Bästa svaret

Får inte åka dit för sambon ? Börja att med byta ut henne
 
  • Gilla
Andreas_H och 1 till
  • Laddar…
A
Jag påstår inte att det är klokt, eller att jag rekommenderar dig att göra det, men vi har just rivit ut samtliga golv och gjutit platta istället, då vet man att den inte luktar, men det kostar både tid och pengar och har i vårt fall dragit med sig exakt alla ytskikt i hela huset.
 
Om huset står kallställt är det viktigt med luftcirkulationen. Ett par billiga bordsfläktar med timer och ett par frånluftsdon högt upp. Det gjorde susen i min stuga. Vädra ett par timmar per dygn.
 
A
Ett alternativ som kan vara värt att testa är att inte kallställa, bara dra ner till 10-12 grader och se till att ha åtminstone en paxfläkt som går. Det kostar lite uppvärmning, men är betydligt billigare än att byta golv, sett över ganska många år. Försvinner lukten så är problemet löst, hjälper det inte, så är det bara att återgå. Men luftväxling och lite värme är sällan fel.
 
Jag var till stugan idag och skottade av taken. Det luktade inget särskilt tycker jag. Men det är linoleummatta i köket, och i sopskåpet! Där blir det blött eftersom jag tömmer vattenlåsen och lite slask blir d ju. Ligger även linoleummatta under det extraisolerade rumsgolvet. Så jag ska nog riva ut alla gamla mattor och lägga in något klickgolv. Har tre stora tilluftsventiler öppna. Öppen spis, och lucka på muren som är öppen.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
J
Kommer du åt att lukta på jorden? Min stuga står på plint med bra drag under, men jorden under luktade kraftigt av jord, vilket såklart även satte sig inne. Känslan på jorden är också svårbeskriven, men nästan som blöt sand men betydligt finare korn. Ingenting jag stött på tidigare.

Lukten försvann när denna krafsades bort och markduk + grus lades på. Ett tips i all välmening.

Av egen erfarenhet räcker det med att en bit av 1 bräda ruttnat för att det ska sätta sig överallt också, så kan vara svårt att hitta den.

Lycka till! Är ju trevligt kanske att ändå få ut mattorna, så kan ju bara bra oavsett
 
Min erfarenhet när det gäller att få bort lukt är att allt måste bort.

Jag har hjälpt svärfar att riva bort alla golv och gräva bort flera kubik jord. Deras stuga är ca 60 kvm. Sedan la vi grus och plast efter konstens regler... Blev bra. Men alla ytskikt måste bytas också.

Soldriven fläkt är kanon till sommarstugor, man känner klart mindre. Dock finns lukten i kläderna när man kommer hem...
 
Jag vurmar för att testa. Har du tillgång till ett gäng väl rengjorda sillburkar kan du samla olika material i dom (spån, linoleum, jord, tapet mm) och ta med hem till familjen för att testa. Helst då provbitarna är vältempererade och har fått dra ett par dagar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nu är problemet löst, sambon är väck. Har tagit ut mattan i köket och lagt in ett klickgolv. Oftast luktar det inget alls när jag kommer, och allt material ser kanonfräscht ut, brädorna i trossbotten ser ju ut som dom nyss är hyvlade. Så jag gör inget mer åt det än möjligen att sätta in en solarvent. Tack för hjälpen alla
 
  • Gilla
Henningelvis och 3 till
  • Laddar…
Var det sambon eller mattan som luktade?
 
  • Gilla
per-o
  • Laddar…
Det är nog någon gammal linoleummatta det kan lukta av, men inte alls så det stör för det mesta. Jag hade dit en mäklare som gjorde en värdering och hon tyckte inte det luktade något alls.
 
Härligt, sambos med känslig näsa är en utmaning.
 
  • Gilla
Andreas_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.