Humlo Humlo skrev:
Jag blir så trött på folk som renoverar badrummen men inte "orkar" göra det rätt från början. Jag kollar som bekant på många hus och visningar och det enda jag reagerar på är badrummen som varken är godkända eller riktigt gjorda. Att byta ut golvbrunnarna förstör ju tätskiktet och då får man ju göra om hela badrummet. Visst, man sparar toa, handfat, skåp osv för det kan man återanvända så det blir lite billigare.. men allt annat får ju göras om. Det var ju ett badrum som hade dåligt fall också så där behöver man ju fixa det/gjuta det, byta golvbrunn och sen upp med nya tätskikt. Kakel eller plastmatta. När man ändå gör om så kanske jag vill ha flera uttag så alla kan ladda sina eltandborstar och blåsa håret/raka sig och så tickar det på.

Om det varit jag så hade jag bjudit 300 000 under begärt pris med hänvisning till att jag behöver göra om det som den lata hemmafixaren inte gjort rätt. De där "nya" badrummen är inte värda speciellt mycket om olyckan är framme. Vinden, taket och grunden är ju saker som inte behöver kosta skjortan att åtgärda/kolla över. Förhoppningsvis står det sig ett tag till och ni får ta in en egen besiktningsman som kan ge er vilka prioriteringar ni behöver göra och i vilken ordning. När jag ser fuskrenoveringar så tänker jag automatiskt att det är noll renovering. Att jag kan betrakta det som är renoverat som orginal i princip och att det ligger på min lista över vad som behöver fixas. Men för det priset borde ni väl kunna få något riktigt bra.. om det nu inte blir radhuset?

Berätta gärna hur det gick . :)

Hej och tack för texten.

Det vi tänker också är att buda 300 000 under men vi håller fortfarande på att fundera
 
  • Gilla
Paris och 1 till
  • Laddar…
Humlo
Har ni tid så kolla på fler objekt och läs många besiktningsprotokoll! Man lär sig fort vad som nästan finns i alla "gamla" hus och vad som kostar mycket att åtgärda, och vad som är mer humant och viktigt. Jag har nästan slutat kolla efter hur det ser ut rent kosmetiskt och är mer intresserad av tak, grund, fukt, el, dränering. Nya tapeter och klickgolv kostar inget alls så hur är de stora posterna på huset som är mest intressant :) Samma sak om det finns källare och de "renoverat" där nere med helt fel material som bara är att kasta och börja om för att inte få mögel. Jag har sett allt och väntar på drömhuset som knockar mig. =)
 
  • Gilla
nameloser och 1 till
  • Laddar…
H
Hus från 70-talet. Vet ni om det är impregnerade syllar? Vid förhöjd fuktprocent kan det bidra till dålig lukt och ev måste man göra syllbyte. Kostsamt!
 
När jag läste säljarens besiktning tänkte jag "typisk besiktning", besiktningsmannen slänger sig med en massa floskler. "Kan inte besiktiga p.g.a. ......", bedömer ..... Teknisk livslängd...

Just alla hans uttryck av "teknisk livslängd" diskvalificerar honom, han har inte gjort bedömning av just denna mattan,väggen m.m.

Jag rekommenderar starkt att ni anlitar en egen besiktningsman.

Priset för en villa bestäms i första hand av läget, inte av skicket, om det inte är uppenbart nedgånget.

Om ni är intresserade ge ett bud, men börja 300-400 000 under angivet startpris.

För er själva: tänk efter och skriv upp varför ni vill ha just detta hus, SKRIV även upp vilket max-pris är beredda att ge för huset vid budgivningen. Då blir ni inte fartgalna vid budgivningen.

Lycka till :D
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Först och främst, om ni tänker köpa huset så ska ni absolut ha en egen besiktningsman.
Kostnad (litet beroende på var i landet ni är) ligger på ca 10.000 - 15.000 kr. Tyvärr så är besiktningsmän ibland dåliga men ibland riktigt bra. Kolla runt.
Man får räkna med att ett hus från 70-talet inte längre är i toppskick, så vissa saker kommer att behöva åtgärdas.
Om det finns fler som budar har säljaren ibland en tendens att hellre välja en köpare som inte kräver egen besiktning. Då skulle jag vara tacksam över att inte vara den som själv köper!
 
Håller med om att anlita en kunnig besiktningsman!
ex en krypgrund som är = en riskkonstruktion, kan vara ex kapilärsugning, kondens, står vatten i grunden(ibland bara emellanåt), fuktpåfrestning utifrån mot grund, marken omkring huset lutar den vilken typ av underlag är huset byggt på,fuktmätning, är det dränerat?mm
Om grunden bidrar med fukt upp i bostadsplattan och orsakar fukt och mögelskador så spelar inte en fin yta i bostaden så stor roll i längden.

Stammar och andra rör från 76 börjar att få en del år på nacken, vad är de gjorda av,byte nu? vilket skick är de.
Elen om det är orginal så så har den också en del år på nacken, byte nu? skick?
Tak samma här har det många år på nacken? vilket material?skick,byta?
Ang badrum med ej godkänd golvbrunn, så som det ser ut i dag för att få det godkänt så är det bara att göra om hela badrummet(pga att bryter du fuktspärren så behöver hela badrummet göras om för att det ska vara godkänt)en fuktskada i ett badrum kan kosta massor i både pengar och besvär ex fuktskadan kanske inte bara stannar ytligt utan skadar bjälklag och kan även breda ut sig i väggar och andra rum i bostaden även om mögel mm orsaka ohälsa, så mitt råd är gör om gör rätt och pruta på priset.
Radon?
Uppvärmningen?
Ventilation? mm mm

Bli inte avskräckta! huset är nog ett normalhus för det byggnadsåret.
Det är väldigt många bitar att kunna vilket nog inte de flesta vanliga människor kan, så i ert fall så skulle jag anlita en egen duktig besiktningsman samt även ta med någon kunnig närstående om ni har, och besiktningsklausul om det behövs.

