Vi flyttade in i vårt radhus för nio dagar sedan. Jag har sedan dag ett haft en brännande känsla i hals, näsa och nu på tungan samt känt av öronen. Tycker jag känner brännande känsla på kinderna sedan igår kväll också. Barnen har nu hosta och är förkylda(?), och ena sonen klagar på att det kliar i näsan. Jag är desperat, har ägnat timmar åt att läsa på på Internet, men vet inte vad vi ska göra.

Maken säger att han inte känner av något, men jag vet inte riktigt..

Jag var med på två visningar, eftersom jag är doftkänslig så försökte jag verkligen lukta mig till ev. konstiga lukter och "känna av" luften. Jag brukar känna snabbt i hals och/eller öron om det är något som jag reagerar på.
Jag kände ingenting på dessa visningar, luktade t.o.m. på kläderna i garderoben för att känna om någon likt satt sig, men kände inget. Jag tyckte det luktade gott.

Radhuset blev besiktat av en besiktningsman, maken var med men inte jag, inga anmärkningar på avvikande lukt eller mögel etc. Han tyckte dock att fläkt skall installeras i tvättstuga och badrum.

Är självdrag i huset. finns två ventiler för det, i badrum (vån 2) resp. tvättstuga (vån 1). Tilluft i gästtoaletten samt i tvättstugan. Inga luftventiler i väggar utan luftspalter i fönstren (3-glas). En kraftfull köksfläkt finns installerad, går oavbrutet på lägsta effekten sedan vi flyttade in. Kört på högsta ibland men det låter så högt.

Luktar garderob men inte direkt illa i ett förråd under innetrappan och i klädkammaren i hallen (små rum, stängd dörr).

I tvättstugan luktar det starkt av tvättmedel, och lite "varmt". Gamla ytskikt. Golvbrunnen är skurad. Jag reagerar dock på denna lukt nu när jag mår som jag gör. Besiktningsmannen har mätt fukthalt här utan anmärkning.

Gästtoaletten (1 m2 ca) är indränkt i parfym/luftrenare som sitter i papperstapeten , trodde först det fanns ett doftblock gömt. Luftintag finns, ej frånflöde. Har provat ättika, bikarbonat samt 3-4 timmar ozongasning, aningen bättre men fortfarande hemsk lukt som jag reagerar på. Ska fortsätta ozongasa, (täpper till runt dörren med plast så ingen ozonlukt når ut).

Nya parkettgolv (vitlaserad ek) inlagda i så gott som hela radhuset senaste året, allt också ommålat av målare (anlitat och utfört av förra ägaren).

Vi köpte ett skåp från Ellos som vi monterade upp dagen efter inflytt som har luktat sjukt mycket och illa, typ lösningsmedel. Luktar fortfarande, jag kände dock av halsen kvällen innan vi monterade skåpet inkl. öppnade förpackningen.

En besökare reagerade direkt när hon kom in och sa "här luktar det nyrenoverat". Kemiskt tyckte hon, jag tror framför allt att det var skåpets lukt hon kände. Hon tyckte inte garderoberna luktade annat än typisk garderobslukt, tvättstugan kände hon bara stark tvättmedelslukt och skåpet tyckte hon stank förstås.

Jag känner inte av lukterna i huset på samma sätt längre, har varit hemma hela helgen så tänker att jag vant mig, men mår fortsatt väldigt dåligt.

Vad ska vi göra? Vet inte i vilken ände vi ska börja i. har svårt att tänka klart. Maken som inte känner av problemet som jag tycker att jag överdriver och nojjar... Vi ska dock installera fläktar inom kort. Har provat med papper för att se om det sugs fast på utluften, men det gör de inte, undantag köksfläkten.

Någon som varit i liknande sits och lyckats lösa problemet? Vart kan man vända sig för att få hjälp/råd?
Tar tacksamt emot goda råd.

Mvh
Fanny
 
Redigerat:
Det ska inte vara tilluft i toalett, badrum, tvättstuga och kök. Där ska det vara frånluft.
Hur många bor ni i huset i förhållande till tidigare ägare? Används badrummen olika?
Vet ni om de nya trägolven ligger direkt på oisolerad betong?
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi är fyra personer, lika många som säljarna. Jag ska genast stänga av tilluften i tvättstuga resp. toalett - tack för svar!
Det är krypgrund i radhuset så jag tror inte att det är oisolerad betong under, men vet inte? Jag kan nog fråga samfälligheten hur det ser ut i golven för att få svar.
Krypgrunden är samfällighetens ansvar och kunde in besiktas inför köpet p.g.a. detta.
 
