Hej på er,

Har försökt lista ut om det behövs en brandklassad vindslucka i garaget (garaget är ihopbyggt med huset), och när jag ringde försäkringsbolaget så hänvisade dom till Boverket regler/rekommendationer.

Men jag blir inte klok av att läsa Boverkets hemsida, är det kanske någon som vet vad som gäller?

Det verkar poppis med brandklassad lucka, men med tanke på att det är sågspån som isolering och vanliga takskivor som innertak vet jag inte om det gör någon praktisk nytta och därmed kan motivera prisskillnaden?

Vad tror ni?
 
  • Gilla
Nenza78
  • Laddar…
Intresserar mig med då vi har liknande konstruktion och är på väg att göra en omfattande renovering med nytt ventilationsaggregat på vinden och således troligt utbyte av vindslucka.

Har också tänkt mig att öppna en direkt dörr till garaget och söker således efter en klassad EI30-dörr som vi önskar ha ett litet runt fönster i. Verkar svårt att hitta som standard...
 
Är verkligen inte kunnig på området. Men jag har för mig att garage som är ihopbyggda med huset skall vara en egen brandcell. Dvs, det skall då vara en brandbarriär mellan huset och garaget. Då borde det rent logiskt krävas en lucka med samma brandklass, såvida inte vinden ovanför garaget har en brandisolerande avskiljning mot huset. Om alltså vinden ovanpå garaget är del av samma brandcell som garaget så borde man inte behöva skydda vinden.

Men framgår inte detta av bygglovet?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Garaget ska vara avskiljt från huset, EI30. Om det är svårt att hitta en lämplig vindslucka, fundera på något av följande alternativ:

Låt den avskiljande väggen fortsätta hela vägen upp till yttertaket, dvs gör vinden över garaget som en del av garagets brandcell.

Skapa någon annan möjlighet att komma upp på vinden över garaget än genom en lucka från garaget. Exempelvis lucka utifrån på gaveln eller att garagets vind nås från husets vind.

EI30 är ganska lätt att uppnå, så om de "vanliga takskivorna" är gips eller fibercement eller något annat obrännbart så är det mycket möjligt att EI30 redan uppnås. Utom eventuell lucka då.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.