Jag har ett 1-planshus med källare, byggt 1968. Har funderat lite kring isolering av källargolv. Vad jag förstått så isolerade man inte under plattan på den tiden. Nu är det första vintern i detta huset vi har märkt att det skiljer kraftigt på temperaturen på golven i vissa rum.

Ritning av 1-planshus med källare från 1968, markerade temperaturzoner, ej isolerad källargolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I gillestugan har vi uppreglat golv som ska ersättas med ett ventilerat golv efter årsskiftet. I omklädningsrummet före bastun så går det värmeslingor i betongen.
I övriga rum, märka med orange färg är golven inte varma men heller inte lika iskalla som i rummet märkt med blå färg.

I tekniskt beskrivning från 1967 så står det följande

Del av teknisk beskrivning från 1967, text om isolering av golv i källare med markerad passus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det vara så att golven är delvis isolerade under? I så fall med vad? finns det någon annan förklaring?
 
Vi bor i ett jämnårigt hus, också med källare. Dock är vårt ett Gullringshus.
Vad har ni för uppvärmningssystem?
Vi har ett vattenburet enrörssystem (i två slingor) där rören går i källargolvet. Därav har vi golvvärme i vissa ytor, och kallt i andra.
På de ställen där jag tagit bort plattan (vid byten av golvbrunnar) har det inte funnits någon isolering under. Bara tjock plast, direkt ovanpå makadam.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Vi bor i ett jämnårigt hus, också med källare. Dock är vårt ett Gullringshus.
Vad har ni för uppvärmningssystem?
Vi har ett vattenburet enrörssystem (i två slingor) där rören går i källargolvet. Därav har vi golvvärme i vissa ytor, och kallt i andra.
På de ställen där jag tagit bort plattan (vid byten av golvbrunnar) har det inte funnits någon isolering under. Bara tjock plast, direkt ovanpå makadam.
Vi har vattenburet system med radiatorer i samtliga rum. I omklädningsrummet före bastun har man dragit ner rören i plattan men ingen annanstans.
 
B bobman skrev:
Vi har vattenburet system med radiatorer i samtliga rum. I omklädningsrummet före bastun har man dragit ner rören i plattan men ingen annanstans.
Hur är enklast att dra ner rören i betongen? fästa en plastslang tätt tätt fram o tillbaka över hela golvet och blanda cement och höja upp golvet sen? Och klinkers på det sen...?
 
Enklast att limma/lägga tex Lk spårskivesystem EPS16. Sedan läggs klinkers direkt därpå. bygger endast ca 30 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.