Hejsan
Bor i en liten villa från 1955. Har idag ett garage (ca 18 m[SUP]2[/SUP]) i källaren som inte går att utnyttja till något vettigt. Har planer på att bygga om det till ett bostadsutrymme enligt följande:

Idag har jag en takhöjd på 223 cm från det nakna betonggolvet. Längs väggarna går det upp så man har ett kraftigt fall och vid dörren finns en golvbrunn med gjutjärnsstam. Vid blött väder kan man ibland se mörkare fläckar på golvet. Jag vill ha ett slätt och torrt golv med klinker på.

Ena långsidan är en yttervägg med marknivån 130 cm ovanför golvytan. Den väggen är 550 bred och består av betonghålsten med puts. Utanför finns en nybyggd altan. Längs ena kortsidan finns en garageport som jag vill byta ut mot en vanlig dörr och ett fönster. Den väggen är 330 bred och garagedörren läcker som ett såll. Övriga två väggar är innerväggar.

Nu vill jag ha en varm och skön bostadsmiljö och en sund fuktstatus i källaren. Inget av golven i källaren har golvvärme men övriga rum är ändå varmare (det är garageporten som är den stora värmetjuven).

Mina frågor är följande:
- Golvvärme skulle vara skönt men kan jag ha det i enstaka rum i källaren p.g.a. det driver fukt upp i övriga rum?
- Hur bör jag isolera om jag ska ha golvvärme?
- Om jag måste knacka ut bottenplattan: Hur hanterar jag jordtrycket på ytterväggen om jag inte vill riva altanen och gråva undan utifrån?
- Är EPS-betong att rekommendera i källargolv?
- Om jag inte knackar ut bottenplattan: hur bör jag då göra för att bibehålla maximal takhöjd?
 
Jag glömde nämna att vi nyligen bytt dränering och isolerat grunden utvändigt med 10 cm isodrän.
 
Glöm inte att du lär behöva bygglov för att konvertera garage till bostadsyta.
 
Jag har nästan exakt samma situation som du!
Enligt vad jag läst ska 10 cm frigolitisolering räcka gott för att hindra fuktvandring till andra rum. Jag körde 7 + 7 cm i hall och badrum.

Jag tänker bila bort gamla golvet och gjuta nytt även i garaget eftersom golvet lutar så mycket.

Att ta bort den gamla betongen i golvet och gräva ett par decimeter är tungt jobb men man kan göra det lättare för sig på olika sätt: Man kan ta in gubbar som gör det, man kan använda en torrsugslastbil om marken under är hanterbar, man kan hyra ett transportband som lyfter upp jorden och släpper den i en container utanför och man kan anlita håltagare som sågar upp betongen i bitar som kan bäras ut. eller också köper man några backar öl och pizzor och tar dit en gäng kompisar.
 
  • Gilla
LarLam
  • Laddar…
Däremot har jag inte listat ut hur man ska få till en bra grund för nya väggen som ska ersätta garageporten. Räcker det att spara lite gammalt golv där eller ska man gjuta en sula för stabilt underlag? Hur tänker du?
 
Fred vom Jupiter skrev:
Jag har nästan exakt samma situation som du!
Enligt vad jag läst ska 10 cm frigolitisolering räcka gott för att hindra fuktvandring till andra rum. Jag körde 7 + 7 cm i hall och badrum.

Jag tänker bila bort gamla golvet och gjuta nytt även i garaget eftersom golvet lutar så mycket.

Att ta bort den gamla betongen i golvet och gräva ett par decimeter är tungt jobb men man kan göra det lättare för sig på olika sätt: Man kan ta in gubbar som gör det, man kan använda en torrsugslastbil om marken under är hanterbar, man kan hyra ett transportband som lyfter upp jorden och släpper den i en container utanför och man kan anlita håltagare som sågar upp betongen i bitar som kan bäras ut. eller också köper man några backar öl och pizzor och tar dit en gäng kompisar.
Har du också delar av källarväggen under jord? Hur hanterar du i så fall jordtrycket som i värsta fall kan få väggen att ramla in när man tar bort golvet?
 
