H hempularen skrev:
Det kan ju han tycka, att det inte är så noga. Men det är ju din fabriksgaranti som blir ogiltig.
Jag tyckte själv det var för jävligt och därför reklamerade jag jobbet.
 
E elmont skrev:
Är det trä eller betong som underlag. Om jag inte mins fel så får det inte vara trä under.
Underlaget är betong :)
 
Då fungerar det med 20 W MEN golvet kommer troligen att kännas "randigt" varmt och kallt pga avståndet mellan kablarna. Med lägre effekt på kabeln lägger man dom tätare och får då en jämnare värme över golvytan. En 20W värmekabel skulle jag bara använda om jag kunde gjuta in den skulle jag lägga uppe på betongen blir det en 10W.
 
E elmont skrev:
Då fungerar det med 20 W MEN golvet kommer troligen att kännas "randigt" varmt och kallt pga avståndet mellan kablarna. Med lägre effekt på kabeln lägger man dom tätare och får då en jämnare värme över golvytan. En 20W värmekabel skulle jag bara använda om jag kunde gjuta in den skulle jag lägga uppe på betongen blir det en 10W.
att gjuta in den är inte detsamma som att den kommer flytspacklas in antar jag, ger det annorlunda effekt när det flytspacklas än om det hade varit ingjutet i betongen?
 
tommib
Ja, vid normalt förfarande.
Det som är intressant är avståndet från slingans överkant till färdigt golv. Vid små avstånd får du randigheten medan du vid stora avstånd får en utjämning av temperaturen i golvet.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, vid normalt förfarande.
Det som är intressant är avståndet från slingans överkant till färdigt golv. Vid små avstånd får du randigheten medan du vid stora avstånd får en utjämning av temperaturen i golvet.
Tack för alla svar. Tror det blir Tblå20 pga budgeten, både slingor och arbetskostnad blir mindre. T2blå-20 blir cirka 1300 kr billigare sen antar jag jobbet tar hälften så lång tid pga hälften så lång slinga (?).
 
tommib
Hur stor skillnad är det i slutänden? Jag skulle inte välja en suboptimal lösning för att spara 1300 kr på golvvärme som ska ligga där i 20 år. Det tar nog inte så lång tid att lägga slingan att det påverkar med flera tusenlappar.
 
Den stora kostnaden är arbetstiden. Slingan skall mätas före läggning. Efter läggningen och efter flytspacklingen. Sen mäter jag vid inkoppling. Att lägga 10W/M tar kanske en halvtimme extra. Det är det absolut värt för att slippa randig värme. Har en gång gjort en sniklösning med för lite spackel för att spara höjd. Det blev randig värme, gjorde om efter två år för det var usel komfort. Så mitt råd är lägg någon extra tusenlapp nu och var nöjda i 20 år framåt isf att reta er dagligen under lång tid på att ni var dumsnåla.
Men valet är ert
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Den stora kostnaden är arbetstiden. Slingan skall mätas före läggning. Efter läggningen och efter flytspacklingen. Sen mäter jag vid inkoppling. Att lägga 10W/M tar kanske en halvtimme extra. Det är det absolut värt för att slippa randig värme. Har en gång gjort en sniklösning med för lite spackel för att spara höjd. Det blev randig värme, gjorde om efter två år för det var usel komfort. Så mitt råd är lägg någon extra tusenlapp nu och var nöjda i 20 år framåt isf att reta er dagligen under lång tid på att ni var dumsnåla.
Men valet är ert
Tack för tipset! Om det är så mycket blir det värt. Glömde även nämna att vi i badrummet (6 kvm) har vattenburen radiator, antar att det inte går att få behaglig värme på klinker med endast denna radiator och att elslingor då blir nödvändigt? Eller har jag fel? Kravet är inte att det ska vara varmt under fötterna utan snarare bara undvika kalla klinkerplattor.
 
tommib
Nope. Har du klinkers måste du värma under golvet för att det inte ska kännas kallt (eller ha bastu i rummet).

Enkelt uttryckt kan man säga att om det inte är varmt är det kallt. Kroppen är rätt bra på att uppfatta små temperaturskillnader.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nope. Har du klinkers måste du värma under golvet för att det inte ska kännas kallt (eller ha bastu i rummet).

Enkelt uttryckt kan man säga att om det inte är varmt är det kallt. Kroppen är rätt bra på att uppfatta små temperaturskillnader.
Då blir det golvvärme på! :)
 
Allmän fråga, om golvvärmeslingorna läggs direkt mot betongplatta är det väl bara att flytspackla över det sen? Krävs dvs. ingen armering ovan eller underifrån?
 
Du måste följa anvisningarna från tillverkaren av slingorna, och spackeltillverkaren.

Det går inte med vilket spackel som helst, slingan ger värmespänningar. Ofta är det glas eller annan fiber i spacklet som är avsett för värmegolv.

Det är vanligt med anvisning om armeringsnät, men jag är osäker på om det gäller på betonggolv.
 
M Cameltoe skrev:
Allmän fråga, om golvvärmeslingorna läggs direkt mot betongplatta är det väl bara att flytspackla över det sen? Krävs dvs. ingen armering ovan eller underifrån?
Det behövs ingen armeringsmatta när du lägger på betong. Se till att prima kvällen före slingan ska läggas för bra vidhäftning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.