Hej,

Idag har jag en FLVP (Nibe F410p) från 90-talet installerad. Tyvärr så har jag inga vatten radiatorer hemma och inte heller vattenburen golvvärme, dvs. att uppvärmning av huset via FLVP är obefintligt. Däremot används pumpen för att återvinna luften samt för kranvatten. Vad jag förstår så är pumpen inte optimalt för det ena och det andra då ljudnivå för fläkten är högre än en FTX och återvinning av luften lägre. Varmvattenberedare är förhållandevis mindre 150l. Jag skulle behöva en större.... med tonåringar hemma tar varmvatten slut ganska fort och det tar 3-4 timmar att få tillbaka vatten någorlunda varm igen. Vad ska jag ha istället? Nån lösning?
/Luis
 
Låter som någon köpt den billigt på blocket och konkat hem och installerat lite på egen hand? Finns det inga tilluftskanaler som hjälper till att värma huset till en del? Är inte el-patronen inkopplad? Med el-patron på 8 kW (fabriksinställning) och kompressorns värme på ca 1,7 kW så värms varmvattnet (170 lit beredare i mitten) ganska fort. Tonåringar kan väl dock tömma ett vattentorn... Finns också knappen "Extra varmvatten" om man t.ex. ska tappa upp ett stort bad. Går också att sätta en eldriven varmvattenberedare i serie efter 410P för att kraftigt öka kapaciteten. En klassisk FLVP på ca 2 kW kompressor sparar mer energi än FTX, särskilt i södra halvan av landet. Gjordes en utredning om detta på Lunds Tekniska Högskola.
 
Hej, Tack Josth för svaret!
Jag har haft 2 st "tekniker" vid två tillfället. En konstaterade att en del kanaler var felkopplade och att en utav dem var "strypt" (det passerade vara en bråkdel av flöde) plus att det inte fanns nån "sug" (frånluftventill) i varken kök eller tvättstuga. Däremot ingen av dem kunde mäta verkningsgrad eller flöde i ventilerna, ställa in. Varmvatten visar en temperatur på 50 grader men i kranen är vatten fisljummet. Nånting jag kan göra/justera?
 
Annan fråga...
Finns det nån Varmvattenvärmepump med 4 st luftkanaler? Jag har sett med två, t ex. Nibe F110. Alltså nån varmvattenberedare "kombinerad" FTX som ersätter en FLVP iom. att jag inte använder det för uppvärmning via element eller golvvärme.
 
Det finns t.ex. Nilan compact s/p som är en ftx med inbyggd varmvattenberedare och värmepump.

REC indovent har en ftx med kopplad luft-vatten värmepump.

Det finns också frånluftsvärmepump med batteri som värmer tillluften. T.ex. Comfortzone har det som tillval.

Med dessa kan man alltså köra luftvärme och/eller golv/radiator
 
På de tidiga årsmodellerna av 310P/410P sitter det en blandningsventil på utgående varmvatten under tanken. Kan vara den som behöver justeras om det inte kommer varmvatten trots man spolat en liten stund. Man ska dock komma ihåg att det är en värmepump så varmvattnet blir normalt aldrig så hett som det blir med en ren elpanna eller separat eldriven varmvattenberedare. Knappen "Extra varmvatten" gör att vattentemperaturen höjs till drygt 60 grader med hjälp av el-patronen.

Låter som det behövs en ventilationsfirma som kan gå igenom kanalerna och dra dessa rätt och få frånluft samt tilluft där det är tänkt innan man går vidare.
 
Ventilationsfirman har varit där och drog om några rör samt kopplat frånluft i köket och tvättstugan. Dragningar verkar vara rätt nu. Dock kunde dem inte göra några mätningar om flöde och ställa in givaren och eventuellt värmeväxlare.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
REC indovent har en ftx med kopplad luft-vatten värmepump.
Det fiffiga med REC indovents lösning tex för den utan vattenburen värme är att den kan kopplas med ett vattenvärmebatteri till ventilationskanalerna så du får luftburen värme istället + varmvatten. Lite som en FLVP + luftluftvärmepump funkar men mer effektivt.

FTX-aggregatet tar tillvara på runt 90% av luftens värme och luftvattenvärmepumpen värmer resterande luft plus ger värme till varmvatten.
 
K kuntri skrev:
FTX-aggregatet tar tillvara på runt 90% av luftens värme och luftvattenvärmepumpen värmer resterande luft plus ger värme till varmvatten.
Vad man behöver beror ju lite på hur långt norrut man bor.

Hos oss här i Södern räcker en enkel Luft/Luft värmepump, plus "gratisvärmen" från kyl och frys, till att värma hela huset. När sedan FTXen cirkulerar värmen till alla rum.
 
Jag förklarar lite mer i detaljer...
Jag bor i Gävle..... Hur kan man bo där? -undrar många....:) ... Det går! - svarar jag.
Jag köpte huset 2011. Huset är byggt 1971. Det värms upp med el-radiatorer. När jag flyttade in, några månader senare, installerade jag en luft-luft värmepump. Huset har en ganska öppen planlösning så att pumpen värmer nästan hela huset. Det blir lite svalare i vardagsrummet, där vi har olje-element på "komfort värme" och i badrummen (iom att man håller dem stängda)
FLVP:s funktionen var jag lite osäkert. Varmvatten produktionen också. Jag tog med en ventilations tekniker från samma firma som installerade luft-luft värmepumpen. Min fundering var om värmepumpen skulle påverka den redan befintligt ventilation via FLVP och om man kunde mäta luftflöde, ställa in för varje ventil. Det var då han konstaterade felkopplingarna i kanalerna, samt saknaden av ventiler i köket och tvättstuga. Han fixade det till en rejäl peng. En faktura som jag fick strida för,... tyvärr!,... men jag hade rätt!
Sedan börjar FLVP samla på vatten. Jag ringde till NIBE som skickade en lokalt tekniker. Det var stopp i "avrinning". Fixat.
Reaktionen jag fått från alla tekniker är varför jag har en sån pump (FLVP) när jag har el-buren värme.
 
... fortsätter....
Min årsförbrukning är på ca 25000 kw.
I huset jag borde tidigare hade jag el-vattenburen värme (vi värmde vatten med elpatron till både radiatorer och kranvatten) samt en FTX-system. De var oberoende av varandra. Båda system från 1981. Då hade jag en förbrukning på 24000 kw. Jag installerade en luft-luft värmepump som ersatte nästan allt värme och sänkte förbrukningen till 16000 kw. Inte illa!
Därför mina funderingar.... Kan jag göra likadan nu?
Om man köper en effektivare varmvattenberedare och en effektivare FTX eller kombinerad borde gå att sänka förbrukning...
FLVP jag har nu, och som jag tror är mycket ineffektivt (skulle vara kul att kunna mäta det på nåt sätt) bör ersättas snarast.
 
Den du har nu verkar ju mest agera varmvattenberedare.

Ftx med värmepump som REC lösningen skulle vara ett sätt. Frågan är bara om du får igenom tillräcklig värmemängs via ventilationssystemet. Om inte så går det att komplettera med element i efterhand.

Annars skulle ett alternativ kunna vara FTX+ värmepumpsberedare + luft-luft värmepump
 
Med Värmepumpsberedare menar du varmvattenberedare med elpatron, eller?
Kan jag ha två frånluft aggregat? (FTX-värmeväxlare och en beredare- värmepump som använder frånluften)
 
Vad kostar en REC? Hittar inga priser på detta, REC Klimatanläggning - REC VP och RT Blue...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.