggt enplans Älvsbyhus på mindre ort i Göteborsregionen 2015. Bankens värderingsman var positivt överraskad av standard och kvalitet när vi skulle binda byggnadskreditivet. Värderingen hamnade drygt miljonen över vad vi lagt in i hus + tomt + avgifter.

Älvsbyhus har skött alla åtaganden exemplariskt efter färdigställande, fixat alla fel och kommit ut och åtgärdat fel som vi upptäckte även efter 2-årsperioden har gått ut.

Säger som de andra här, kolla med annan mäklare. Jag tror många har illa grundade fördomar om Älvsbyhus. Krypgrund är som de säger en "riskkonstruktion", men om man följer anvisningar så ska det inte uppstå problem (om du då inte bygger på gammal sjöbotten). Det finns även fördelar med krypgrund.
vad finns det för fördelar med krypgrund?
 
K
Fick min förhandsvärdering för några veckor sedan på vårt Hjältevadshus.
Mäklaren lade nästan precis på vad produktionskalkylen sa. ( 4,2 )
Skulle återkomma sen när jag ville ha en slutvärdering som det lät skulle hamna lite högre då en mer rättvis bild fanns,.
Området är helt nybyggt och de det har precis sålts två hus där som legat på 5,4.
Dock lite större,med garage och färdig tomt.
Så gissningsvis kanske vi hamnar mellan 4,5 - 5 som jag borde känna mig nöjd med.
Dock rör ligger begagnatmarknaden en bit utanför stan här väldigt nära dom priserna. ( Vårt område ligger i centrala delarna. )
Men utan att vara bekant med kommunen och hur priserna ligger så är det svårt att beskriva för andra vad allt "borde" vara värt.
 
Redigerat:
  • Gilla
RickardE
  • Laddar…
Älvsbyhus ÄR ett sämre hus än andra hustillverkare! Har vart och jobbat i en hel del olika, och det som brukar heta ”man får vad man betalar för” stämmer verkligen in här. Oavsett om man har läst på eller inte.
 
  • Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
vad finns det för fördelar med krypgrund?

Bl. a.
  • Enklare åtkomst till avlopp
  • Enklare åtgärda ev. radonproblem
  • Enklare reparera t ex vattenskador i trossbotten
  • Billigare åtgärda sättningsskador

Är det bättre än isolerad platta? Tveksamt. Men det är inte så mycket sämre som vissa vill göra gällande.
 
S
A Atom skrev:
Bullsk.t.

Vi sålde vårat, med lite bättre utrustning till mycket högre pris än övriga Myresjöhus m.m. Så. Dtta stämmer inte!
S.k. anekdotisk bevisföring
 
  • Gilla
Atom och 3 till
  • Laddar…
Kneppe Kneppe skrev:
Bl. a.
  • Enklare åtkomst till avlopp
  • Enklare åtgärda ev. radonproblem
  • Enklare reparera t ex vattenskador i trossbotten
  • Billigare åtgärda sättningsskador

Är det bättre än isolerad platta? Tveksamt. Men det är inte så mycket sämre som vissa vill göra gällande.
Det beror ju lite på vad du jämför med.
Om vi jämför med platta på mark, vilket i princip alla andra bygger med så:

- Avlopps-delen håller jag helt och hållet med dig om. J**** mek att bila upp golve varje gång man vill flytta något. Dessutom med stora svårigheter då man har ingjuten golvvärme, vilket gör det i princip omöjligt att bygga nya avlopp om man inte redan planerat för det!

- Radonproblem får man ju dock inte om man lägger ut en radonduk, så man behöver heller aldrig åtgärda sådana problem. Blir ju lite av ett icke-problem. (obs: detta är så jag förstått hur man skyddar mot radon)
- Man kan inte få vattenskader på trossbotten (jag antar att det är trossbotten som vänder ner mot krypgrunden du syftar på) eftersom man har en kapillärbrytande, isolerad och dränerad grund. Det kan i princip inte tränga fukt upp i grunden.

