B
Och om någon undrar så är det en Contura 750A, alt. vanliga 750 som ska installeras.
 
Kaminer med såpass stora lucköppningar behöver ha större area än vad en 120mm slang har, för att inte ryka in för mycket.
 
Är kanalen "oanvänd" så skulle det förvåna mig om inte sotaren kräver provtryckning ändå. Att ha en sotare som säger att det går bra ändå verkar "farligt" för sotaren lär ju knappast komma och hjälpa till när huset brinner ner ?
Provtryckning och besiktning gör man ju för sin egen skull. Inte får att få nån kråka på ett papper.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
B
Jag vet inte om det missats men jag har alltså bokat tid hos sotaren för provtryckning. På torsdag kommer han och provtrycker kanalen och undersöker lämpligheten för att installera kaminen i befintlig kanal.
 
  • Gilla
Kaminman
  • Laddar…
B Bob-TheBuilder skrev:
Den här stål/glasplattan framför kaminen. Är den ett lagligt krav?
Ja, eldstadsplan är ett krav i Boverkets Byggregler.
5:4223 Eldstadsplan
Eldstäder för eldning med fast eller flytande bränsle ska vara försedda med skydd mot brandspridning nedåt så att antändning av golvet inte kan ske på grund av spill, glöd eller gnistor.
http://www.boverket.se/globalassets/vagledningar/kunskapsbanken/bbr/bbr-22/bbr-avsnitt-5
Följ länken och läs det allmänna rådet också så får du veta hur en eldstadsplan kan byggas. Givetvis behöver du ingen eldstadsplan om golvet redan är obrännbart så det i sig skyddar mot antändning.
 
B
Jag har plockat fram murstocken helt nu. Den va "gömd" bakom gipsskivor. Men vad som får mig att blir lite bekymrad nu är träreglarna som ligger dikt an mot murstocken. Till vänster om murstocken på andra sidan väggen börjar köket. Till höger om murstocken finns icke-bärande reglar som hållit uppe en dörrkarm. Dörrkarmen är dock borttagen så rent teoretiskt skulle jag kunna plocka bort de reglarna. Men till vänster kan jag ju inte göra något utan att riva ner hela köket.

Vad tror ni sotaren säger om det?
 
  • Murstock blottlagd bakom gipsskivor med synliga träreglar och måttsanteckningar på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är helt normalt med trä mot murstocken i äldre hus. Vad som är viktigt är hur mycket tegel det är mellan kanalen och trät. Efter gammalt, när det fanns detaljregleringar för sådant, så brukade man anse att en tegelsten på längden var tillräckligt avstånd. Oftast är det löst genom att man placerade kanalerna för pannor och liknande som eldades kontinuerligt mitt i skorstenen, kanaler för saker som eldades då och då såsom lokaleldstäder i nästa lager och rena ventilationskanaler ytterst.

Du avser ju att använda en gammal rökkanal, så det bör inte vara något problem. Om man däremot bygger om en gammal ventilationskanal till rökkanal så är det noga att kolla avståenden vid alla genomföringar. Oftast så murade man på murstocken så väggarna blev tjockare vid bjälklagsgenomgångar.

Umeå andra sotningsdistrikt har en massa pedagogiska bilder angående äldre byggregler:
http://umesotning.se/?page_id=77
Orsaken att man inte detaljreglerar sådant här idag är inte att de gamla reglerna gav dåligt brandskydd, utan att man inte vill hindra användning av nyare metoder som ger samma skydd.
 
B
PNO PNO skrev:
Det är helt normalt med trä mot murstocken i äldre hus. Vad som är viktigt är hur mycket tegel det är mellan kanalen och trät. Efter gammalt, när det fanns detaljregleringar för sådant, så brukade man anse att en tegelsten på längden var tillräckligt avstånd. Oftast är det löst genom att man placerade kanalerna för pannor och liknande som eldades kontinuerligt mitt i skorstenen, kanaler för saker som eldades då och då såsom lokaleldstäder i nästa lager och rena ventilationskanaler ytterst.

