Vill ha automatiserad mörkläggning i bland annat vårt sovrum. Men det är ju så jäkla dyrt om man kollar på riktiga grejer som Riviera plissegardiner ihop med tex Somfys automatik!

Det känns inte som någon raketforskning med en motor som skall driva och mottagare i dagens samhälle. Så det känns som överpriser på det mesta pga dålig konkurrens!

Är nyfiken på om någon har hittat eller lyckats lösa något billigare alternativ? Kanske kan man beställa från kina? Det mesta kommer ju ändå därifrån... I just sovrummet hade jag kunnat tänka mig rullgardiner som monteras i fönsternisch, så där hade man ju kanske kunnat bygga något eget om man bara beställer rullgardinsmotor och mottagare av något slag? Någon som har förslag på detta? Vill ju såklart inte att det ska gå sönder efter en månad! :/

Motorgardin.se är väl bland dom billigare, men det blir ändå typ 7.000kr bara för sovrummet!

Men i vardagsrum vill vi ha plisse och lameller. Så där blir det väl svårare att bygga själv förstås. Men kanske finns det något billigare ställe att beställa utomlands?

Tips och erfarenheter mottages tacksamt! :)
 
Ska man ha grejor med kvalité och som håller över tid så kostar det. Det är också en del krafter inblandat i dessa system så det behövs rejäla motorer och växellådor för att det ska fungera.

Vi har installerat två Move från Teptron.
Sök lite i forumet /nätet så hittar du info om dessa svenska styrmotorer.
Blåtandsstyrning med tids-, sol- och temperaturautomatik.
 
Jag har läst dina inlägg om Teptron sedan tidigare, är du nöjd med dessa? Kan man lita på att dom alltid funkar? Hur funkar tid, temp och solljus inställningarna, behöver man komplettera med sensorer för det eller sitter det inbyggt i enheten? Om jag har två st tex kan jag synka dessa att alltid köra ner gardinerna vid en viss temperatur tex?
 
Skall du ha det billigt, IKEA tupplur mörkläggande + rullgardinsmotor, några sensorer.

Finns rullgardinsmotorer till ikea/jysk mm, blir inte direkt hög klass på detta, men brukar bli billigare.

Har själv från Frapp.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Jag har läst dina inlägg om Teptron sedan tidigare, är du nöjd med dessa? Kan man lita på att dom alltid funkar? Hur funkar tid, temp och solljus inställningarna, behöver man komplettera med sensorer för det eller sitter det inbyggt i enheten? Om jag har två st tex kan jag synka dessa att alltid köra ner gardinerna vid en viss temperatur tex?

Jag är helt nöjd med funktioner i dom. Vrider och öppnar lamellgardinerna två gånger/dygn. Det sker sekundexakt. Det har dom gjort nu i ca 2 månader.
Du behöver inte komplettera med något, solcellen som medlevereras ska fungera som sensor för solinstrålningen. Notera att jag inte har rotat runt med dessa funktioner utan använder bara tidsstyrningen.
Appen har uppdaterats ett antal gånger på senare tid, gäller Android. Tror inte den nya uppdaterade appen för Ios är släppt ännu.

Teptron har "nöjd kund-garanti" samt kör någon kampanj under alla hjärtan.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Ingen som har något att tillägga? :)

Ni som beställt mörkläggning på webben, var har ni beställt och vart ni nöjda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.