Sättningsskador kan jag inte svara på. Dock borde ju risken va lägre med en platta då det är en mer sammanhållen grund som till slut blir självbärande?

När vi räknade på hus, så var inte älvsbyhus billigast. Jag rättar mig själv. De _var_ billigast, i grundutförandet. Det som dock är standard hos majoriteten av de andra leverantörerna var däremot rätt påkostade tillval hos Älvsbyhus. Vi var å kikade på ett sådant, påkostat visningshus, och jag kan inte påstå att jag tyckte det var någon lägre standard i "interiöret" jämte Myresjö, Movehome, Trivsel, LB hus osv. Dock kan jag inte svara för stomme och dylikt. Det som gjorde att vi valde bort Älvsby var dock faktisk det faktum att det var så himla mycket eko och oljud i alla väggar. Vi hade med oss mina kusiner som sprang runt och lekte lite och det var väldigt ljudligt. Avsaknad av golvvärme var heller ingen hit, men med en isolerad krypgrund och trägolv så var ändå golvkomforten hög! Det är synd att man inte kan välja till isolerade innerväggar.

Tillbaka till ditt dilemma: Jag tror att mäklare värderar ner ett älvsbyhus mer än något annat märke i en förhandsvärdering eftersom varumärket inte är lika starkt förknippat till "kvalite" som andra hus är.

När vi varit på husvisningar på hus som varit 1-10 år gamla så har det i princip aldrig nämnts vem som är tillverkare av huset, om man inte explicit frågar. Ekesjö, Myresjö, Tvisel och Älvsby, när huset väl står där med en fin tomt, lite möbler en trädgård och något uthus så säljer det för det samma. Då är det tillbaka det det enda som egentligen verkligen påverkar ett huspris: Läge! Om ni ska bygga i något som i dag kanske är "strax utanför" så kommer det inom kort vara "strax innanför".
 
  • Gilla
RickardE
  • Laddar…
Kneppe Kneppe skrev:
Bl. a.
  • Enklare åtkomst till avlopp
  • Enklare åtgärda ev. radonproblem
  • Enklare reparera t ex vattenskador i trossbotten
  • Billigare åtgärda sättningsskador

Är det bättre än isolerad platta? Tveksamt. Men det är inte så mycket sämre som vissa vill göra gällande.
så vitt jag vet så måste man i bägge fallen bryta upp golvet även om metoderna är olika.
radonproblem finns inte vid platta på mark, vattenskador i trossbotten är betydligt enklare att fixa i en platta då man idag använder rör i rör bara att dra ut det gamla röret och skicka in ett nytt inget man behöver bila upp och göra, sedan återstår att se till att fukten kan ta sih ut igen men det är likadant med krypgrund. om plattan byggts efter de regler som finns för platta på mark blir det inga sättningar.
skulle aldrig bygga med krypgrund det finns skäl varför det är klassat som en riskkonstruktion även om problemet är kraftigt överdrivet, haft ett hus som var byggt tidigt 1800 tal med krypgrund utan några problem. men när vi byggde valde vi platta på mark.
 
C crazytok skrev:
Tycker inte du ska bry dig så mycket om deras förhandsvärdering. När väl huset står på sin plats och efter några års boende så kommer värdet se helt annorlunda ut, i positiv bemärkelse alltså.
Hur kan du veta detta? Priserna kan lika gärna vara 30% lägre än idag om tre år. Eller något helt annat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klart jag inte vet. Men det är högst osannolikt...
Svenska folket blir inte direkt fattigare, och sålänge det är bostadsbrist kan det bara gå åt ett håll. Men givetvis är inte kurvan konstant, utan den har sina upp och nergångar.

Min personliga åsikt om amorteringskravet är att det inte kommer bli billigare boenden, bara att man justerar vilka som har råd att köpa vad.

Att bygga mer boende, DET kommer dämpa prisuppgångarna desto mer. Men det kommer ta lång tid innan vi är ikapp.

Största påverkan till senaste tidens små nergångar är medias ständiga skriverier. Det kommer snart vända igen. Det är jag övertygad om!

