H
J JohanLun skrev:
Men stopp nu, de kan förstås ta in nån eller själva fixa på jobbet de själva gör, om de satt upp listen i fråga... Dvs i detta fall, slår de sönder själva fönstret kan de laga detta... Men i detta fall är det ju inte alls kopplat till fönstret, de har väl aldrig jobbat med golvet.

Förstör de något som inte har med jobbet att göra så kan de ju inte få gå loss på din inredning, det är ju helt befängt - det betvivlar jag starkt, om det är så är det ju av vikt för TS att få exakt info och har de detta i skrift så vore det bra att lägga ut exakt skriften här...
Självklart kan man de, man har alltid rätt att först åtgärda felet själv.

Säg att man förstör en tapet när man var inne och bytte golv i en lägenhet.
även om man inte är tapetserar så har man rätt att åtgärda skadan.
aningen gör man de själv bara de är fackmannamässigt utfört eller tar in en tapetserare man använder som åtgärdar de åt än.

självklart kan kunden inte ta in en som han känner för, de skulle ju aldrig fungera.
 
A
S sinuslinus skrev:
Konsumenttjänstlagen gäller inte när det är bostadsrättsföreningen som beställt jobbet.

Källa?! Låter nämligen konstigt då jag för ett par år sedan gick igenom ett ärende hos ARN och de plockade fram denna lag att stödja sig på. Då var det rot renovering som föreningen beställt och företaget i fråga hade åstakommit
diverse skador på medlemmarnas egendom.
 
H hul skrev:
Självklart kan man de, man har alltid rätt att först åtgärda felet själv.

Säg att man förstör en tapet när man var inne och bytte golv i en lägenhet.
även om man inte är tapetserar så har man rätt att åtgärda skadan.
aningen gör man de själv bara de är fackmannamässigt utfört eller tar in en tapetserare man använder som åtgärdar de åt än.

självklart kan kunden inte ta in en som han känner för, de skulle ju aldrig fungera.
vänligen återkom med den paragraf som säger detta!

det kanske är som du säger som det oftast funkar i praktiken, men sätter man hårt mot hårt kan jag aldrig tro företaget har rätt att göra "vadsomhelst" hemma hos dig, däremot har de säkert rätt att bara ersätta med rimligt belopp och inte överprissatt...
 
H
J JohanLun skrev:
vänligen återkom med den paragraf som säger detta!

det kanske är som du säger som det oftast funkar i praktiken, men sätter man hårt mot hårt kan jag aldrig tro företaget har rätt att göra "vadsomhelst" hemma hos dig, däremot har de säkert rätt att bara ersätta med rimligt belopp och inte överprissatt...
Men vadå golvläggare är ju inte direkt en skyddad titel.
vem som helst kan utge sig för att vara golvläggare så varför skulle inte dom klara de lika väl?
alternativt ta in någon som gör de
 
nino nino skrev:
Är golvet limmat mot golvet, skruvat, spikat eller ligger det löst?

Ett vanligt parkettgolv, modell klick, byter man ganska lätt en bräda i. Sänksåg och multiverktyg är väl det som behövs.
Man får ta bort undre delen av noten och limma fast brädan mot det andra golvet, borde funka med massiva golv också men svårigheten är väl att få exakt samma färg på biten...

Ånga skulle kunna göra det bättre
14mm massivt limmat på plywood. Plywood limmad och skruvad i flytspackel. Min golvläggare får bedöma hur man bäst löser det. Han är grym!

https://frolingstragolv.wordpress.com/referenser/
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
H hul skrev:
självklart kan kunden inte ta in en som han känner för, de skulle ju aldrig fungera.
haha, är du på riktigt, klart som fan. Har kunden lagt ca 4 ggr så mycket som normalt golv för att få det premium som ut av bara helvete, då får ju såklart kunden rätten att behålla det premium som i bara helvete. Annars har vi ett rättslöst samhälle, där hantverkare kan göra vad som helst mot annans egendom..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
FIck precis höra av styrelseordförande att han läser tråden.. haha så jag får försöka vara mer diplomatisk än vanligt i tråden :p Men än så länge låter det bra. Så vi får se hur det tar sig.

Det jag är orolig för att firman kommer vilja lösa det med egen hantverkare och jag kommer ju bara acceptera den golvläggare som lagt golvet. Men, men den dagen den sorgen
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
H
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
haha, är du på riktigt, klart som fan. Har kunden lagt ca 4 ggr så mycket som normalt golv för att få det premium som ut av bara helvete, då får ju såklart kunden rätten att behålla det premium som i bara helvete. Annars har vi ett rättslöst samhälle, där hantverkare kan göra vad som helst mot annans egendom..
Spelar väl ingen roll om du anser han att vara grym.
man åtgärdar självklart sina egna fel.
men självklart ska dom åtgärda till standarden som var innan.
men lägga ett golv är inte direkt avancerat och inte direkt så att din kille springer 8:surprised:r runt andra.

