RickardE RickardE skrev:
Kan meddela att jag klagade på värderingen i samband med att de ringde mig, de ringde upp några timmar senare och har gjort en ny bedömning på sakerna som "inte fanns med" tex minireningsverk, vattenbrunn(borrad) osv... De stod med , men utan pris. Så ja, de trodde väl det var gratisförsta gången.
Ny värdering 3.3. Känns bättre, men inte helt bra.
Ska kolla med en annan mäklare som faktiskt sålde grannhuset jag nämnde ovan (myresjöhus tydligen)


Hempularen:

Läget: Ja du har delvis rätt, vårt läge ligger lite "utanför". Skiljer 1- 1.5km.

Sovrum: Nej den färdiga bottenvåningen har 3 sovrum. Rättare sagt 1 sovrum, 1 gästrum och 1 mancave ;) 129kvm färdig.
Planlösning: [länk]

Ja priserna kan variera en del på område och perioder. :)


Grim Pedersen


Ja vi har faktiskt pratat lätt med en annan mäklarfirma som via telefon tyckte vår tidigare värdering va lite väl låg. Har precis avslutat samtal med handelsbanken och de tycks vara riktigt bra, ska skicka in lite papper när de är klara så får vi se vad de säger :)

Lycka till med hus nr2. Är ju så kul med allt planerande.


crazytok

4.5 och nu 6.5 i floda? Sjöutsikt ? ;)
Skämt åsido, härligt att det gått vägen för er.


TeeMan

Ja nu är den matchande med produktionskalkylen. Dock inte när inlägget skrevs.

Nu har du ju fått en värdering som ligger precis vad standard villan kostar i ditt område. Med tanke på att du just bygger ett Älvsbyhus, du inte har garage eller en trädgård att tala om så kanske det är rätt bra? Som någon var inne på innan så vill nog ingen mäklarfirma lägga sig för högt när en majoritet av svenska folket tror på fallande priser närmaste tiden. Så mäklarfirmorna vill nog ha lite marginal till vad som händer under tiden ditt hus byggs.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Varför skulle det vara ett problem? Bara demontera golvspånet och klickgolvet om man nu kommit så långt. För det hör inte till vanligheterna att man ska ’laga någonting’ i mellantaket.

Vill inte starta ngn diskussion men det är bra grejer i ett Älvsbyhus idag. Materialen är uteslutande från kända tillverkare eller deras eget sågverk. Kami står för taket. Ifö för VVS. Nibe pump. Bosch vitt. Schneider exxact när det kommer till elen. Hagercentral.

Konstruktionen är väldigt lik de andra prefabtillverkarna.
Torpargrund säger väl allt. Och hur många fuktskadade hus skickade dom ut nu vid fabriksombyggnaden ? :surprised:
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Varför skulle det vara ett problem? Bara demontera golvspånet och klickgolvet om man nu kommit så långt. För det hör inte till vanligheterna att man ska ’laga någonting’ i mellantaket.

Konstruktionen är väldigt lik de andra prefabtillverkarna.
Hur demonterar du golvspånskivorna då takstolarna står ovanpå? Till exempel efter en vattenskada eller om någon installation måste dras om.
Det går men det är krångligt.
 
H heimlaga skrev:
Hur demonterar du golvspånskivorna då takstolarna står ovanpå? Till exempel efter en vattenskada eller om någon installation måste dras om.
Det går men det är krångligt.
Har demonterat ett GÄNG m2 i mitt Älvsbyhus. Sänksågen och fein. :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag tycker det låter som att mäklaren värderat huset utifrån 100 m2 istället för 160 m2, dvs utifrån att bara nedervåningen är färdig. Jag hade bett mäklaren ge förhandsvärdering på vad huset skulle vara värt med färdig övervåning.

Tror för övrigt att begagnatköpare i allmänhet har sämre koll på hustillverkare och att 9 gånger av 10 så ger billigast hus att bygga bäst utväxling vid försäljning i ett populärt område.
 
