Vi har problem med att få vattenförsörjningen till vårt sommarställe att fungera. Vattnet sugs upp ca 5m ur en grävd brunn till pumpen(en Valco) i en 32mm slang. Sen trycks det upp ca 10m till huset. Pumpen står på en hydrofor som är inkopplad. Ett problem är att pumpen startar med 15min mellanrum även fast vi inte tar vatten. Om pumpen varit avslagen i ett par dagar så är det ändå fullt med vatten i pumphuset, där man ska fylla på innan man startar den. Så det verkar inte rinna tillbaks. Det andra problemet är att om vi tar mycket vatten under en längre tid så blir det luft i pumphuset och den bara går och går utan att ge vatten.
Sugslangen har inga skarvar, och jag har kontrollerat att det inte är något läckage på trycksidan.
Vad kan det vara för fel? Kan det ha att göra med hydroforen, vet ej hur den fungerar. Kan man bara koppla bort den?
 
Har du kollat bottenventilen på sugslangen ????
 
Jag böt ut den förra sommaren utan att det blev bättre.Den släpper i allfall inte tillbaka vattnet, och jag får ju vatten så länge jag inte tar för mycket under en längre tid.
 
Har du hydrofor (= stor tank) eller hydropress (= liten tank) ????
 
Den är ca 70cm lång och 40cm i diameter och anslutningen sitter i kortänden. Den har stått ute under tak i 4 år och jag har inte rört den alls. D.v.s inte tömt eller fyllt på den eller något annat. För jag vet inte hur den fungerar.
 
Är det punka på gummiblåsan i hydropressen?

Sitter det en ventil av samma typ som på bildäck i motsatt ände från vattenanslutningen (oftast under en plasthatt man kan skruva bort)? Om du trycker på den lilla piggen i ventilen, kommer det luft eller vatten (eller händer ingenting)?
 
Jag får återkomma med svaret på det efter helgen. Jag har faktiskt ingen aning.
 
Jag kunde inte hålla mig utan åkte 9 mil enkel resa för att kolla ventilen. Den fanns där och det pös ut luft. Intressant läsning på länken. Tack för det! Jag kanske har för dåligt tryck i blåsan. Kan man ta med sig en pump från närmsta bensinmack och fylla på? Jag tror att pumpen ska starta på 2kg och stänga av på 4. Kanske tar pumpen in luft där slangen går in i pumphuset? Jag satte dit en vit plastkrage som går in ca 3cm och ca 1cm på utsidan av slangen. Jag har dragit åt så att jag ser kragen tränga fram mellan slang och "mutter". Törs man dra åt den mer?
Jag är mycket tacksam för att ni tar er tid och svarar!
 
Om det kommer luft ur nippeln så är troligen blåsan hel, och tanken i alla fall inte helt utan tryck. Kolla trycket med en manometer av något slag. En sådan bör du skaffa så du kan hålla koll på trycket. (Biltema art.nr 15-1921 för 11,90 kr duger bra.)

En pump från närmaste mack är helt ok om de går med på att låna ut den. Vill du ha en egen billig pump så fungerar Clas Ohlsson art. nr. 35-67 för 59 kr, men om det är mycket luft du skall pumpa kommer du att bli ganska trött i fötterna... :p

Kom ihåg att när du kollar trycket i tanken och ev. fyller på luft så skall vattensystemet vara trycklöst. När vattensystemet sedan åter är trycksatt med högre tryck än tankens grundtryck så kommer trycket du mäter i luftnippeln att vara samma som vattentrycket i tanken (och pumpen). Du kan alltså mäta pumpens till- och frånslagstryck på detta sätt. (Blev det begripligt?)

Den typ av koppling du beskriver tycker jag är svår att få tät. Om slangen bara sitter det allra minsta snett så tätar den inte. Jag brukar skruva åt dem utav h-e, men då kan det hända att plasten spricker... personligen är jag inte överens med dom kopplingarna >:(
 
Vad är egentligen skillanden mellan en hydropress och en hydrofor. Med respektive utan gummiblåsa?
 
Anund skrev:
Vad är egentligen skillanden mellan en hydropress och en hydrofor. Med respektive utan gummiblåsa?
Hydroforen är en stor rackare utan blåsa. Hydropressen är betydligt mindre och måste därför ha blåsa. ;) :D
 
Hej
Har du rätt tryck i tanken??
En pump suger bara 7 meter(naturlagar)
Om du får luft i systemet så tjuvsuger den
Mvh
Göthe
 
Jag köper grejerna som Anund tipsade om och tar med mig det ut på semestern. Ska kolla med nån rörfirma om det finns någon annan typ av infästning för PEMslangen än den jag har.
Om jag vill göra systemet trycklöst för att pumpa upp blåsan, räcker det då med att stänga av pumpen och öppna kranarna tills det att inget vatten rinner längre?
Eller måste jag skruva ur bottenpluggen ur pumpen så att allt vatten rinner ut?
Finns det ingen spray eller liknande man kan använda för att avslöja läckage i såna här kopplingar?
 
Phil skrev:
Om jag vill göra systemet trycklöst för att pumpa upp blåsan, räcker det då med att stänga av pumpen och öppna kranarna tills det att inget vatten rinner längre?
Det räcker att öppna en kran. ;)
Tyvärr finns det ingen läckspray som funkar på sugsidan, vad jag vet ???.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.