Önskar er lycka till!
 
H husisen skrev:
Hus från 70-talet. Vet ni om det är impregnerade syllar? Vid förhöjd fuktprocent kan det bidra till dålig lukt och ev måste man göra syllbyte. Kostsamt!
Det påstås i bes. protokollet att det är krypgrund med betongbjäklag. Då bör det inte kunna bli fuktproblem med syllar. Men det gäller nog att kontrollera så uppgiften stämmer.
 
  • Gilla
husisen och 1 till
  • Laddar…
Väljer man ho i porslin antar jag att man antingen äter micromat eller inte äger stekpannor .. skulle ha ångest varje gång jag lagade mat.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Väljer man ho i porslin antar jag att man antingen äter micromat eller inte äger stekpannor .. skulle ha ångest varje gång jag lagade mat.
Ja särskilt praktiskt kan man ju inte påstå att det är.
 
Badrummet har som de flesta sagt lite frågor utifrån ställd standard. Det innebär att eventuella skador inte automatiskt går på försäkring.

Troligen får ni inga problem med det, men det är en avvikelse.

Taket var ju av betongpanna, behandlat av entreprenör vilket då normalt förseglar pannorna och ger dem längre livslängd. De flesta sådana företag lämnar garantier på själva behandlingen.

Det mesta förutom det är standardbortskrivningar och att vissa konstruktioner är riskkonstruktioner. Så har det varit på flera hus som jag bott i och det har inte utvecklats i dessa. Men en del enkla åtgärder löser sådan oro.

Köpa eller inte köpa?
Hamnar ni i budgivning så kommer inte dessa avvikelser att spela någon roll eller ge avdrag på köpesumman, det blir vad det blir.
Eftersom man inte är bunden av bud (se nedan) så om ni vill se var det går delta i budgivningen se om ni kan leva med det i annat fall dra tillbaka budet om ni inte kan leva med det.
Fel eller inte på ett hus - Alla hus har en del "potentiella felkällor" frågan är om ni kan leva med just de avvikelser som besiktningsmannen noterar.

Från fmi.se
Bud är inte bindande
Ett bud är normalt inte bindande – inte ens om det lämnas skriftligt. Först när både säljaren och köparen har undertecknat ett köpekontrakt för fastigheten eller bostadsrätten blir köpet bindande. Innan dess kan både säljaren och köparen ändra sig utan att motparten kan ställa några krav.
 
En säljarbesiktning brukar vara ganska snäll och översiktlig. Man bör som spekulant alltid förutsätta att den är i underkant, det vill säga om det tas upp brister så ska man som spekulant förutsätta att det är minst så allvarligt men kan finnas fler fel. Den ska användas som vägledning för att göra fördjupande egna undersökningar. Köparen har en långtgående egen undersökningsplikt. Har det antytts fel redan i annonsen har man som köpare ett extra starkt ansvar.
 
  • Gilla
LargoGabriel
  • Laddar…
harry73
Om ni lägger ett bud, gör det tidsbegränsat, ungefär en vecka. Om säljaren efter en vecka inte fick ett högre bud, kan ni fråga säljaren att komma med ett motbud. Går han med på det, kan ni börja förhandla på riktigt och kanske mötas i mitten.
I förhandlingen kan ni komma med argument om badrummets och takets skick plus kostnader för att åtgärda det
 
Priset har ökat, beror det på att budgivning pågår?
 
harry73
S Sir Duke skrev:
Priset har ökat, beror det på att budgivning pågår?
Troligtvis för att det första priset var tänkt som lockpris. Blir det då ingen budgivning är ett lockpris kontraproduktivt för att folk då lägger för låga bud. Då är det bättre att lägga huset ut igen med ett högre utgångspris
 
O Ollehoff skrev:
Hej,

Min familj har kollat på radhus och vi har nu fastnat för ett hus. Problemet är att vi inte vet nåt när det kommer till hur bra skikt huset är i. Vi fick självklart en besiktnings häfte av mäklaren och det vi läser nu känns inte så bra. Det är mycket som tyder på att det finns eller kommer ske fuktskador. (tror vi). Kommer huset kosta oss skjortan om nåt år om det händer nåt?

Hur ska man ta sig till väga, finns det någon man kan betala för att få det som står i besiktningen förklarat?

Skulle vara tacksam för all hjälp och om någon här är villig att kolla på beiktningen och ge oss tips.


Tack på förhand
Man har som köpare en stor undersökningsplikt, så anlita en besiktningsman.
Det är lönsamt om det skulle uppstå några frågetecken.
Han kan förklara för dig närmare vad han anser. Säljarens besiktning är ofta inte så väldigt omfattande.
Knepigt med att det saknas klämring. Man kan undra hur manchetten är fastsatt...limmad?
Det är inte enligt GVK...
Www.gvk.se sök på klämring och klinker.

Det såg ut som att det var ojordade uttag i rummen, generellt. Troligen inte bytt några kablar?

Såg också att det var klinker i hallen.
Fanns det jordade eller ojordade uttag i hallen?
Fanns det jordfelsbrytare i centralen?
Det bör vara jordat i hallen om det är klinker för att minimera risker med strömförande golv.

Man kan isolationsmäta klinkern också om det är ojordat, för att försäkra sig om att det inte blir strömförande. Enklast är dock att byta till jordade uttag... Sen säkra upp med JFB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.