När vi skulle få förhandsvärdering anlitade Swedbank en speciell värderingsman, Åke Thylander, värderingsinstitutet i Tengen i Malmö. Hans värdering var för mig helt absurt låg, typ 30% under motsvarande hus på marknaden, något som i detta fall motsvarade mer än ett par miljoner.
Jag behövde inte högre värdering för att få den byggkredit som behövdes och brydde mig därför inte mycket om det. Men så här i efterhand uppfattar jag det som att de i maskopi satte en jättelåg värdering, bara för att banken skulle vara på väldigt säker mark ifall de skulle behöva sälja av ett halvklart bygge eller något i den stilen.
Provocerande beteende men banken vill väl bara hålla sig på den extremt säkra sidan.

När vi var färdiga fick vi gjort en värdering av fastighetsbyrån som var på den konservativa sidan men rimlig i relation till marknaden.

För mig är det märkligt att man är professionell värderingsman och då missar målet så grovt.
 
Min erfarenhet av värderingsmän i samband med köp utan mäklare är inte heller direkt imponerande. Taxeringsvärde och ortsprismetoden funkar sådär halvbra i områden där det är kraftig prisökning men det rörde inte vederbörande i ryggen. Resultatet blev en värdering som var 35% lägre än identiska hus i samma område.
 
  • Gilla
hejannika och 1 till
  • Laddar…
Naturligtvis ska de värdera på 100kvadrat, det är ju det som byggkrediten är tänkt för. Men en inredningsbar vind ökar ju värdet. Däremot är juninre brunn och avlopp något som medför högre värde. En kommunal anslutning värderas nog högre.

De vill nog har marginal i värderingen. Det är nog mer än ett bygge som inte håller budget. Det vore mer renhårigt att göra en realistisk värdering. Men lägga sig på en lägre belåningsgrad om de vill öka marginalen.
 
Husvärdering har ju inget med byggkostnaderna att göra. Utan med vad huset skulle kunna säljas för på marknaden. Om jag smäller upp ett dyrt hus i outback så är marknadspriset lågt oavsett vad bygget kostat.
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
Tycker inte du ska bry dig så mycket om deras förhandsvärdering. När väl huset står på sin plats och efter några års boende så kommer värdet se helt annorlunda ut, i positiv bemärkelse alltså. Det kommer väl även göras en värdering i samband med inflytt då ni gör om byggkreditivet till ett vanligt bolån, då kommer det garanterat att justeras till en nivå rimlig med marknaden!

Så, sålänge ni inte behöver en högre förhandsvärdering för lånets skull så ska du nog inte hänga upp dig på det!

Bankerna kräver både hängslen och livremmar nu på den ”oroliga” marknaden.
 
  • Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Torpargrund säger väl allt. Och hur många fuktskadade hus skickade dom ut nu vid fabriksombyggnaden ? :surprised:
Har pratat med många och så länge man inte glömmer av att titta till grunden 2ggr per år behöver man inte va orolig. Vad hände under ombyggnaden ?

A antstein skrev:
Jag tycker det låter som att mäklaren värderat huset utifrån 100 m2 istället för 160 m2, dvs utifrån att bara nedervåningen är färdig.
Bottenvåningen är 129kvm och det är den som skall värderas. Klart de inte värderar vindsvåningen på 56kvm innan den är klar, vi ska ju inte göra klart den i första skedet.
Skulle vi sedan göra den får man be om en ny värdering. :)

W wittsjo skrev:
För mig är det märkligt att man är professionell värderingsman och då missar målet så grovt.
Lite så dem jobbar här. Många fastigheter som går långt över utgångspriset. :)

C crazytok skrev:
Så, så länge ni inte behöver en högre förhandsvärdering för lånets skull så ska du nog inte hänga upp dig på det!
Bankerna kräver både hängslen och livremmar nu på den ”oroliga” marknaden.
Mjo. Vi fick veckan innan vårt första "lånelöfte" och först skulle vi få det vi ville, sedan kom de på de nya amorteringskravet och vi landade 650K ifrån vad vi behövde. Nu har vi gått in med mer pengar och justerat lite, så har vi nästan rott i hamn skillnaden. Då kommer värderingen som gör att vi skulle behöva hosta upp 700K till ;) (banken vill att vi lånar under 70% av marknadsvärdet) Så ja det vart lite frustrerande. Nu tror jag ändå att vi kommer hem med nya värderingsmannen och nya banken. Har förhoppningsvis svaren till helgen.
 
