nikasp
Behöver skarva korta bitar vid byte av uttag i köket, kablarna kommer ur vägg och fastsilikonade. Hur gör en elektriker här, skarvar man bara mha ubåt eller annat sätt?
 
  • Eluttag utan frontplatta med exponerade kablar skarvade med skarvhylsor, monterade i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns väl inte så mycket att göra än att skarva på lämpliga kabelbitar med som du säger ubåtar eller Wago-klämmor.
 
  • Gilla
Tosse och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kabelmanteln eller vpröret ska nå in inuti kopplingsboxen!

Lite beroende på hur det ser, så fuskar jag ibland ihop det med att dra 10mm vit PVC-slang över.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Tack, ubåt känns väldigt säkert och är väl lite smidigare än minsta Wago så då använder jag de jag nyss skruvat dit då.
 
nikasp
Jag vet det men tidigare ägare/pulare har gjort det omöjligt. Jäkligt irriterande. Den mesta elen är original Älvsbyhus från 1997 men här är nog kanske Härjedalskök montör eller snickare som varit framme 2011.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kabelmanteln eller vpröret ska nå in inuti kopplingsboxen!
 
  • Elkablar med isoleringstejp i en öppning mellan två vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Mikael_L
Ska det där göras korrekt måste ledarna friläggas såpass att man får på ett extra lager isolering och nötningsskydd.

Det där såg inte roligt ut.
Skulle jag själv nöjt mig med att trä på PVC-slang så gott det går skulle jag sovit lite dåligt efteråt, dvs jag har ganska uppenbart brutit mot en av de grundläggande reglerna.


Skarvarna inne i uttaget är det absolut minsta problemet.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska det där göras korrekt måste ledarna friläggas såpass att man får på ett extra lager isolering och nötningsskydd.

Det där såg inte roligt ut.
Skulle jag själv nöjt mig med att trä på PVC-slang så gott det går skulle jag sovit lite dåligt efteråt, dvs jag har ganska uppenbart brutit mot en av de grundläggande reglerna.


Skarvarna inne i uttaget är det absolut minsta problemet.
Förmodar att de kommer från ett rör inne i väggen, kanske silikon eller latexfog som man sprutat in i röret. Eller bara kladdat över med färg.
Försök att få bort det och på med en bit avskal så den kommer in en bit i röret, då blir det bättre.
Jag hade sovit gott efter det :)
 
Mikael_L
Jo, får man åtminstone på lite PVC-slang eller kabelavskal på de där ledarna och in en liten liten bit i röret i väggen så känns det plötsligt bra mycket bättre.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Hur har det gått?

Själv skulle jag nog försökt att försiktigt borra/knacka bort en liten bit av kakelplattan och hoppats att röret var där bakom och ledarna blev lösa och fria.
Sen kanske byta ut ledarna, ev en långt uppskalad kabel, alternativt kabelavskal eller isolerslang över FK'n
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.