Man åtgärdar med samma golv till fackmannamässigt utfört, du kan inte säga något annat.

jag arbetar med detta dagarna ut, jag vet hur de fungerar
 
H
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
FIck precis höra av styrelseordförande att han läser tråden.. haha så jag får försöka vara mer diplomatisk än vanligt i tråden :p Men än så länge låter det bra. Så vi får se hur det tar sig.

Det jag är orolig för att firman kommer vilja lösa det med egen hantverkare och jag kommer ju bara acceptera den golvläggare som lagt golvet. Men, men den dagen den sorgen
du har inget val, du är ju inte ens part i målet.
 
Sid 67 känns relevant att läsa... dock bara en uppsats, men kort googlade var detta det bästa jag kunde hitta iallafall...

http://forsakringsratt.se/fileadmin/Uppsatser/HanspersFullgorelseansvar.pdf

...Ur detta stadgande kan utläsas att entreprenören har ett strikt ansvar för skador på sin egen entreprenad, det vill säga den entreprenad som entreprenören själv har utfört, som uppkommit på grund av fel. I och med att ansvaret är strikt finns i princip inga ansvarsbegränsningar uppställda. Ullman uttrycker att det här inte rör sig om något skadeståndsansvar i egentlig mening eftersom att det handlar om entreprenörens ansvar för att hans avtalade åtagande, att leverera en kontraktsenlig entreprenad, fullgörs.378 Ansvar för skador på annat än själva entreprenaden regleras i kap 5 § 11: Part är skyldig att ersätta motparten för sådan skada som inte skall ersättas enligt bestämmelserna ovan i detta kapitel, om han varit vårdslös eller om skadan beror på fel för vilket entreprenören är ansvarig...

...skilja på avhjälpande av fel som entreprenören ska utföra utan kostnadsbegränsning och ersättning för skada som detta fel har vållat...

Det som rör entreprenaden är altså vad jag kan tolka, felavhjälpande. Skador utanför entreprenaden regleras av skadestånd.
 
H hul skrev:
du har inget val, du är ju inte ens part i målet.
jag äger golvet
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H hul skrev:
du har inget val, du är ju inte ens part i målet.
Golvet har INGET med fönstren att göra ju!

Om entreprenören stulit pengar, gått runt med skitiga skor i den vita soffan, eldat upp ovärdeliga konstverk... Ska han själv få städa, återlämna pengar och måla nya tavlor... Eller ska det bli en rättssak av det???
 
  • Gilla
Kalaspuffar123_1337 och 4 till
  • Laddar…
H hul skrev:
Spelar väl ingen roll om du anser han att vara grym.
man åtgärdar självklart sina egna fel.
men självklart ska dom åtgärda till standarden som var innan.
men lägga ett golv är inte direkt avancerat och inte direkt så att din kille springer 8:surprised:r runt andra.

Man åtgärdar med samma golv till fackmannamässigt utfört, du kan inte säga något annat.

jag arbetar med detta dagarna ut, jag vet hur de fungerar
Det är en faktor tio mellan olika golvläggare i finnish
 
H
H hul skrev:
Spelar väl ingen roll om du anser han att vara grym.
man åtgärdar självklart sina egna fel.
men självklart ska dom åtgärda till standarden som var innan.
men lägga ett golv är inte direkt avancerat och inte direkt så att din kille springer 8:surprised:r runt andra.

Man åtgärdar med samma golv till fackmannamässigt utfört, du kan inte säga något annat.

jag arbetar med detta dagarna ut, jag vet hur de fungerar
trodde du jobbade med att bygga nya lägenheter?
renoveringar va inget för ert stora företag enligt dig
 
henke_benke skrev:
trodde du jobbade med att bygga nya lägenheter?
renoveringar va inget för ert stora företag enligt dig
[OT] Haha... som ni två bråkar hela dagarna :crysmile:

För övrigt så tycker jag det är jävligt tråkigt att se vad som hänt med golvet, det är dock lätt hänt att repa och skada inredning/karmar och annat när man som hantverkare är ute och jobbar, det gäller ju bara att ta ansvar för det och fixa till urspurungligt skick på bästa sätt så att alla blir nöjda igen.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.