Håller på att få ihop till ett bygglov och det är inte helt lätt....!

Ett av problemen är att vi vill placera ett garage så nära grannens tomt som det är möjligt. Detaljplanen säger 4,5m men vi vill placera det på 2,5m. Grannen har sitt garage på 2,6m från våran tomt.

Nu är frågan om det finns någon gräns för hur tätt byggnader får stå för brandskyddet?

Finns det någon rättvisa i bygglov... Grannen har sitt hus 2,6m från tomtgränsen och vi är tvingade att bygga på 4,5m...?

/Mats
 
Hur tätt?
Vägg i vägg om brandklassningen är rätt. Närgränsen är bara en fråga om teknisk utformning.
Men det avstånd du avser >4m behövs ingen speciell åtgärd:) Byggnader på <än 4m kräver EI 30min

Rättvisa:D
Gör dig vän med grannen så ökar nog chansen.
 
en komplicerad fråga som avgörs från fall till fall, detta med 4.5 meter till tomtgräns. Den fanns med i den tidigare byggnadsstadgans §39, men finns inte mer, med den innebörden den hade då, med tanke på brandrisk mellan byggnader. Men ändå lever 4.5 meter kvar som något riktmärke, för att bl a hindra ett sammanbyggande av områden. Att t ex garagebyggnader tillåtes att stå upptill varann i tomtgräns, kan vara praktiskt, för att på så sätt få tillgång till mer öppen yta på de relativt små tomterna idag. Problem brukar uppstå i områden med fri bebyggelse, och då byggnader uppföres under olika perioder. I ditt fall har grannen sitt garage 2.6 meter från gräns, och har förmodligen tillåtelse för detta, från t ex tidigare ägare av ditt hus. Men detta innebär inte att du får bygga närmare än 4.5meter för det. Har grannen hållbara argument mot ett garage närmare än 4,5m, så kan han motsätta sig ett sådant bygge. Men som alltid, bättre att ta ett snack med grannen, att han får flytta sitt jordgubbsland till annan del av tomten, då ditt garage förmodligen kommer att ta bort all sol och ljus för de stackars plantorna.
 
Detaljplanen beskriver ett funktionskrav som säger att om byggnader placeras med ett avstånd på minst 8m från varandra så är risken för brandspridning tillräckligt liten för att anses som acceptabel (för samhället).

Det finns alltid möjlighet att minska på detta avstånd men då måste man utföra en brandteknisk utredning som visar att man erhåller samma nivå på säkerhet mot brandspridningsrisk. Det kan röra sig om att utföra fasaden i obrännbart material (ex. puts på lättbetong) eller på annat sätt visa att husets utförande på endera tomten medför liten risk.

Om man frångår detaljplan kan man räkna med att byggnadsnämnden kräver en utredning med en brandkonsults hjälp. Det kan kanske röra sig om ca. 6-8 timmars jobb. En brandkonsult ligger på en timrate på ca. 800 kr. Det är med andra ord en liten kostnad i sammanhanget givet att man betalat stora pengar för tomt och hus och verkligen vill ha huset på ett visst ställe på tomten.... vill man verkligen ha sitt hus närmare grannen finns lösningar som byggnadsnämnden inte kan refusera!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Lånar denna tråd....

Hur är det om jag vill ha min carport bredvid huset, hur många meter måste det vara imellan? Är det också från fall till fall? Men något generellt finns det väl?!
Helt konkret, vad är det som måste göras för att brandskyddet ska tillåtas? Dörrar, fönster måste vara brandklassade, eller? Hur är det med ytterväggar?

Många frågor blev det, men kan vara skönt att ha lite kött på benen innan man börjar diskutera med kommunen! :)
 
Formulerat från BBR 5:721

Carporten i sig behöver ingen brandklassning.
Intilliggande hus skall stå emot en brandspridning i 30min, och den brandklassningen borde väl huset ha själv.
Om inte carportens vägg är brandklassad bör inte skyddsavståndet understiga 2m och det är väl nästan ett minsta praktiskt mått för att röra sig på.

Så bygg en carport 2m från huset och allt ska vara ok.
 
Jag frågade stadsbyggnadskontoret om ev. avståndsregler för carport. De svarade att det finns inget krav överhuvudtaget för carport. För garage fanns det regler (vi gick inte in på vad dessa regler sade efterssom mitt intresse gällde en carport).

Jag tror att en carport räknas inte som byggnad vad gäller brandspridning, utan är ett skärmtak över en parkeringsplats. De kan inte förbjuda dig att parkera bilen intill huset.
 
Jag råkade på detta ämne i min ansökan nyligen eftersom vi skall ha en gäststuga brevid huvudbyggnaden.

Då var det
>4m - inga åtgärder

<4m EC30 (dvs 30 min brandmotstånd) - detta innnbär bla inga fönster (av normal typ iaf)

Dvs om jag inte hade haft fönster/dörrar i gäststugan eller huset hade närmare än 4 m varit ok. Nu blev det 4 m iaf dels pga brandskyddet (jag har fönster ditåt) och dels för att det funkar bättre rent allmänt :)

/K
 
Lånar tråden...

Räknas brandsäkert avstånd från fasad till fasad på husen?

Eller vad händer om det är någon utbyggnad på husen, typ en altan eller farstukvist som sticker ut åt grannens håll? Är det ändå yttervägg till yttervägg på husen som räknas?
 
Enligt BBR 5.61 är det avståndet mellan ytterväggar som avses.
 
Tack för svaret

Alltså yttervägg på huvudbyggnaden/själva huset?

Det spelar ingen roll om man har t ex en rejäl farstukvist med tak? Man räknar ändå från fasaden på huset?
 
Farstukvisten torde vara en del av ytterväggen, men det beror på vad det är för material. Detta eftersom den säkert sticker ut mer än 50 cm och räknas med i BYA.

Det får kommunen ta med i beräkningen vid en bygglovsansökan.
 
Martin_B
H hempularen skrev:
Jag frågade stadsbyggnadskontoret om ev. avståndsregler för carport. .....
...
Jag tror att en carport räknas inte som byggnad vad gäller brandspridning, utan är ett skärmtak över en parkeringsplats. De kan inte förbjuda dig att parkera bilen intill huset.
Vad gäller för carport

Carport är en byggnad enligt den definition som finns i PBL. Det innebär att kraven på brandspridning mellan byggnader ska tillämpas. Då det för komplementbyggnader räcker att endera väggen uppfyller kraven i tabellen kan allt skydd läggas i den andra byggnaden. Exempelvis kan carporten placeras 5 meter från ett småhus eller en annan komplementbyggnad om den byggnaden har högst 4 m2 oklassad fönsterarea i den vägg som vetter mot carporten. Ett annat alternativ är att använda analytisk dimensionering, vilket kan behövas om två carportar ska placeras nära varandra.


Källa: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
 
A
Är det inte den bärande konstruktionen som skall brandsäkras? Tänker på t.ex pelare.
 
Martin_B
A Acido skrev:
Är det inte den bärande konstruktionen som skall brandsäkras? Tänker på t.ex pelare.
Hur gör man det då? Klär in med något? Är ju utsatt för väder och vind, så man kan gärna inte bara gipsa heller. Plåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.