Vi byggde till ett bukspråk för att få plats med en trappa till överplan. Så det är till höger om ytterdörren.
 
Båda dina bilder och även det du skriver tyder på att hantverkarna misslyckats ordentligt i skarven. Sedan låter det som att de försöker slingra sig från ansvar. Det är tråkigt och dåligt. Men det betyder inte att huset inte går att åtgärda. Det finns många hus byggda som sommarstugor som bebos permanent. Du borde låta någon sakkunnig titta på det. Någon annan än hantverkarna som gjort det.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 5 till
  • Laddar…
Vi har en besiktningsman, han vet dock inte vart problemet ligger.
Hantverkarna har givit förslag på att lägga till en ventil i taket, (vilket vi får står för isåfall). Besiktningsmannen säger mer "om det är gamla delen så får ni stå för det, om det är nya delen får dem stå för det."
Vilket jag håller med om, men nu känns de ju som hantverkarna får bestämma vart problemet ligger.....
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det där ser väldigt mycket ut att vara ett delning skarven mellan nya och gamla. Den har ju byggarna gjort. Om de menar att det beror på brister i konstruktionen så skulle de ju ha påpekar det när de byggde. Det kan de ju inte komma med i efterhand.

Men även säljaren menar jag har ett ansvar. I ett hus som är avsett som åretruntbostad behövs det någon typ av fuktspärr.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Men även säljaren menar jag har ett ansvar. I ett hus som är avsett som åretruntbostad behövs det någon typ av fuktspärr
Ditt problem är bara indirekt avsaknad av fuktspärr, utan snarare att du har ett stort värmeläckage. Om läckaget fanns tidigare hade du haft samma problem då. Det måste finnas ett hål eller kanal som läcker värme och luft upp i taket.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Dem påstår att dedär läckaget tidigare gick genom väggen, därför märkte vi inget. Och nu när de har lagt till den nya delen med plast isolering blir det som en skorstenseffekt i skarven då gamla delen inte klarar trycket åker luften ut genom taket? Vilket är gamla delens fel så vi får stå för det?
 
A
Verkar märkligt, de måste ju ha tagit bort eller modifierat den gamla väggen för att ansluta utbyggnaden. Det är fel där.
 
Jag tror inte grundproblemet är att det saknas plast. Det ser snarare ut som att det saknas isolering helt på en remsa mellan husdelarna.
 
  • Gilla
dennisson och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Jag tror inte grundproblemet är att det saknas plast. Det ser snarare ut som att det saknas isolering helt på en remsa mellan husdelarna.
Kan man inspektera på något sätt tro, genom att ta upp ett hål eller liknande i innertaket, eller gå igenom ventilationsgallret under takfoten med en kamera?
 
Dem gjorde det. Så dem tog bort två plankor i taket och tryckte in lite mer isolering. När man satte in handen kände man ett kraftigt kallt drag. Dem säger att de försvann efter att de stoppat in mer isolering. Men det blev ingen skillnad.
Hur får man tag i någon som är proffs på sån här? Får man anlita någon annan som öppnar upp och kollar utan att hantverkarna kan påstå att vi ändrat något?
 
Ni nämner ryggåstak i nya delen. Är "innergavelns" vägg isolerad. Dvs övergången från ryggåstak till "vanlig" vind?
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Ser lite misstänkt ut vid vänstra gavelns takås också. Kan det vara så att snön smält även där fast i mindre omfattning? I så fall verkar det stämma att isoleringen i första delen är undermåligt utförd vid gavlarna (utgår från att den större delen byggts först). Fotografering med värmekamera bör kunna indikera om så är fallet.
Tycker inte det fritar utförarna av den nya delen från ansvar för att ansluta på ett bra sätt. Tror absolut inte att det bara handlar om plastskikt, finns gott om exempel på hus som fungerat för åretruntboende i hundratals år utan plast. Det absolut viktigaste är enligt min erfarenhet att det är tätt och inga håligheter i isoleringsskiktet, för att undvika luftrörelser med åtföljande kondensproblem.
 
  • Gilla
jokamp och 2 till
  • Laddar…
Byggarbetsplats med rödmålat hustak, byggnadsställningar och en presenning, sett från en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med ställning, trästomme till byggnad och blå presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det plast i väggarna i gamla delen? eller saknas plast helt? Saknas plast helt kommer varm luft som innehåller mycket fukt att stiga för att till slut kondensera på någon yta när temperaturen sjunker. För att slippa det måste antingen vinden värmas upp så att luft inte kondenserar, eller så måste fukthalten minskas på vinden. Så enkelt är det. Inga hus nuförtiden byggs utan någon form av ångbroms (difföppen) eller diffspärr (diffstängd) så min åsikt är att nått av dessa två tätskikt måste dit för att förhindra konvektion av inomhusluften
 
Tror inte värme läckage på bild 1 har något med det att göra.
 
  • Gilla
dennisson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.