Du avser ju att använda en gammal rökkanal, så det bör inte vara något problem. Om man däremot bygger om en gammal ventilationskanal till rökkanal så är det noga att kolla avståenden vid alla genomföringar. Oftast så murade man på murstocken så väggarna blev tjockare vid bjälklagsgenomgångar.

Umeå andra sotningsdistrikt har en massa pedagogiska bilder angående äldre byggregler:
[länk]
Orsaken att man inte detaljreglerar sådant här idag är inte att de gamla reglerna gav dåligt brandskydd, utan att man inte vill hindra användning av nyare metoder som ger samma skydd.
Tack för så utförliga svar PNO!

Bifogar ritning på skorstenen. Tanken är alltså att använda nr1. Om man utgår från ritningen så är alltså köket till höger och till vänster fritt förutom de reglarna som dörrkarmen satt i tidigare.

Förresten, någon som vet vad nr5 Rörslits är för något?
 
  • Schematisk ritning av en skorsten med beskrivna sektioner för rökrör och imrör, märkta 1 till 5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Om jag är otydlig så är det alltså såhär kaminen ska anslutas.
 
  • Schematisk bild av en kaminanslutning med numrerade komponenter och anslutningsväg markerad i orange.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kaminman
  • Laddar…
Kan tänka mig att man dragit rör för öppet expansionskärl på vinden i en slits i murstocken. Inte så många andra rör som går genom vindsbjälklaget. Kan vara värt att kolla att den slitsen inte är fylld med sågspån och musskit numera.
 
B
PNO PNO skrev:
Kan tänka mig att man dragit rör för öppet expansionskärl på vinden i en slits i murstocken. Inte så många andra rör som går genom vindsbjälklaget. Kan vara värt att kolla att den slitsen inte är fylld med sågspån och musskit numera.
Det stämmer nog. Det verkar dock inte användas idag. Jag har bara ett avkapat rör ovanför innedelen (luft/vatten-pump) där oljepannan satt tidigare .
 
E exerg skrev:
Kaminer med såpass stora lucköppningar behöver ha större area än vad en 120mm slang har, för att inte ryka in för mycket.
Det beror helt på vilken sorts ventilation det är i huset och hur lång rökkanalen blir. Vi monterar sällan slang som är större än 120mm. Det vanligaste vi monterar är 110 och den vanligaste skorstenslängden är mellan 5 och 7m. Sålänge man fått upp värmen i pipan med startbrasan och öppnar luckan lugnt så brukar det sällan vara några problem.
 
B Bob-TheBuilder skrev:
Om jag är otydlig så är det alltså såhär kaminen ska anslutas.
Kul projekt! Då har du ca 40-50 cm in till kanalen kanske? Tänk på att mura en liten backe längst in vid kanalen så att sotet faller "framåt" mot kaminen. Jag kan rekommendera den formskurna glasskivan framför kaminen. Lätt det bästa alternativet utöver klinkers. Rökrör ska ha minst 30cm åt sidorna till brännbart, 30cm neråt och 50cm uppåt. Så gör inte anslutningen för nära tak. Lycka till!
 
B
Sådär ja kära byggahusare. Nu har sotaren varit här och den gamle rökkanalen är i superbt skick. Klarade tryckprovet galant.

Så nu blire installation så fort kommunen gett klartecken :)
 
  • Gilla
Daggan Maggan och 1 till
  • Laddar…
B
Är det någon som kan svara på huruvida det är värt att köpa en kamin med sidor i täljsten eller inte? Jag förstår att man inte kan förvänta sig att sidor och topp ska ge enormt mycket med värme men det vore ju trevligt att kunna lagra värmen en stund iallafall.

Rummet vi har är ganska litet också så det vore skönt med lite jämnare värmespridning än att få en varm topp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.