Men Alingsås är fint och det byggs ut väldigt mycket där, så jag skulle vilja påstå att det inte går att göra en dålig affär genom att bygga där. Sålänge det inte är alltför långt utanför....

Att bygga nytt idag är ju nästan samma pris som att köpa begagnat. Beroende på vad tomten kostar då förstås!

Men återigen, klart jag inte vet! Det är det ingen som gör... men det är åtminstone vad jag tror!

Låt oss nu återgå till topic!
 
Redigerat:
  • Gilla
RickardE
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Hur kan du veta detta? Priserna kan lika gärna vara 30% lägre än idag om tre år. Eller något helt annat.
Huspriser kan precis som börsen endast gå uppåt och det för evigt. (Man borde som mäklare och husbyggare skriva in samma disclaimer som för finansiella produkter. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. Du kan förlora de pengar som du investerar)...
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Klart jag inte vet. Men det är högst osannolikt...

Men Alingsås är fint och det byggs ut väldigt mycket där, så jag skulle vilja påstå att det inte går att göra en dålig affär genom att bygga där. Sålänge det inte är alltför långt utanför....

Att bygga nytt idag är ju nästan samma pris som att köpa begagnat. Beroende på vad tomten kostar då förstås!

Men återigen, klart jag inte vet! Det är det ingen som gör...
Ju längre priserna går uppåt (nåja, på sistone har de ju inte gjort det riktigt) desto större blir sannolikheten för en korrigering neråt och desto större bör denna korrigering bli. Därför borde man för varje dag som går bli mer försiktig med kategoriska uttalanden angående POSITIV utveckling.

I övrig, ja, Alingsås är kanon. ;)
 
RickardE RickardE skrev:
Vad hände under ombyggnaden ?
Dom satt en djäkla fart och byggde många hus långt innan leverans. Som sedan stod lagrade utomhus med bristfällig täckning.
 
Det ligger i bankens intresse att det finns buffert mellan värdet och det ni begär att låna i kreditiv. Därav önskas ifrån bankens sida en låg förhandsvärdering. Swedbank äger Fastighetsbyrån. Hade ni Swedbank som bank? Kontakta då en annan mäklare och betala för en ”oberoende” värdering. Du får betala för värderingen eftersom mäklaren inte har ngn. ersättning för att göra värderingen genom att ni inte ska sälja, men står ändå med ansvaret kring värderingen han/hon gör.
Swedbank kanske inte accepterar värdering från annan mäklare än Fastighetsbyrån, men då har ni iaf ngt. konkret att utgå ifrån när ni diskuterar. Eller byt bank!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Torpargrund säger väl allt. Och hur många fuktskadade hus skickade dom ut nu vid fabriksombyggnaden ? :surprised:
Hur många fuktskadade hus skickade dom ut? Har du något exempel på någon som blivit drabbad, eller är det folksporten kasta skit på älvsbyhus som spökar? (Jag är ärligt intresserad då vi funderar på att bygga ett älvsbyhus)
 
Känns rimligt att ett väldigt billigt hus i "otroligt låg kvalitet" får en lägre värdering än ett normalt eller kanske tillochmed dyrt hus med hög kvalitet, materialval osv.

Vi har precis byggt hus, systern byggde för några år sedan och vi har lite vänner som bor i allt från nybyggt till 5-6 år gamla hus. Det är rätt lätt att se skillnad på ett hus som kostar 1.5 miljoner i katalog kontra 3+... materialval som sagt, byggkvalitet, tjocklek på väggar, ja allt. Tunna enkelgipsväggar i nybyggt kontra dubbelgips eller trä+gips osv, jadu, dyrare hus är värda mer, tycker jag?

Sen om just du tycker att läget är värt mer eller mindre är väl en sak men innan ni bygger vill jag också påpeka att tar ni det billigaste färdig-huset som finns kommer ni få ett billigt hus... jag rekommenderar att gå upp till smv/hjältevadshus eller "bättre", kanske titta på lösningar där man får göra mycket själv på plats om det är för dyrt annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.