Har ett Elementhus från Mockfjärd byggt 1963. Vi är lite sugna på att bygga på takkupor på övervåningen så att man kan få lite större hall och toalett där uppe. Problemet är bara att få tag i en firma som kan göra en konstruktionsritning. Huset är ju väldigt speciellt byggt med lådorna men ytterväggar och hjärteväggen borde väll inte vara så mycket klenare än ett "vanligt" hus byggt med reglar?

Finns det någon här på forumet som har byggt på takkupor på ett sånt här hus och hur blev det?
Arkitektritningar av ett Elementhus från 1963 med planlösningar och fasadvyer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedre raden i mitten så ser ni övervåningen och tanken är då takkupa på mittendelen åt både fram och baksida och förlänga rummen till yttervägg.

Arkitektonisk detaljsektion av ett hus som visar isolering, takkonstruktion och väggelement med benämnda mått och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild över hur huset är uppbyggt.

Mycket tacksam för svar.

Mvh
Jocke
 
Det är en mycket bra idé att bygga två motstående takkupor på övervåningen. På så vis får ju en betydande del av denna normal ståhöjd. Jag kan inte se några konstruktionsmässiga hinder för att genomföra detta. Takkonstruktionen framgår inte i detalj av ritningarna. Det verkar finnas längsgående åsar som yttertaket vilar på. Det borde vara möjligt att skära av några åsar och avväxla dessa i takets plan.

Ni behöver en detaljerad ritning som underlag.
 
Inga problem. Det är bara att förstärka omgivande takstolar och växla av på dessa. Alltså, det är inget speciellt med takstolarna på elementhus.

Byggde om en takkupa och satte in ett takfönster på motstånde sida.
 
Redigerat:
Har tyvärr ingen mer detaljerat ritning än denna. Har snart målat upp hela huset i CAD så det alla väggtjocklekar och dyligt stämmer men det är svårt att veta exakt hur konstruktionen ser ut utan att riva isär något. Jag vet ju givetvis att det är ett mockfjärdshus. Bytte fönster i somras och det var ju ett spännande projekt.

Hade en snickare här som kollade lite på att göra ombyggnaden, han pratade om att ställa några pelare mitt i huset och få ner dem till grundmuren. Vi snackar om att ta ner dem på mitten i huset för att stötta upp limträt vid nocken. 3-500tkr pratade han om, visserligen även med ett badrum men tyckte det lät ganska saftigt?
 
M McMagnusson skrev:
han pratade om att ställa några pelare mitt i huset och få ner dem till grundmuren
Detta tycker jag verkar okunnigt.

I stället för vanliga takstolar, bärs yttertaket av längsgående åsar. Detta är vanligt på den typen av elementbyggda hus, där yttertakets panel kom ihopspikad i lämmar som snabbt kunde läggas ut på åsarna. Det troliga är att åsarna stöds av stolpar som står i de två tvärväggar som omger hallen. Det bör vara ganska enkelt att ta bort åsarna på den sträcka där hallen finns och ersätta dem med en annan konstruktion. Med detaljerad ritning menade jag att ni måste anlita någon kompetent person som kan göra en konstruktionsritning som kan fungera som underlag för de nödvändiga arbetena. Detta kan ni inte överlåta till en snickare.
 
Hej,
Gällande takstolarna måste du kolla vilken typ det är. Jag hade takstol med ”vanlig” ramverkskonstruktion. Har nu efter lite googlande sett en annan konstruktion på tak till elementhus med åsar. Håller f.ö med föregående klart är att det finns alternativa lösningar än störande stolpar i rummet. Det är ju inga stora spann som skall överbryggas.

Så här kunde det se ut när det begav sig
http://www.bygdeband.se/?post_type=attachment&p=507890
 
  • Gilla
micter17
  • Laddar…
Tjena
Gällandes priset som du fick så är det inte så farligt höftat om det är med ett badrum. Har byggt ganska många kupor och det sticker iväg lite mer än vad man tror. Brukar bli en del pill på byggnationen för att få avlastningen på plats, brukar bli riktigt kul att tråckla in limträbalken/balkarna upp mot nock för att binda ihop konstruktionen.

Pelare i huset "måste" du ha, annars så ser inte jag hur du rent praktiskt ska kunna avlasta dom takstolarna som berörs där kupans takstolar möter ordinarie takstolar. Speciellt om du ska ha två så du minerar båda sidorna av taket. Dock så går det att lägga dem i väggarna ovanför nedre väggen så får ni kraften neråt, självklart beroende på vilken tjocklek det är på väggen.

Stolparna behöver inte vara grövre än 2 st 45x95 c24, ihopskruvade med en spegelvändning av kärnan så den inte kan vrida sig. På dem har man en limträ som växlar av takstolarna, easy peasy :D
 
Det finns inga takstolar. Taket bärs av åsar som är upplagda på stolpar. Det man behöver göra är att lyfta åsarna till en högre höjd, men lastökningen på grund av en flackare takvinkel är marginell. Hade huset haft vanliga takstolar som behöver avväxlas till granntakstolarna däremot, hade man antagligen behövt förstärka.
 
Jo jag förstår att jag måste ta in någon som ritar upp det åt mig, håller på att leta byggkonsulter men verkar som de skrämms av elementhus.

Fotade kattvinden igår. Ser det inte ut som vanliga takstolar? Kattvind med synliga träbjälkar, isolering och golvspån, ser ut som konventionella takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M McMagnusson skrev:
Jo jag förstår att jag måste ta in någon som ritar upp det åt mig, håller på att leta byggkonsulter men verkar som de skrämms av elementhus.

Fotade kattvinden igår. Ser det inte ut som vanliga takstolar? [bild]
http://www.czbygg.se/menysidor/Elementhusakuten---hjalp_851

Den här mannen kan mycket. Har hjälpt oss få mer kunskap om vårt hus. Den andra stora källan är byggahus-forumet.
 
Testade maila och ringa honom för något år sedan när jag skulle byta fönster men fick aldrig något svar..
 
Visst är det vanliga takstolar, men det är inte vad som står på din ritning!
 
M McMagnusson skrev:
Testade maila och ringa honom för något år sedan när jag skulle byta fönster men fick aldrig något svar..
Ajdå. Pension, sjukdom, eller för mycket att göra. Kommer inte ihåg vilket år vi hade hit honom, men någon gång mellan 2010 och 2014.
 
Kan ha helt fel men det tycks mig som hanbjälken är ersatt med en plywoodskiva.
Stödbenen är kopplade till överramen via en underram där underramen sin tur i fäst i golvet.

Alltså du har en takstol som man kan växla av på om den förstärks.

Ngn får gärna rätta mig om jag har fel.

Är för mig obegripligt vad som skulle vara problemet för en konstuktör (med en ingenjörshatt inom konstruktion/hållfastighet/statik) att yttra sig om elementhus. Lite annorlunda konstruktion ja men den är varken extrem eller exotiskt.
 
Redigerat:
T
M McMagnusson skrev:
Testade maila och ringa honom för något år sedan när jag skulle byta fönster men fick aldrig något svar..
Har tyvärr samma erfarenhet, omöjlig att få tag på.
Hade gärna betalt för en genomgång av vad man kan och inte kan göra med dessa hus, men ett tiotal försök att nå han via mail och telefon senaste året har vart resultatlösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.