Som rubriken lyder, är det någon som kopplat Verisure-larm till någon annan larmcentral.

Mailade Lövestad och de meddelade tvärt att det inte gick att koppla Verisure till någon annan larmcentral.

Däremot pratade jag med Falck och då skulle det inte vara några problem bara man konfigurerade larmet till att "ringa upp" Falck istället för Verisure.

En medarbetare på Verisure jag pratade med trodde inte att det gick att koppla till annan central men han är jag rätt partiskt i det här.

Är det någon som faktiskt har Verisure-larm kopplat till annan larmcentral och helst då Falck?

/Marcus
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Är inte helt säker, men är det inte Verisure som själv utvecklar deras larm?

Om så är fallet så lär det krävas att lyckas ”hacka” enheten för att kunna byta nummer. Själva larmet som skickas lär väl vara någon form av standard som tas emot av larmcentral.
Men sen kommer juh problemet med appen. Ett Verisure larm är juh bara ett tråkigt skitlarm utan appen.
Den ”pilsnern” lär bli svår att lösa.
 
Är det jag gärna vill få svar på om någon lyckats ”byta” från Verisure till någon annan larmcentral genom Verisures larm och hur de så fall gjort.
Men med tanke på responsen i tråden ser det mörkt ut
Ja det känns som är bara utlarmningen hittar rätt mottagare så borde det funka

Enligt tjejen på Falck va den delen problemet med att konfigurera om larmet och ringa upp deras larmcetral istället
 
C
Ser ut som att vi kommer att få ärva ett Verisure-larm modell äldre så jag följer också tråden. Men baserat på vad man kan läsa i andra trådar tittar jag parallellt på att byta ut det till något annat.
Har förstått att även ett friköpt Verisure måste konfigureras via "mina sidor" på Verisure. Hur funkar det - antar att larmet måste ha internetuppkoppling för att det skall funka(?) och att det är enda vägen för utgående larm.
 
Jag har Verisure och deras egen larmcentral är Securitas eller Securitas Direct.
Det är i alla fall inte Lövestad.
 
D dicliff skrev:
Jag har Verisure och deras egen larmcentral är Securitas eller Securitas Direct.
Det är i alla fall inte Lövestad.
Securitas Direkt är larmcentralen som sedan skickar väktare från Securitas vid åtgärd. Två skilda företag med samma namn.

Mvh
Securitas-anställd
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Securitas Direkt är larmcentralen som sedan skickar väktare från Securitas vid åtgärd. Två skilda företag med samma namn.

Mvh
Securitas-anställd
Då är det Securitas Direct jag har. Det är absolut inte Lövestad.
 
D dicliff skrev:
Då är det Securitas Direct jag har. Det är absolut inte Lövestad.
Varför har du trott att du har ett Verisure larm kopplat till Lövestad LC?

Securitas Direct är en del av Verisure koncernen. Verisure har sin egen larmcentral liksom Securitas Direct. Dessa återfinns på två skillda adresser i Linköping, dock så kan dom hjälpa varandra om en av dom skulle ”gå ner sig”.

Securitas är nånting helt annat, inte att förväxla med Securitas Direct. Dock så köper både Verisure och Securitas Direct väktartjänsten av Securitas eftersom dom är välutbredda i Sverige när det gäller väktarbolag.

Skulle vara intressant om någon sitter på kunskapen att lägga in en annan firmware i ett Verisure larm.
 
J jockelw skrev:
Skulle vara intressant om någon sitter på kunskapen att lägga in en annan firmware i ett Verisure larm.
Är precis det jag vill få koll på.
1. OM det finns någon som har gjort det
2. HUR personen gått tillväga
3. VAD som behövs
 
W WillespappaMarcus skrev:
Är precis det jag vill få koll på.
1. OM det finns någon som har gjort det
2. HUR personen gått tillväga
3. VAD som behövs
Skulle säga att detta inte är möjligt för en "vanlig" hackare. Är övertygad om att Verisure har blockerat och skyddat hårdvaran så långt som bara är möjligt.
 
C
E etompau skrev:
Skulle säga att detta inte är möjligt för en "vanlig" hackare. Är övertygad om att Verisure har blockerat och skyddat hårdvaran så långt som bara är möjligt.
Frågan är om någon ens gjort ett seriöst försök. Har iallafall inte lyckats hitta ens någon grundläggande info. Har förvisso bara gjort ett halvhjärtat försök att leta.

Man kan alltid spekulera i hur svårt det är, men det är fakta som är intressant i sammanhanget.

Pratade förresten med Verisure angående mitt gamla larm och det är tydligen en så gammal modell att det inte ens går att administrera via Verisures hemsida. Krävs enligt Verisure besök på plats från tekniker för att ta bort eller lägga till larmkoder, ta reda på om något batteri är dåligt osv. Dock är det tydligen fortfarande uppkopplat mot Verisure över GSM trots att det inte funnits något abonnemang på många år. Hur som helst känns det inte värt att ödsla tid på det.
 
Är det inte så att för att normalt få koppla till en larmcentral så ska larmet vara installerat eller konfigurerat av en behörig installatör, jag har svårt att tro att ett "hackat" verisurelarm skulle accepteras av en larmcentral, de bör väl ha regler att följa kring detta... Och vad skulle verisure vinna på att konfigurera över sitt larm på konkurrenterna?
 
En kompis till mig köpte hus och ärvde Verisure larmet. Vi försökte på alla möjliga sätt programera om det. Till sist kom vi fram till att det behövdes en admin kod för att programera om uppringningen. Ringde dit och fick svar att eftersom ni inte är kund hos oss då har ni ingen support heller.
Rättvis tyckte vi och la ner projektet.
 
C
L Lars48 skrev:
Rättvis tyckte vi och la ner projektet.
Det kanske man kan tycka, men faktum är att din kompis inte hade fått någon admin-kod för att programmera om uppringingen även om han varit kund. Hela deras koncept bygger på att larmet är mer eller mindre låst till deras tjänst.
 
Däremot hävdar de själva (om jag minns rätt när jag hade en verisuresäljare hemma) att man kan säga upp abonnemanget och köra larmet "fristående" - dock helt of-grid (eller möjligen att man själv kunde få signalen i mobilen). Vad nu värdet då är med ett larm...

Dock är det märkligt att verisure "bjuder" på sina tjänster till de som köper assa doorman, kan det vara ett sätt att få larmkunder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.