Gammelnörden
Det här är ren gissning (jag är också doftöverkänslig), jag tror att du reagerar ,som du själv nämner, på parfymerna, det förvärras av formaldehyden i det nya skåpet (=spånskivor?) samt kanske en förkylning och stress (histamintrigger).
Barnen tror jag främst är förkylda, deras symtom stämmer bra med vad som går just nu i vabuari. Avvakta tills förkylningen är över och stäm av eventuella symtom då.
Hade det varit något riktigt allvarligt hade ni haft torra, irriterade ögon och slemhinnor samt astmaliknande symtom.
Jag skulle ställa ut skåpet och vädra det luktfritt, riva tapeten på gästtoaletten, vädra lite extra när det går och ordna med bra ventilation framöver. Om tvättmedellukten i tvättstugan kommer från tvättmedelsfacket i tvättmaskinen och det kontaminerar era kläder, skulle överväga byta tvättmaskin...
Om besiktningsprotokollet känns solitt utfört och inte hade anmärkningar på fukt eller påväxt skulle jag inte gissa på mögel i första hand.

Ta hand om er och lycka till!
 
  • Gilla
Grillo och 1 till
  • Laddar…
Någon annan som har råd eller tips? jag är oerhört tacksam för all input.
 
Min första tanke är ju att där är mögel. Symptomen stämmer ju, och varför har förra ägarna använt så mycket luktegott...?
Krypgrunder kan vara luriga, men det kan finnas många andra gömslen för det grönsvarta giftet...
Kanske kan vara läge att undersöka saken med hjälp av mögelhund.
 
  • Gilla
Fannys
  • Laddar…
Är där ingen frånluftsfläkt i badrum så blir det ju snabbt mögeldoft därinne...
 
ricebridge ricebridge skrev:
Min första tanke är ju att där är mögel. Symptomen stämmer ju, och varför har förra ägarna använt så mycket luktegott...?
Krypgrunder kan vara luriga, men det kan finnas många andra gömslen för det grönsvarta giftet...
Kanske kan vara läge att undersöka saken med hjälp av mögelhund.
Ja, jag funderar också på varför man dränkt gästtoan i luktspray, det är sannerligen skumt..
 
BirgitS
Felaktig flyttstädning?
Kan städfirman ha trott att det var våtrumstapet som ska våttorkas i stället för papperstapet som ska dammas?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Felaktig flyttstädning?
Kan städfirman ha trott att det var våtrumstapet som ska våttorkas i stället för papperstapet som ska dammas?
Möjligt, fast jag tror mer på luktspray typ Glade och/eller mängder av hårspray, parfym etc. som satt sig i tapeten.
 
BirgitS
Fast då borde du väl ha känt det på visningen redan?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast då borde du väl ha känt det på visningen redan?
Ja håller med... tänker att de kanske sprayat i samband med städningen? Jag vet inte, lukten är fruktansvärt jobbig iallafall...
 
Nu tror jag vi fått till en liten bättring iallafall, men jag vågar inte ropa hej för tidigt..
Vi stängde av de två frånluftsflöden som finns (i tvättstuga och badrum) och satte köksfläkten på max. Nu flödar det in luft i spalterna i fönstrens. Tror det sögs in luft istället för ut genom dessa kanaler och att den luften är förorenad.
Ska ringa ventilationsfirma imorgon, de ska få installera två Fresh intelligent S samt kolla alla flöden. Jag hoppas detta löser sig nu.
Toaletten ska jag fortsätta ozongasa och hjälper inte det ska jag riva ut tapeten.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det verkar bli många som flyttar in i hus och plötsligt känner sig besvärade av lukter. Vad är det som händer?
Glömmer vi hur ett gammalt hus kan lukta efter decennier av orenoverade ytor, med gamla ägare och kanske otillräcklig ventilation?
Kan vi inte skilja längre mellan dammlukt, mögellukt, tapetlukt och allt det andra?
Är vi nojjiga av alla riskrapporter om fuktskador, mögel, sporer, alligatorer och Krupp?
Det verkar vara mest kvinnor som är bekymrade medan karlarna märker ingenting.
Kanske man kan anordna en luktskola för husköpare. Kan man lära sig att lukta skillnad på Riesling och Rioja då kan man lära sig skillnaden mellan grov mögelskada och tapetdamm.
 
F Fannys skrev:
riva ut tapeten
Gör detta. Nya tapeter kostar nästan ingenting. Att du ens funderar...
 
  • Gilla
rondellaxel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.