Dags att fundera på innertak när jag nu öppnat upp till nock och får ett brutet snedtak på insidan.
Uteende är ju subjektivt men vad finns det för mer praktiska för/nackdelar med olika innertak?

Råspont blir för rustikt tycker jag. Kommer nog vara rätt modern look (dum term för vad betyder modernt idag...).

Gips är nog bra men orolig över att det kan bli sprickor. Huset är iofs gammalt så borde satt sig färdigt men samtidigt har jag byggt om kraftigt både ute och inne så jag tror nog det kan hitta på nya sätt att sätta sig nu. Min tro är ju att skarvarna mellan gipsskivorna är väldigt känsliga för detta. Eller???

Boards är ju praktiskt men jag är inte så säker på att jag gillar utseendet med ett "rutigt" tak. Som min bror sa när han bytte sina boards mot gips: "det är så 70-tal med boards".

Vad finns det mer för alternativ?
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Takpanel, finns färdigmålad. Om du gör jobbet själv, snabbt att sätta upp och att slippa spackla, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, måla måla måla så är det stora fördelar :)
 
Takpanel ryms nog i det jag menar med board. Är ett alternativ men subjektivt kan jag tycka att det kanske inte är så snygt. Nu vet jag iofs inte hur många varianter som finns. Bara sett de som finns på byggvaruhusen som inte imponerar på mig. Speciellt med den typ av stora takytor jag får.
 
H
N Nizztos skrev:
Takpanel ryms nog i det jag menar med board. Är ett alternativ men subjektivt kan jag tycka att det kanske inte är så snygt. Nu vet jag iofs inte hur många varianter som finns. Bara sett de som finns på byggvaruhusen som inte imponerar på mig. Speciellt med den typ av stora takytor jag får.
risk för sprickor i både gips och råspont.
och board vill du inte ha.
jag tror inte att du vill ha ett akustiktak eller vävspänt heller så din fråga är svår.
 
henke_benke skrev:
risk för sprickor i både gips och råspont.
och board vill du inte ha.
jag tror inte att du vill ha ett akustiktak eller vävspänt heller så din fråga är svår.
Någonstans blir det ju en kompromiss mellan vad man vill och vad som går och det är ju grunden till min fråga.

Just nu om de redan listade alternativen är ungeför de som finns så måste jag välja om jag tar risken med sprickor i gips eller accepterar att jag inte kan få det bästa, för mig, utseendet och välja board/panel.

Lutar lite åt board/panel för att med relativt högt i tak (ca 3.8m som högst) så syns nog sprickor väldigt väl.
 
H
skull
N Nizztos skrev:
Någonstans blir det ju en kompromiss mellan vad man vill och vad som går och det är ju grunden till min fråga.

Just nu om de redan listade alternativen är ungeför de som finns så måste jag välja om jag tar risken med sprickor i gips eller accepterar att jag inte kan få det bästa, för mig, utseendet och välja board/panel.

Lutar lite åt board/panel för att med relativt högt i tak (ca 3.8m som högst) så syns nog sprickor väldigt väl.
alltid gips före takboard.
va tycker du om gipskortplank?
 
henke_benke skrev:
va tycker du om gipskortplank?
Egentligen blir det väl samma som board/panel fast tyngre att jobba med, eller?
Lite osäker på hur de är tänkta att användas.
 
H
N Nizztos skrev:
Egentligen blir det väl samma som board/panel fast tyngre att jobba med, eller?
Lite osäker på hur de är tänkta att användas.
tlllskuren gips med fasningar kan säga.
dock har du kanter när eventuella rörelsesprickor kan försvinna.
montering är som att gipstak förutom skarvspackling kan man säga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.