öppna upp innertaket så att man kommer åt att besikta. Detta kommer lösa sig.

Att komplettera med ångspärr är visserligen inte så roligt men fullt möjligt.
 
B
Som tidigare nämnts så tyder ju bilden på taket på att det framförallt saknas isolering så att varm luft stiger och kyls ned mott yttertaket. Saknad då även plast så är det fuktig luft som kyls ned vilket är mindre bra
 
Det blir inte fuktskada av att det saknas isolering, snarare tvärtom. (Även om en representant gör OCAB försökte inbilla mig att avsaknad av isolering var en risk. ) problemet är sannolikt att det ät frittflöde för luften någonstans.
 
Kan man begärna detta av tidigare säljare? Vi har köpt huset som ett "220 småhus, året runt boende för 1-2 fam." men har idag sökt hos skatteverket och fått veta att huset faktiskt helt och hållet är byggt och ansökt som ett fritidshus (2011). Vi har även fått ritningar på bygglovet att de finns verken plast i väggar eller tak, dessa ritningar var inte med vid försäljningen av huset. Vi hade ju aldrig lagt 3 miljoner på bara ett "fritidshus" ifall vi vetat. Vem är ansvarig, vad kan man begära? Vi känner oss lurade.
 
Tror inte ni kommer långt med detta. Hade ju varit enkelt för er att ta fram ritningarna från byggnadsnämnden innan köp.
 
  • Gilla
Rdna och 1 till
  • Laddar…
V ViiGrytet skrev:
Kan man begärna detta av tidigare säljare? Vi har köpt huset som ett "220 småhus, året runt boende för 1-2 fam." men har idag sökt hos skatteverket och fått veta att huset faktiskt helt och hållet är byggt och ansökt som ett fritidshus (2011). Vi har även fått ritningar på bygglovet att de finns verken plast i väggar eller tak, dessa ritningar var inte med vid försäljningen av huset. Vi hade ju aldrig lagt 3 miljoner på bara ett "fritidshus" ifall vi vetat. Vem är ansvarig, vad kan man begära? Vi känner oss lurade.
Det är läget som avgör priset, inte huset som sådant. Strunta i prislappen just nu. Dessa pengar får ni igen.
 
Som sagt det ingår i undersökningsplikten att kolla på den typen av dokument. Så om de är rätt så går det inte att gå den juridiska vägen. Men säljaren har helt klart kommit med fel information.
 
Det fanns till 2014 en typkod 221, fritidshus. Den finns inte längre utan alla småhus värda mer än 50.000 kr går som 220, småhus.

Det är alltså ingen som gjort fel bara för att det 2011 kallades fritidshus men nu inte gör det.

Sen är den bistra sanningen som flera påpekat att ni själva har en långtgående undersökningsplikt för vad ni köpt. När ni nu byggt till skulle jag säga att byggaren i egenskap av näringsidkare haft ett långtgående ansvar att sälja er något som är lämpligt i situationen, inte bara rakt av vad ni beställt utan vidare kommentarer.

Ska ni klaga på någon är det alltså byggaren, men en titt i spegeln är nog heller inte helt fel när skuld ska fördelas.
 
  • Gilla
nochl och 2 till
  • Laddar…
Jag vill inte lägga mig i diskussionen om skuld hit och dit. Det finns bara en väg framåt och det är att åtgärda felet.

Gör detta, sedan åtgärdar man ångspärren förslagsvis i ett rum i taget.

Är det mycket isolering i väggarna och taket? Det påverkar hur viktig ångspärren är.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
Fy fan, lider med er.
 
Eftersom det är byggt utan diffspärr så antar jag att det inte är så jättemycket isolering. Det gör ju att diffspärren inte blir lika viktig.
Dock bör ni, som sagt var, sätta in diffspärr och se över isoleringen, men det är förmodligen ingen panik eller akut risk för skador.
 
Som tidigare påpekats så är saknad eller dålig isolering inget som orsakar fuktskador, utan det som ger fuktskador är läckage av inomhusluft ut. Dvs huset är inte tätt. Vilket iofs inte förvånar eftersom i dagens byggen, oavsett om det är fritidshus eller vanliga bostadshus, så är det plasten som står för tätheten. Förr drevades husen täta.

Antar att det inte är så enkelt som att det finns ngn ventilation eller köksfläkt som mynnar på vinden i gamla delen? Eller att vindsluckan inte är tät?
Skorstensgenomföring är också en svag punkt. Det vet jag för det har vi i en tillbyggnad från -80. Och då talar jag om plåtskorsten till kamin och dess schakt genom bjälklagen.
 
  • Gilla
Fredrik_N
  • Laddar…
Vi har ingen plast i den ursprungliga delen av vårt fritidshus. I den tillbyggda delen, gjord på 80-talet, är det plast. Inga problem med fukt.

Detta är en isoleringsfråga mellan nya och gamla delen. Om inte den varma luften kommer ut så kommer det inte kondensera på undertaket.
 
Nej, det är inte en isoleringsfråga. Om det läcker värme så minskar det fuktproblemen. Problemet är luftläckage.
 
K
Det är ett väldigt uppenbart luftläckage. Släpp allt kring avsaknaden av plast. Hade det varit problemet hade det visat sig innan ni byggde ut.

Du skrev att det drog kallt var gjorde det det? Inne? På vinden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.