Hej!
Håller på att byta ut gammalt badrumsskåp till ett lite mindre gammalt skåp. Hade hoppats på att eldragningen skulle se likadant ut men icke.

Elektrisk anslutning i badrumsskåp med färgkodade kablar och ledigt hål där orange kabel ska kopplas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har lite svårt att förstå var den orangea kabeln ska kopplas. Det finns ju ett ledigt hål men där finns ju ingen motsvarande kabel. Någon som kan guida mig i rätt riktning?

Mvh
 
Vet du var den kabeln kommer från?
Är det den nya armaturen vi nu ser?
Fungerar det som tänkt kan du isolera den fria kabeln med lämplig utrustning (Wago).
 
Hej!
Vet inte mer än att den kommer från väggen :)
Det är den nya armaturer på bild. Nedan ser ni bild på den gamla.

Elektriska kablar anslutna till en ny armatur mot en vägg, elektrikerkopplingar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att på distans ge något råd. Du får undersöka mer.
Kanske något med en fläkt?.
 
Kanske finns ett uttag i gamla skåpet som den bruna fasen (antagande) går vidare till. Och orange skulle då vara en tändtråd från brytare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag är osäker på vad bilden visar.

Men om vi antar att det är det nya skåpet, och att den orange finns i matningen från väggen?

Då har ditt förra skåp kanske haft både belysning och ett uttag?

Då har du troligen obruten matning i en tråd, en ”fasledare” som alltså kan försörja uttaget även när lampan är släckt. Utöver det har du en ”tandtråd” som alltså manövreras av strömbrytaren i rummet.

På bilden har du även gröngul, som ör skyddsjord (den är viktigast att du kopplar rätt, det blir akut livsfarligt om den kopplas fel).

Du har blå som är nollan, den leder ström tillbaka till centralen från lampan och ev. uttag.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
På bilden ser man på den vänstra sidan av koppl. plinten att det verkar matas till två saker i skåpet. Är det så att kabeln med brun, blå och gröngul går till ett uttag i skåpet?

Uttag får bara finnas i våtrum om de skyddas av en jordfelsbrytare
 
  • Gilla
BoISaren90
  • Laddar…
Jag misstänker att ditt nya skåp också har ett uttag, då skulle jag göra följande

Montera oraga tråden i den fjärde plinten, sedan flytta den svarta, från tredje plinten, till den fjärde.
Eventuellt får du byta plats på matande brun & orange, beroende på om lampan lyser konstant eller inte.

Men som sagt uttag i bla badrum måste oavkortat skyddas av jordfelsbrytare, det har aldrig varit godkänt att ha uttag i badrum utan jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Hej!
Tack för alla svar. Det stämmer att det nya skåpet även det här ett eluttag. Lite fler bilder på det nya skåpet nedan.
Bytte el i hela huset för 6 månader sedan så jordfelsbrytare finns i den nya elcentralen.

Interiör av ett nytt elskåp med öppen front, kablar i färgerna orange, grön och blå är framexponerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Koppla om enligt Demmpas beskrivning så blir det kanon :)
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Det gick kanon, tack för hjälpen !
 
  • Gilla
Nerm
  • Laddar…
Fast på den andra bilden som postats i tråden så ser det ut som dom lösa kablarna (FK) ser ut att ligga i en vanlig kabelkanal? Det tycker jag känns lite si-så-där, visst det kommer nog fungera i årtionden, men jag personligen skulle nog åtminstone tagit en bit avskalad kabelisolering av lämplig storlek och dragit över kablarna från insidan av armaturen och några cm in i röret i väggen, om det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.