Hej alla.
Ny här på forumet, och tänkte höra om någon har lite råd att komma med.
Familjen växer och huset börjar bli lite för litet, bor i en modern enplansvilla med betonggolv.
Första tanken var att bygga ut huset ca 4,5 meter på ena gaveln för att få två barnrum till.
Jag skulle göra plattan själv samt ordna alla ytskikt inne, målning osv men likatusan är bästa "vita" offerten ca 500k för övriga jobbet plus kostnad för bygglov osv. De pengarna finns inte just nu, och kollar då på lite alternativ.
Funderar på om det skulle gå att göra två rum på vinden istället.
Taket har 27 graders vinkel, W takstolar med en spännvidd på ca 11 meter.
Funderingen är om det går att ta bort W stöttorna så man får en bredd på drygt 3 meter, lägga två lodräta stöttor från underramen till övre plankan. Sedan slå på en 170x45 på var sida om takplankan från nock ner till stöttorna så det blir en total takplanka om 170x135 och sedan slå på två extra 170x45 på var sida om underramen i hela takstolens bredd. Nog borde väl det göra takstolen minst lika stark som W konstruktionen?
 
Jag skulle råda dig att inte ta bort W stöttorna. Tar du bort dessa förlorar takstolen sitt verkningssätt och funktion.
 
Tror du behöver lämna in anmälan om konstruktionsändring samt bifoga en korrekt konstruktionsberäkning av de ombyggda takstolarna.

Har du bärande innerväggar längsmed husets längd som takstolarna vilar på? Och vad är det för dimension på takstolarnas underarm?

Jag har själv funderat på samma sak men det föll på att jag ej har bärande innerväggar med en spännvid på 10m.


Är ingen konstruktör på något vis, men kika i appen för svenskt trä för bra vägledning om spännvid.
 
Jag har en del innerväggar, men inga som löper längs hela huset. Har inte grävt mig ned i lösullen ännu för att mäta underramen, men tror den är 170x45. Tar jag bort stöttorna i takstolen så kommer ju underramen att fungera enbart som balk, och dubblar jag underramen med en extra 170x45 på båda sidor ända ut till takfoten så tycker jag ju att det borde bli nog så starkt? Går ju även att gå upp i dimension till 220x45 för att vara på säkra sidan.
Jag är inte så van med trä, men har byggt en del stålhallar själv, och tycker detta blir starkare än någon hall jag byggt. Tycker det är svårt att hitta någon konstruktör som kan räkna på det. Därför jag undrar om någon gjort något liknande? Måste ju gå att lösa kan man tycka?
 
Jag vill understryka vad bossespecial skrev i inlägg #2. Du har idag en fackverkstakstol av W-modell med en fri spännvidd på 11 meter. Det är klart att det går att bygga om takstolarna, men knappast till en rimlig kostnad och rimliga konsekvenser för planlösningen på den undre våningen. Skall du använda vanligt konstruktionsvirke till det nya bjälklaget, behövs två hjärtväggar i det undre planet. Alternativet är att använda limträbalkar. En sådan som klarar en spännvidd på 11 meter behöver ha dimensionen 165x450 mm och ligga på ett c/c om 600 mm. Bara för att nämna några konsekvenser. De flesta utbyggnader du kan göra i markplanet kommer att bli billigare.
 
Tack för svaren, då verkar det som jag får lägga ner de planerna och hitta någon annan lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.