Herr Hysteres skrev:
Tackar. Finns här någon vänsterhänt person som kör sticksåg av limpmodell och kan bekräfta om detta är ett reellt problem? Jag har lite svårt att föreställa mig att det är en riktig dealbreaker men jag har ju haft fel förr...
Hej, är vänsterhänt (egentligen bådhänt), och kör GST 135. Det är betydligt lättare att slå på och av sågen innan man sätter den till brädan, än att sätta den till brädan och i sågställning slå på och av strömbrytaren. Så det är vad jag gör. Jämfört med en mjukstartande handväska är det en nackdel. Men inget som hindrar mig från att använda den.

Jag tror att om man skal enkelt slå på och av den under anvädning utan att slinta skall man ha stora händer. Jag har 9 i handskar, och har gett upp på den funktionen.

--- Mats ---
 
  • Gilla
Karotchi
  • Laddar…
V1K1NG skrev:
dum fråga om GST 160 och 1400
hur kan dom ha samma slaglängd men klarar olika sågdjup i trä?

[länk]

[länk]
Det har nog mer att göra med motorns styrka, än slaglängden. Slaglängden har ingen betydelse alls för sågdjupet, om inte jag tänker fel. Däremot är det ju trögare att såga tjocka träbitar, så belastningen på motorn blir större.
 
Tack Mats, det var precis den typen av återkoppling jag sökte.
 
  • Gilla
Karotchi
  • Laddar…
Mats Bengtsson skrev:
Hej, är vänsterhänt (egentligen bådhänt), och kör GST 135. Det är betydligt lättare att slå på och av sågen innan man sätter den till brädan, än att sätta den till brädan och i sågställning slå på och av strömbrytaren. Så det är vad jag gör. Jämfört med en mjukstartande handväska är det en nackdel. Men inget som hindrar mig från att använda den.

Jag tror att om man skal enkelt slå på och av den under anvädning utan att slinta skall man ha stora händer. Jag har 9 i handskar, och har gett upp på den funktionen.

--- Mats ---
Kör en GST - 120e, kör oftast med höger hand. Startar dock alltid utanför materialet om det är lite noggrant. Avsaknaden av mjukstart gör att sågen rycker till en del. Det tror jag är svårt att komma ifrån oavsett storlek på händer, eller om man är vänster, höger eller dubbelhänt.
 
Är också vänsterhänt.
Har en Gst 90E och har inte haft några problem. Var lite ovant precis i början men sedan inga problem.
Självklart inte alltid optimalt men inget att oroa dig för.

Tycker det är en ruskigt prisvärd sticksåg. Inget lyxigt bara en riktigt bra såg.
 
Tack Gustav, mycket hjälpsamt.
 
  • Gilla
Karotchi
  • Laddar…
Gammal tråd så får se om någon ser den.
Funderar just på GST90 som man idag kan få för 995:-, men just avsaknandet av sikt gör att jag tvekar och ändå sneglar på en grön bosch typ PST900 som har ett riktigt sikte. Eller är jag helt fel ute nu?
KOmmer väl använda den ett 10tal gånger per år så den behöver ju inte vara extremt robust, men den måste tusan såga rakare än min biltema
 
  • Gilla
Karotchi
  • Laddar…
Ja, man använder inte en sticksåg för att såga rakt, då är det sänksåg med skena eller cirkelsåg som gäller ;). Skämt åsido så brukar jag oftast såga med stcksågen underifrån när det ska till precision - något sikte har jag aldrig saknat.

Oavsett vilken såg du köper så är bra blad viktigare än sågen.
 
mexitegel skrev:
Ja, man använder inte en sticksåg för att såga rakt, då är det sänksåg med skena eller cirkelsåg som gäller ;). Skämt åsido så brukar jag oftast såga med stcksågen underifrån när det ska till precision - något sikte har jag aldrig saknat.

Oavsett vilken såg du köper så är bra blad viktigare än sågen.
Haha, det där med att såga underifrån har jag aldrig förstått, men det verkar ju väldigt många som kör så.
Med "rakt" tänkte jag mest att snittet är 90grader, min Biltema såg är extremt dålig (även med nya blad) - nästan så man får 45grader snitt :)
Sedan är jag helt van vid handväskemodellen, men eftersom jag aldrig kört med limpa så är det svårt att veta om det funkar eller inte. Handväskan känns mer nätt i greppet, men å andra sidan kommer man ju väldans långt från materialet. Fast limpan känns ju väldigt tjock. Det går ju inte att provsåga i byggvaruhusen
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag slog till på en GST90 för ett antal år sen med förhoppningen att slippa snea snitt och måste säga att den sågar rakt (vinkelrätt) på ett helt annat sätt än jag upplevt med någon "handväsksåg" även ganska dyra sådana. Jag tittar alltid på bladet när jag sågar och har aldrig saknat något lasersikte.
 
Jag har en äldre GST90 eller om det tom är föregångaren. Fördelen som jag ser det med limp-modeller är att man får bättre kontroll på sågen, men har man liten fattningsförmåga (små händer) så kan det vara så att det är jobbigt att hålla sågen.

De flesta som konverterat till limpa säger att de aldrig kommer gå tillbaka till handväska igen. GST90 är mycket bang for the bucks så jag har svårt att tro att du kommer bli missnöjd. Nu vet jag inte var du bor, men du är välkommen hit och provsåga om du vill :)
 
e3henri skrev:
Gammal tråd så får se om någon ser den.
Funderar just på GST90 som man idag kan få för 995:-, men just avsaknandet av sikt gör att jag tvekar och ändå sneglar på en grön bosch typ PST900 som har ett riktigt sikte. Eller är jag helt fel ute nu?
KOmmer väl använda den ett 10tal gånger per år så den behöver ju inte vara extremt robust, men den måste tusan såga rakare än min biltema
Sågar du underifrån (handväska) så har du full koll på var du sågar.
Jag kan även lugna dig med att det syns bra ovanifrån, utan laser och annat.

Ibland får man blåsa bort lite spån i såglinjen, men annars går det fint utan laser mm.
 
  • Gilla
Karotchi
  • Laddar…
Har idag köpt en Bosch blå GST 90 E + 25 st sågblad då det var extrapris på bauhaus (vilket det verkar vara med jämna mellanrum, den här ggn för 989 kr). Har läst att det för fina och raka sågsnitt är viktigt att man köper bra sågblad men det verkar inte finnas så många att välja mellan. De enda sågblad jag hittade var craftomat samt bosch. Är det dessa som gäller om man vill köpa bra sågblad eller finns det andra märken som anses bättre?
 
Boschbladen brukar hålla bra kvalité.
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.