Hej,
Av rent estetiska skäl, endast, och en sambla tur att hittat överblivna nya element av ett avstannat bygge så undrar jag om någon här vet om sådana element som vi har brukar vara märkta med sin effekt någonstans? Eller är det räkna som gäller?

Pga pilliga barn så har jag själv inte tagit av skyddsdelarna, tänkte helt enkelt göra det lätt för mig och fråga här.

Värmeelement monterat under fönster, osäker om effektmärkning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett vitt radiatorselement med skyddsgrill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Effekten beror på temperaturen på vattnet. Om du hittar tillverkaren så borde dom ha nån tabell/beräkningsprogram. Annars kanske dom går att jämföra med Purmos C22/TP22?
[länk]
Om effekten beror på vattentemp. Vad är då den avgörande faktorm vid radiatorbyte?
 
G ekaa88 skrev:
Om effekten beror på vattentemp. Vad är då den avgörande faktorm vid radiatorbyte?
Estetik. Man byter fula element mot snygga.
 
Eller så byter man värmekälla till en som inte klarar av höga temperaturer, dvs värmepump.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Estetik. Man byter fula element mot snygga.
Jo men ett element som är 120cm brett och 15 cm djupt tex lär ju inte kunna ersättas med ett hälften så stort utan förluster?
 
Krilleman
Jag skulle likställa denna radiator med en modell 11, inte en modell 22.

En vätskepanel (rörslinga?) och två konvektionsplåtar verkar det se ut som på bilden. Plåten som sitter i framkant verkar inte vara vätskefylld.
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Jag skulle likställa denna radiator med en modell 11, inte en modell 22.

En vätskepanel (rörslinga?) och två konvektionsplåtar verkar det se ut som på bilden. Plåten som sitter i framkant verkar inte vara vätskefylld.
Plåten är bara skydd, ej vättskefyllt.
 
Krilleman
Då kan du nog likställa denna befintliga variant med modell 11 i en effektberäkning.
 
Jag såg ingen slinga i mitten, så jag antog att panelerna var vattenfyllda...
 
@useless @krilleman_215 Är det något mer ni vill se/veta för att man ska kunna vara helt säker/säkrare?

Får fram att Elementet jag skickat foto på kallas EP2 4508 i ritningarna. Tillverkare Epecon men sen hittar jag ingen mer info. RSK nummret är som följer men har utgått.
672 50 22
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.