hejsan!
Vis ska dränera huset och fått offert av en firma som använder 100mm markskiva, dränrör och sedan 8-11 makadam fiberduk. Är detta ett bra alternativ ?? eller är isodrän som alla pratar om bäst ? denna firman har gjort detta i över 20 år med goda referenser, men hur ska vi tänka ?? rätt mycket pengar man lägger....
 
Du måste se till att fukten från grunden verkligen kan dräneras och ventileras bort, annars kan du lika gärna låta det vara och slipper en uppgrävd trädgård. Om den markskiva de använder klarar det vet inte jag men det låter inte riktigt 100. Isodrän i all ära (det systemet fungerar bra fuktmässigt), men jag skulle tro att vanlig platonmatta fungerar nästan lika bra. Om du kan räkna hem Isodrän på minskad värmekostnad i källaren är jag mycket tveksam till.

Se bara till att dränröret kommer ordentligt under HELA plattan HELA vägen MED rekommenderat fall. INSPEKTERA SJÄLV före återfyllnad. Som du förstår har jag varit ute för detta själv och även om det blev bra till slut så var det lite si och så med kunskaperna hos firman som gjorde jobbet.

Om du har fuktproblem i källaren ska du så klart dränera och det gäller bara att vara på sin vakt så att det verkligen blir bra gjort. Det finns massor av guider på nätet om hur man ska göra med makadam, dukar och dränrör. Lägg ett par timmar på egenutbildning så du kan ifrågasätta firman.

Är du intresserad kan du läsa mitt inlägg jag skrev här: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-betalat-foer-er-draenering.301426/page-3
Skissen i länken i det inlägget visar ett dränrör som nästan verkar ligga en halvmeter under plattan, men det är naturligtvis inte nödvändigt, men undersidan på dränröret måste ligga väl under plattan i hela dess längd, vilket innebär att på den högsta punkten (det måste ju också vara fall på dränröret) kan det röra sig om centimetrar, men i andra änden kanske hela röret ligger helt under plattans nivå.

/Fredrik
 
F fb35523 skrev:
Du måste se till att fukten från grunden verkligen kan dräneras och ventileras bort, annars kan du lika gärna låta det vara och slipper en uppgrävd trädgård. Om den markskiva de använder klarar det vet inte jag men det låter inte riktigt 100. Isodrän i all ära (det systemet fungerar bra fuktmässigt), men jag skulle tro att vanlig platonmatta fungerar nästan lika bra. Om du kan räkna hem Isodrän på minskad värmekostnad i källaren är jag mycket tveksam till.

Se bara till att dränröret kommer ordentligt under HELA plattan HELA vägen MED rekommenderat fall. INSPEKTERA SJÄLV före återfyllnad. Som du förstår har jag varit ute för detta själv och även om det blev bra till slut så var det lite si och så med kunskaperna hos firman som gjorde jobbet.

Om du har fuktproblem i källaren ska du så klart dränera och det gäller bara att vara på sin vakt så att det verkligen blir bra gjort. Det finns massor av guider på nätet om hur man ska göra med makadam, dukar och dränrör. Lägg ett par timmar på egenutbildning så du kan ifrågasätta firman.

Är du intresserad kan du läsa mitt inlägg jag skrev här: [länk]
Skissen i länken i det inlägget visar ett dränrör som nästan verkar ligga en halvmeter under plattan, men det är naturligtvis inte nödvändigt, men undersidan på dränröret måste ligga väl under plattan i hela dess längd, vilket innebär att på den högsta punkten (det måste ju också vara fall på dränröret) kan det röra sig om centimetrar, men i andra änden kanske hela röret ligger helt under plattans nivå.

/Fredrik
Alltså, problem med fukt har vi ju inte direkt. Inte mer än att det luktar källare och alla säger att man måste dränera. Och färgen på grunden börjar släppa och spricka. Vi har ju helt plain betongväggar i källaren, ingen isolering elr trä invändigt, men ny gjuten platta med golvvärme.
Verkar liksom inte finnas någon som sätter platonmatta längre utan alla man pratat med säger ju isodrän... vi ska ikosm göra uteplats och vilk därför dränera i säkerhetsskul då så man inte står där och behöver bryta upp uteplatsen.... ska sätta mig och läsa igenom din tråd,men känner ju att man är helt lost i detta ämnet...
 
Skillnaden mellan att sätta enbart platon och att isolera källaren bör vara rätt liten i sammanhanget men det finns ju andra isolerings material än isodrän som kanske är billigare. Jag isolerade källaren med byggmax Bewi källarväggs isolering och det är rätt stor skillnad nu när det är kallt.
 
S smurfen72 skrev:
Skillnaden mellan att sätta enbart platon och att isolera källaren bör vara rätt liten i sammanhanget men det finns ju andra isolerings material än isodrän som kanske är billigare. Jag isolerade källaren med byggmax Bewi källarväggs isolering och det är rätt stor skillnad nu när det är kallt.
Positiv eller negativ skillnad menar du ?? Och tar man in en firma använder ju dom det materialet dom anser bäst ju, jag kan ju inte sticka och köpa byggmax grejer åt en firma liksom... gräva själva är inte aktuellt, då man liksom inte är tillräckligt påläst...
 
Jag menar att om det skiljer 5000 kr på materialet eller vad det nu skiljer så är det småpengar i sammanhanget tycker jag för man får helt enkelt mycket mera för pengarna och det är antagligen därför så få använder platon i dag. Du kan ta in en firma som gräver och sen fixar du resten om intresse finns.
 
Det är cellplast han sätter inte markskiva så som jag trodde. Han har gett oss en offert på 76 000 kr efter rot, då är det inkl makadam fiberduk cellplast dränrör och bortforsling av gammalt material och grov återställning av trädgården. Låter detta rimligt eller för billigt ?? Huset är 14*2 o 8*2....plus att han ska gräva ut ca 60kvm av vår gräsmatta för vi ska lägga stenplattor, men det gör vi själva, så bara själva gräv/paddning.
 
S
Cellplast , det är frigolit och är i det närmsta difftätt och suger vatten på lång sikt , inte bra
byt till pordrän mot grunden och sätt en platon utanför mot jorden , då luftar det bra + värmer
 
Pordränn + platon det var nått nytt vet dom som satt platon närmast huset och frigolit utanpå och sen singel.
 
S
Inget nytt har använts i många år
 
Inget jag hört om och lär inte finnas nån montage anvisning för det montaget antar jag eller finns det ? däremot platon närmast huset och isolering utanpå vet jag används ibland.
 
S
Klart det inte finns info om ett sådant montage , alla vill ge info på sitt sätt .
Men det är som med teknikens under som inte är slut än , nytt kommer .
Lika med annat sätt att få till en bra , isolering under mark för huset , och det fungerar utmärkt
 
Det fungerar säkert men hänger inte med på vitsen för det blir dyrare än de vanliga metoderna som funkar alldeles utmärkt.
 
S
Det fungerar utmärkt säger du , kan tänkas , men har någon krypigt ner mellan platon och mur
och sett hur det ser ut med kondensvatten
Var ska ångtrycket kondensera , bort från grund och ner till drän eller på platon och rinna ner
devis på grund , samt mot anslutning grundmur och sula
Kan vara lite dyrare , men är det enda rätta för att få kondens så långt från grund som möjligt ,
och ingen jord eller trärötter i dräneringen ,,det är ju det som är meningen med dränering .
 
Nej jag har inte krupit ner mellan platon och mur har du det ? Man brukar lägga fiberduk för att separera jorden från singlet som ligger runt dräneringen för du lägger väl inte platon runt dräneringen för att hindra rötter ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.