Precis flyttat in i äldre totalrenoverat hus med fjärrvärme+golvvärme och har senaste veckorna försökt få rätt på golvvärmen. Nu till frågan. Temperaturen skiftar något upp och ner främst pga att termostaterna slår ifrån när önskad temp uppnåtts. Tänker jag rätt i att det borde vara smidigare att sänka kurvan något steg för att få jämnare värme. Dvs att termostaterna inte slår ifrån värmen så ofta. I min nybörjarvärld borde det väl också innebära en viss besparing då tilloppstemp sänks något. Möjligt att jag tänker helt galet här.
 
Generellt för reglering gäller att ju snabbare system man har, desto mer skjuter man över målet vid justeringar.
 
Vilka termostater slår ifrån? Dom till golvvärmeslingorna?

Termostaterna ska vara steglös reglering.

Vilka temperaturgivare har du till fjärrvärmereglercentralen, framledning, utegivare, rumsgivare, returgivare?

Vad är det för reglercentral?

För injustering av framledning kan man göra följande:
- öppna alla termostater till golvvärmeslingorna och element fullt.
- justera kurvlutning & kurvhöjd på fjärrvärmecentralen så att ni får ”rätt” temperatur inne, bästa tiden för justering är mär utetemperaturen pendlar runt noll.
- det tar några dygn mellan varje justering innan det märks, så räkna med minst två veckors tid.
- när ni fått ”rätt” högstatemperatur i bostaden så monteras termostaterna tillbaka och justerar in dom rum som ska ha lägre temperatur.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilka termostater slår ifrån? Dom till golvvärmeslingorna?

Termostaterna ska vara steglös reglering.

Vilka temperaturgivare har du till fjärrvärmereglercentralen, framledning, utegivare, rumsgivare, returgivare?

Vad är det för reglercentral?

För injustering av framledning kan man göra följande:
- öppna alla termostater till golvvärmeslingorna och element fullt.
- justera kurvlutning & kurvhöjd på fjärrvärmecentralen så att ni får ”rätt” temperatur inne, bästa tiden för justering är mär utetemperaturen pendlar runt noll.
- det tar några dygn mellan varje justering innan det märks, så räkna med minst två veckors tid.
- när ni fått ”rätt” högstatemperatur i bostaden så monteras termostaterna tillbaka och justerar in dom rum som ska ha lägre temperatur.
Yes. Termostaterna i varje rum slår av och vad jag antar stänger slingan?!? När ”rätt” temp uppnås. Det är trögheten när de väl slår på igen jag hade hoppats kunna undvika. Ecl 110 som reglercentral. Utegivare finns inga inne. Får ingen returtemp i ecl110 osäker på varför och vad det innebär
 

Bästa svaret

ECL110 kan ha alla fyra givarna som jag räknade upp, vi har den reglercentralen i vår fjärrvärmecentral & alla fyra givarna.

Utegivaren gör att reglercentralen ökar/minskar framledningen innan vädret hinner påverka fastigheten. Bör användas

Framledningsgivaren måste finnas annars vet inte reglercentralen vilken framledningstemperatur det är.

Innegivaren gör att framledningen minskas om det finns ”externa värmekällor” tex mäniskor, matlagning, solinstrålning.

Returtempgivaren begränsar framledningen så att inte returen blir för hög. Användbar bla när fjärrvärmeleverantören ”straffar” hög returtemp.
 
  • Gilla
Preppie
  • Laddar…
Jag har fjärrvärme, dock med en analog ECL100 som reglercentral. Förra vintern ägnade jag en hel del tid åt att trimma kurvan enligt alla konstens regler. Tyvärr är ju ECL100 lite mer rudimentär och kurvlutningen justeras med små analoga rattar utan någon vidare skala. Vred man en tiondels millimeter åt höger eller vänster kunde innetemperaturen ändras med flera grader, så det blev lite tröstlöst, men till slut har jag ställt in en hyfsat fungerande kurva.
Jag är inget större fan av innegivare, även om jag förstår poängen. Problemet är ju att givaren måste placeras på ett "perfekt" ställe, där den alltid mäter ett medelvärde av innetemperature utan att påverkas av solinstrålning, kalldrag mm. Och då mäter man ju bara på ett ställe i huset.
I somras installerade jag termostater, och ju i princip blir samma som innegivare, fast i varje rum.
Nu upplever jag en mycket jämnare temperatur inne och även ett rum som förut var svårt att få varmt med fullt öppna rattar har blivit bättre. Jag gissar att termostaterna hjälper till att utjämna obalanser i värmesystemet, eftersom huset är tillbyggt så är det inte helt optimalt.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.