EU:s beslut att fasa ut kylmedel kommer att slå hårt mot värmepumpsbranschen, enligt Per Jonasson, vd Svenska kyl- och värmepumpsföreningen. Nu begär föreningen ett undantag från förordningen.

Jag som tänkte nyttja mig av värmepump för vårt framtida bygge om något års tid.
 
Det kommer att finnas värmepumpar framöver också. Utfasningen gäller de köldmedier som har högt GWP-värde. Det går i regel att konvertera till mer miljövänliga köldmedier.
 
Det värmepumpsbranchen är rädda för är att hårdare krav och utfasning av de lönsammare kylmedierna (dvs de som gör att dom kan behålla monopolet) ska få tillverkarna att byta till gaser som inte omfattas av F-gasförordningen.
Det skulle göra det tillåtet för gemene man att installera sin egen värmepump och dom skulle tappa monopolet dom har lyckats lobba sig till - Lite ironiskt genom ständigt höjda miljökrav.
Så man kan säga att pendeln håller på att slå tillbaka - Från hårdare och hårdare regleringar, vilket har gynnat branschen, kommer produkter som inte omfattas av regleringara. Men kylbranchen kommer säkert att hitta någon ny infallsvinkel...
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Kyltekniker tjänar rätt så bra med stålar vet jag. Att få installera en luft/luft-värmepump själv kanske vi klarar av...gärna med möjlighet till kylning som dagens maskiner har..
 
  • Gilla
wernersson
  • Laddar…
Rent tekniskt är det ingen direkt skillnad på en värmepump med F-/HC-gas jämfört med en med t ex propan. Skillnaden är bara vilka regler som gäller för installation och vilka som får utföra den.
 
@Sylvestris har du någon länk till en artikel du läst?

Det kan väl knappast vara alla kylmedier som skall fasas ut? Jag har inte stenkoll på dagens regler. Men jag har uppfattat det som att det är hanteringen av kylmedier som kräver certifikat. Så att köpa propan går utmärkt under handelsnamnet gasol även om man inte har kylcertifikat. Men att köpa propan under handelsnamnet R290 går inte för sig utan kylcertifikat.

Jag tror att vi kan vara lugna och förutsätta att värmepumpar kommer att finnas även framöver. Både för att värma hus, kyla hus och kyla mat.
 
R290 går bra att köpa. Det som kräver certifiering är hantering av F-gaser, dvs flourerade kolvätteföreningar.

Sen har man garderat sig i förordningen genom att förbjuda ingrepp i kylmediakretsen i anläggningar som är avsedda att innehålla f-gas. Det är alltså i praktiken förbjudet att köpa en gammal tömd värmepump och själv fylla den med propan.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Det värmepumpsbranchen är rädda för är att hårdare krav och utfasning av de lönsammare kylmedierna (dvs de som gör att dom kan behålla monopolet)
Vilket monopol? Vem har monopol menar du, och på vad?

S Sylvestris skrev:
Att få installera en luft/luft-värmepump själv kanske vi klarar av...gärna med möjlighet till kylning som dagens maskiner har..
Nja, det är väl rätt få av oss medelsvenssons som kan installera och få in kyl-/värmegasen till rätt tryck.
 
Redigerat:
Branschen har skapat ett monopol genom att ha för stort inflytande på beslutsfattarna. Visst är vakuumsugning och fyllning inget som medelsvensson kanske klarar av, men man har ju t ex lyckats förbjuda även ihopkoppling av förfyllda värmepumpar med snabbkopplingar.
 
useless useless skrev:
Branschen har skapat ett monopol … man har ju t ex lyckats förbjuda även ihopkoppling av förfyllda värmepumpar med snabbkopplingar.
Det konstituerar inget monopol.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Skrå är väl ett bättre ord kanske. Tendenserna att bygga skrån förekommer ju lite varstans i olika branscher och får märkliga effekter, vanligen att rätt person har mindre sannolikhet att hamna i rätt yrke och att utvecklingen stannar av i takt med att murarna blir högre. Proffesionalisering är ett finare ord för typ samma sak, mest använt på personnivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.