Tjena! Första inlägget här :)

Jag har planer på att bygga en bunker, eller snarare bara ett underjordiskt rum ute i skogen.
Jag har tänkt ut lite olika sätt att göra det på men har kommit fram till det jag tror är det bästa (och kanske rentav billigast?). Har ingen erfarenhet av murning osv.

Det jag hade tänkt är att jag gräver min grop, LBH 5 x 3 x 3 (+- 1) meter. Häri ska rummet passa.
Därefter lägger jag makadam eller liknande för att få god dränering nedtill, samt isolering. Ovanpå detta tänkte jag sedan lägga på en betonggrund, men eftersom att jag inte har någon erfarenhet av detta är jag öppen för andra förslag.
Själva rummet ska bestå av ett enda långt segment, som egentligen bara är en plåt böjd i en halvcirkel, så att den formar ett valv. All in all så kommer maxhöjden inne i rummet vara drygt två meter, och sängar o.d. placerat längs väggarna.
Ovanpå detta vill jag ha isolering nog för att se till att rummet håller sig runt 20 grader om möjligt.
Därefter fyller jag på med cirka en halv meter jord så att det blir osynligt igen.

Jag har nu några frågor.
1. Hur mycket isolering behöver jag för att hålla rummet i lagom temperatur? Befinner mig i Stockholmsregionen.
2. Går det att köpa segment av plåt, drygt 3 meter långa och 50 cm breda, böja dessa och fästa dem på plats nere i hålet, och sedan svetsa så att de håller ihop? Går det att böja plåt så väl?
3. Vad är det enklaste sättet att fästa plåten i betonggrunden? Finns det några smidiga länkar som man kan gjuta fast i betongen redan från början? Blir det tätt nog?
4. Klarar plåten trycket från jorden ovanifrån och från sidorna? Jag valde valvformen för just detta ändamål, men är fortfarande inte helt säker. Hur tjock måste plåten vara för att klara trycket?
5. Är det någon som har förslag på praktiska och starka dörrar?
6. Är det något jag missat? (Bygglov exkluderat.)

El kommer att finnas tillgängligt via bilbatteri. Ventilation ska förstås också fixas.

Några saker att lägga till är att jag vet att det är smidigare att gräva ner en container, men jag har inte tillgång till tunga maskiner och avancerade verktyg.

Vad tror ni?

Disclaimer: Rummet ska enbart användas till att vistas i under kortare perioder, alltså inte som skydd mot atombomber, zombies eller kometregn. Det kommer heller inte att användas till odling av cannabis eller metamfetaminlaboratorium. Ingen kommer att hållas fången där nere.
 
Haha, älskar sista meningen på disclaimern. Kontakta en konstruktör är det första jag hade gjort. Låter som ett arbete som jag inte skulle våga förlita mig helt på ett forum.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Om du inte har tillgång till tunga maskiner, hur ska du valsa en plåt till en halvmåne? Den plåt du kan böja tål inga jordmassor enligt mig. En igloo som är klotformad leder krafterna ner i marken utan att kollapsa, men stäljer lite krav på plåtformingen

Hyr grävtjänsten, ställ dit en container. Det är svårt med kondens och fukt i en container även ovan mark, antar att den ska vara uppvärmd.

Amerikanska forum är mycket för storm shelter och zombie apocalypse
 
om han kan gräva upp 45 kubik massor i skogen utan tunga maskiner så är det nog inge problem att böja några plåtar :)
kolla på youtube, finns massa filmer från amerikat hur dom gör
 
Skippa plåten, den kommer rosta sönder.
Varför inte mura upp väggarna?
 
Containers håller inte för trycket de heller utan säckar ihop från sidorna om man inte förstärker dom, det är många som provat. Plåt rostar som sagt. Men det fantastiska är ju att du TS bor i Sthlmsområdet, där finns det mycket bergshällmark att köpa (norrut mot och förbi Norrtälje som exempel). Hitta en plätt med djupa skrevor, lägg ett tak över skrevan och presto, du har din "bunker". Eller kika på de gamla jordkulorna som folk bodde i som var mer eller mindre nedgrävda. Natursten finns ju i ett överflöd i Roslagen, du kan ju till och med då kanske få den delen av byggmaterialet gratis och dessutom finns det på plats.
 
Om man nu vill bygga med välvd plåt finns det att köpa prefab hur stora som helst. Viacon är ett företag som har.
 
Jag hade nog gjort en igloo på vintern och sen behöver man behandla den så den inte kan smälta eller gå sönder som i game of thrones.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.