Fred vom Jupiter skrev:
Däremot har jag inte listat ut hur man ska få till en bra grund för nya väggen som ska ersätta garageporten. Räcker det att spara lite gammalt golv där eller ska man gjuta en sula för stabilt underlag? Hur tänker du?
I mitt fall är golvet innanför dörren så den står på betongplattan utanför. Men det är en bra poäng eftersom jag ska ha dit en ny dörr och vill ha tätt i nederkant. Tål att fundera på...
 
EPS-betong anses åtminstone på det här forumet vara en sämre lösning än frigolit med betong ovanpå. Frigoliten isolerar dubbelt så bra och transporterar inte fukt kapillärt. EPS-betong kräver också flytspackel eller liknande ovanpå för att bli hårt nog att använda som golv.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Enligt vad jag läst ska 10 cm frigolitisolering räcka gott för att hindra fuktvandring till andra rum. Jag körde 7 + 7 cm i hall och badrum.
Enligt en konstruktör jag talat med bör man först ha ett utjämningslager av grus och på detta 15-20 cm extruderad cellplast (XPS) och sedan 10 cm armerad betong. OBS! Frigolit är ett gammalt varumärke. Cellplast finns i många typer och kvalliteter och det spelar roll vilken man använder.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cellplast

Om så önskas kan man i detta skickt gjuta in golvvärme. Någon säjer vattenburet, andra säjer el för att kunna ha golvet varmt även på sommaren medan en tredje säjer både och för bättre ekonomi på vintern och varmt att gå på på sommaren. Själv lutar jag åt ingen golvvärme men bättre element.
 
Redigerat:
Mina gubbar lade lecakulor istället för grus/makadam. Lättare att hantera och isolerar lite extra, även om det kostar mer.

Det är såklart bättre ju tjockare isolering man kan ha, men här man begränsat utrymme så räcker 10 cm. Jag hade helt oisolerat tidigare med fuktig sand direkt under några cm betonggolv så det blev en rejäl skillnad med 14 cm + leca.
 
jarlh skrev:
Glöm inte att du lär behöva bygglov för att konvertera garage till bostadsyta.
Jag har just talat med Järfälla kommun om detta. Deras kommentar är att så länge jag inte inreder en ny bostad i källaren så behöver jag inte bygglov.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100900.htm Här är en länk till PBL, se kapitel 9 för mer info om vad som kräver bygglov när det gäller byggnader.
 
Det var ett tag sedan jag började planera min gillestuga. Nu har jag dock äntligen fått ur tummarna och satt igång. Om någon är intresserad så kommer här några bilder från arbetet.

1. En schyst bilhammare är bra att ha.
Golv-start.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2. Golvet, från 1955, var som tur var inte armerat. Men det var mycket sprängsten och dessvärre några bergknallar som stack upp för mycket. Det är ju fullt möjligt att lägga frigoliten runt om och acceptera lite sämre isolering på ett litet område men jag bestämde mig för att ta dit en stenspräckare. 8st Semtex-laddningar av minsta modell senare var det bara att börja bära sten.
Semtex.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



3. Det blev betydligt mer att transportera bort än vad jag räknade med. 20 kvm betonggolv med underliggande sten och grus.Det blir väldigt tungt. Dessvärre har containertransportören bara tillåtelse att köra 11 ton så vi var nervösa för eventuell övervikt. Det blev det nog också kanske, tror jag...
Container.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



4. När allt det gamla är ute är det bara att börja fylla på med makadam och bygga ett jämnt dräneringslager.
Dags-att-fylla.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om någon är intresserad kan jag lägga upp mer bilder på isolering, golvvärme och gjutning av ny betongplatta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Hej LarLam
jag också ska ändra min Garage till boende
Garage är 20 m² oisolerad, har ingen cellplast under golvet bara 10 cm betong. ska bygga badrum och ett sovrum i Garaget men vet inte om:
1-Riva hela golvet och lägger 15 cm cellplast och gjuta 10 cm
isolera på nytt, (om bilar hela golvet, ramlar inte vägarna, och ungefär vad kostar att bilar?)
2- om lägga ventilerad golv(Garanab.nivell, platonmatta)
3-Bilar bort bara Golvet och isolera och gjuta där som ska ha golvvärme (badrummet) och resten lägga ventilerad golv
tacksam för tips och ide om vilket alternative är bäst eller ekonomisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.