  • Gilla
Jo1234
  • Laddar…
RickardE RickardE skrev:
Har pratat med många och så länge man inte glömmer av att titta till grunden 2ggr per år behöver man inte va orolig. Vad hände under ombyggnaden ?


Bottenvåningen är 129kvm och det är den som skall värderas. Klart de inte värderar vindsvåningen på 56kvm innan den är klar, vi ska ju inte göra klart den i första skedet.
Skulle vi sedan göra den får man be om en ny värdering. :)


Lite så dem jobbar här. Många fastigheter som går långt över utgångspriset. :)



Mjo. Vi fick veckan innan vårt första "lånelöfte" och först skulle vi få det vi ville, sedan kom de på de nya amorteringskravet och vi landade 650K ifrån vad vi behövde. Nu har vi gått in med mer pengar och justerat lite, så har vi nästan rott i hamn skillnaden. Då kommer värderingen som gör att vi skulle behöva hosta upp 700K till ;) (banken vill att vi lånar under 70% av marknadsvärdet) Så ja det vart lite frustrerande. Nu tror jag ändå att vi kommer hem med nya värderingsmannen och nya banken. Har förhoppningsvis svaren till helgen.
Finns det fortfarande torpargrunder? Jag trodde de hade fasats ut, eftersom det är en riskkonstruktion. Jag håller på att färdigställa hus 4 och 5 som privatbyggare och har alltid kört platta på mark. Enl. en kompis som är skadereglerare på ett sort försäkringsbolag, skulle man förbjuda torpargrunder. Ekonomiskt finns inget att hämta. Även trähus kan bli dyra i längden med tanke på underhåll och skdor vid ev. vattenläckor. Har du kollat på att mura upp huset på platta i stället? Kostnaden är ju maerial + arbetskostnad, så det är lätt att räkna ut. Jag bygger för ca 17 000kr/m² med inhyrd arbetskraft på 75-80%. Du kan själv se vad ditt kvm-pris kan vara för ett lösvirkes/murat, eftersom du har priset på kataloghus. Ett tips i all välmening :). Vi har märkt att mäklare kan vara försiktiga, men man bör fråga ett par stycken, speciellt som bankerna "prutar" på värderingarna för att gardera sig ordentligt.
 
Svar till trådskaparen:

När vi fick vår färdiga nybyggda villa värderad, småpratade jag lite med mäklaren (från Fastighetsbyrån).

Han sade att dom inte tittar någonting annat än hustillverkare samt ytskikt/utseende. Inte alltid vad jag själv hade gått efter om jag skulle köpa ett hus.

Det har avhandlats i ett par par tidigare. Bl.a. någon forummedlem som hade en mycket påkostad vinylmatta som ansågs dra ner värdet på huset för "plastmatta ger billigare intryck än parkett".
 
Har byggt enplans Älvsbyhus på mindre ort i Göteborsregionen 2015. Bankens värderingsman var positivt överraskad av standard och kvalitet när vi skulle binda byggnadskreditivet. Värderingen hamnade drygt miljonen över vad vi lagt in i hus + tomt + avgifter.

Älvsbyhus har skött alla åtaganden exemplariskt efter färdigställande, fixat alla fel och kommit ut och åtgärdat fel som vi upptäckte även efter 2-årsperioden har gått ut.

Säger som de andra här, kolla med annan mäklare. Jag tror många har illa grundade fördomar om Älvsbyhus. Krypgrund är som de säger en "riskkonstruktion", men om man följer anvisningar så ska det inte uppstå problem (om du då inte bygger på gammal sjöbotten). Det finns även fördelar med krypgrund.
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Inget konstigt att ett Älvsbyhus blir lägre värderade än andra.
Bullsk.t.

Vi sålde vårat, med lite bättre utrustning till mycket högre pris än övriga Myresjöhus m.m. Så. Dtta stämmer inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.