Vad kan det innebära för jobb och kostnad att flytta ett proppskåp och sätta upp ett med jfb i ett hus från 1987. Det sitter nu i ett pannrum (markplan) och vedpannan har gått sönder. Funderar på att ha bastu där och uppvärmning med luft/vattenpump i stället (ev monoblock). I och med att det sitter i ett fd pannrum och det ska in en vedbastu så måste det flyttas. Skulle vilja ha det ca 1 meter bort, vilket blir på en vägg utanför f.d. pannrummet. Att spegelvända skåpet skulle innebära att det blir bredvid kylen i köket, vilket inte är så roligt.

Kostnadstanken är ju den viktigaste. Idag har vi bara jordat i köket, och huset är på 124 kvm boendeyta (132 totalt). Utanför detaljplanelagt område om det nu har någon betydelse.

Annelie
 
Be en elfirma komma och titta och lämna anbud på jobbet. Det gör de nog gärna.
Spekulera blind vad sådant kostar utan att sett på plats, kan och vill nog ingen elektriker göra.
Vi har nämligen just gjort det, bett en elfirma komma och titta på att flytta ut elmätararen till ett fasadskåp. De har varit och sett, och ska lämna anbud. Tar säkert ett par dagar.
 
  • Gilla
Weian
  • Laddar…
Hej, nu arbetar jag inte som elektriker, arbetar ofta med dem.

Att flytta ett elskåp "bara" en meter innebär stora kostnader.
Att avståndet påverkar priset/kostnaden är självklart, men rent praktiskt spelar en eller fem meter ingen roll samt kostnadsmässigt är det ingen större skillnad i kostnad att flytta skåpet längre.

Ett bra skåp med jordfelsbrytare samt arbete, om det inte behövs många extra timmar att borra, riva....
Jag uppskattar det till runt 25-30 000:-.
Helt säker är jag inte, mera info behövs.
Alla anslutningar kan bli för korta om skåpet flyttas åt fel håll....

Mvh P-A
 
  • Gilla
Weian
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Hej, nu arbetar jag inte som elektriker, arbetar ofta med dem.

Att flytta ett elskåp "bara" en meter innebär stora kostnader.
Att avståndet påverkar priset/kostnaden är självklart, men rent praktiskt spelar en eller fem meter ingen roll samt kostnadsmässigt är det ingen större skillnad i kostnad att flytta skåpet längre.

Ett bra skåp med jordfelsbrytare samt arbete, om det inte behövs många extra timmar att borra, riva....
Jag uppskattar det till runt 25-30 000:-.
Helt säker är jag inte, mera info behövs.
Alla anslutningar kan bli för korta om skåpet flyttas åt fel håll....

Mvh P-A
Alla anslutningar kommer att bli för korta, ja. Det går inte att flytta åt andra hållet, då jag måste in i vardagsrummet (genom väggen från pannrummet) isf. Hade en elektriker här för att kika på stalljobbet, och visade då honom. Han sa också ca 30´, pga att kablar måste skarvas. Men då diskuterade vi inte nytt skåp och jfb, utan jag tog bara upp frågan lite snabbt, då det var en bifråga.
 
A Arnodt skrev:
Be en elfirma komma och titta och lämna anbud på jobbet. Det gör de nog gärna.
Spekulera blind vad sådant kostar utan att sett på plats, kan och vill nog ingen elektriker göra.
Vi har nämligen just gjort det, bett en elfirma komma och titta på att flytta ut elmätararen till ett fasadskåp. De har varit och sett, och ska lämna anbud. Tar säkert ett par dagar.
En kille som var här i annat ärende kollade, suckade och sa att det går nog på 30´ att flytta skåpet (se mer i nästa svar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.