Hej jag har fått en ny daikin luft vatten pump installerad. Och den fungerar inte som den ska, då det visade sig att jag bara har enkelrörsystem i huset.
Dom har installerat som det vore tvårörs system.
Nu behöver vi sätta dit en cirkulationspump till och en bypass.
Ska jag betala detta eller kan jag kräva att installatören ska stå för detta?.
Viktor
 
Konsumenttjänstlagen reglerar hur företag ska utföra ett arbete åt en konsument.
Där sägs bland annat:

Företaget ska
  • Se till att den som utför tjänsten har rätt kompetens och nödvändig utbildning.
  • Utföra tjänsten fackmässigt. Det vill säga utföra arbetet på ett sätt som normalt förväntas av en seriös fackman, ett proffs.
  • Ta tillvara dina intressen och samråda med dig så att det inte uppstår missförstånd.
  • Tillhandahålla det material som behövs för arbetet, om ni inte har avtalat något annat.
  • Se till att tjänsten inte utförs i strid mot säkerhetsföreskrifter eller mot förbud i produktsäkerhetslagen eller marknadsföringslagen.
  • Informera dig om det under arbetet uppstår behov av tilläggsarbete.
  • Avråda dig från att köpa tjänsten om den inte är till rimlig nytta för dig.

I mina öron låter det som att företaget ska stå för fiolerna. Mer går inte att säga utan att ha all fakta på bordet.
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Konsumenttjänstlagen reglerar hur en företag ska utföra ett arbete åt en konsument.
Där sägs bland annat:

Företaget ska
  • Se till att den som utför tjänsten har rätt kompetens och nödvändig utbildning.
  • Utföra tjänsten fackmässigt. Det vill säga utföra arbetet på ett sätt som normalt förväntas av en seriös fackman, ett proffs.
  • Ta tillvara dina intressen och samråda med dig så att det inte uppstår missförstånd.
  • Tillhandahålla det material som behövs för arbetet, om ni inte har avtalat något annat.
  • Se till att tjänsten inte utförs i strid mot säkerhetsföreskrifter eller mot förbud i produktsäkerhetslagen eller marknadsföringslagen.
  • Informera dig om det under arbetet uppstår behov av tilläggsarbete.
  • Avråda dig från att köpa tjänsten om den inte är till rimlig nytta för dig.

I mina öron låter det som att företaget ska stå för fiolerna. Mer går inte att säga utan att ha all fakta på bordet.
Hej.
Jag hade ute företaget och titta på allt innan offert.
Och fick offert på allt. Och när jag efter ett par dagar får fel medelande på vattenflöde så börja jag att prata med dom, och firman har bytt cirkulationspump och flödesmätare.
Hjälpte inte.
Då säger han att det är ju ett enkelrörsystem därför fungerar det inte som det ska när pannan byter mellan varmvattenberedare och värmen.
När jag pratade med installatören säger han att han ska återkomma med pris på denna ombyggnad.
Är osäker om man kan kräva honom på att stå för detta när detta inte finns med i offert en.
 
Om det tillkommer extra arbete/material så ska leverantören informera dig och inhämta ditt godkännande innan dom går igång med det. Överenskommet pris får ej öka med mer än 15%.
Låter som du har ett bra "case".
 
Du anser att dom ska stå för kostnaden?
 
Utan att ha all fakta, så hade jag själv haft det som utgångspunkt vid diskussioner med leverantör/installatör.
Dom är experter och ska veta vad dom håller på med.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Kan man be dom att få pengarna tillbaka och dom tar bort allt, om det blir att man inte kommer överens?
 
Leverantören har rätt att försöka åtgärda fel och brister innan det kan bli tal om retur av grejorna.
 
Tack för ditt snabba svar . Jag ska ha detta med mig när jag talar med firman nästa gång. Tack
 
P
Det svåra är väl att avgöra hurvida det här är ett tilläggsarbete eller en reparation för att få det att funka som tänkt. Frågan är väl lite vad det står i er offert från början. Och varför det inte funkar så som dom kopplat in det. Inte alltid helt solklart om vem som har rätt och det beror lite på vilka grunder som är orsak till problemet.
Att gå dit med ursprungstanken att det får installatören stå för tror jag inte kommer sluta så lyckligt. Ingen installatör vill heller stå för tilläggsjobb lika lite som kunden vill betala för det.

Det är lite ovanligt med enkelrörssystem och det är inte helt ovanligt att man får bygga om dom om det är problem. enkelrörssystemen är lite olika och inget självklart att det inte funkar så troligen ska man se det som att det blir ett tillägsjobb som du kommer stå för fiolerna. Hur det skulle sluta i en domstol vet ingen och det beror säkert på vilka extrerter man har råd att ta dit som berättar att det är si eller så. Läs den med mest advokater kanske vinner. Det klokaste är nog att försöka få installatören att lämna ett bra pris på tilläggsarbetet och fråga lite försynt varför han inte kunde se att det behövdes från början så det skulle stått med i offerten. där har du nog ditt bästa kort att försöka spela det rätt.
 
Verkar i alla fall vara en hyffsat seriös installatör som inte bara åkte dit konstaterade strul och ställde upp larm gränsen så grejerna gick. Ombyggnad till bypass system kommer inte kosta mera än 15 % av installationen. Konstigt om den bara larmar när den byter mellan värme och vv och varför det beror på 1 rörs systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.