Hej.

Ny var det dags att göra något åt köket. Vi har bott i det här huset i ca 1,5år.

Nu har vi landat i vad vi vill göra på kort och lång sikt. Även budgeterat och inser att med små barn och andra projekt så blir det en en kostmetisk justering av köket. Då allt är nytt och i fint skick dock lite jobbigt planerat men det får vi leva med.

Det som tar emot mest är att köket är i gräddvitt även stomar och täcksidor. Vilket gör att vi kommer måla hela köket. Sen kommer vi även göra nya luckor i enklare shakerstil. Ram i furu spegel i 10mm mdf.
Kommer ju ta lite tid men kan inte motivera nya luckor då de kostar ca 1400 från ballingslöv i motsvarande modell.

Vi kommer måla köket i jotun kulören vallmofrö
Väggarna i en nyans ljusare. Detta är varmgrå kulörer som ska fånga upp granitskivans lite lergryta genomsnittston.

Sen kommer vi sätta ett hammrst kakel 10x20 vitt i förband med antracit fog. Det blev budget valet men det känns rätt i effekt och pris aspekt.


Tänker ta med er i processen. Målet är att få ett kök som har lite mer kontraster än förut och känns mer i tiden. Men inte investera för mycket då tanken är att köket ska flyttas om ca 10 år.

Före bilder.
Ett hörnkök med gräddvita skåp och tegelvägg före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök före renovering med gräddvita skåp, tegelvägg och träarbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett matbord och stolar i ett tomt rum med gräddvita väggar, trägolv och stort fönster med utsikt över träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett kök före renovering med vita skåp och tegelspritsvägg samt en provmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här kommer lite bilder från första dagen.

Arbetsmomenten som hans med var.

Borttagninggolvlister
Plastning. (Brukar köra mjölkpall men har aldelles för mycket byggplast så det fick funka. Men va välldigt osmidigt att lägga)

Bortagning dekortegel

Avjämning fix och spackling
Kök under renovering med borttagna plattor och skyddsplast på bänkskivor och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipa tapet skarvar

Spackla tapet skarvar.

Mer bilder kommer. Nu till butiken vi behöver tejp kakelkryss kaffebröd och tejp.

Fortsättning följer....
 
Kommer följas. Är själv i startgropen att ge mig på en makeover av köket. Först är att sätta kakel med fasad kant, men valde 10x30 ist fr klassiska 10x20, och kolgrå fog.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Ja här händer det grejer blev ett sent eller ska vi säga tidigt avslut på vägg målningen.

Dagen gick välldigt sakta då jag är själv hemma. Med sonen så vi gjorde lite ärenden och handla. Lite stuff.

Några planstryckare till snickerierna, tändstickor till kakelsättningen. Tycker det är smidigare än kryss. Och betydligt billigare.
Så där gick förmiddagen. På EM plockade vi ned taklist och rev bort rumt fönster.

Sen va matte från forumet förbi och fick lite material till knivämnen. Hopps de blir fina.

Så arbets dagen fick bli 22-06. Då han jag med att slipa allt spackel. Är lite besviken på dammupptagening på min Bosch slip... mer om det i en annan tråd för verktyg maskiner kommer.

Sen blev det en strykning med jotunförgen. Måste säga det som målat med mycket billigt. Och även andra märkes färger. Den här var värd varenda krona. Upplever att den stänker mindre med rollern och täcker välldigt fint.

Sen lite vila framför två och en andra strykning. Förhoppning är att få upp kaklet ikväll när min sambo är hemma så jag kan börja lite tidigare.

Hoppas målningen håller för dagsljus har jobbat utan arbetslampan då min led strålkastare från Clas olson har kastat in handuken. Är något som löser ut jordfelsbrytare när jag kollar och mäter upp den verkar det vara något skumt med dioden.
Reklamera?? Är 6mån


Har några kakel frågor måste göra en skiss för ni ska förstå såt återkommer frågan stay tuned;)
Panoramavy av ett rum under renovering, väggar nymålade, taklister borttagna, renoveringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett nyrenoverat rum med nymålade gråa väggar, taklisten borttagen och renoveringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny målad vägg i vardagsrum med målarverktyg och byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nymålade grå väggar och en vit öppen spis, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NyaTorpane
  • Laddar…
Ordentligt faclift du gör, spännande! Vad har du för tidplan?
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Tidsplanen var egentligen att varit klar i söndags. Men förra veckan blev en vecka fylld med övertid och sjuka barn. Har inte haft tid att posta något. Men nu börjar det bli klart med allt utom själva köks snickerierna.

Tids åtgången so far. Va ju att köra som bara den för att bli klar

Men veckan som gått ser i grova drag ut så här. Inte ett skit gjort förens fredag kl 18.30 sen attack jobb
Han under fredagen hämta lister. Efter jobbet.
En verkstad med vita kökslister staplade, verktyg och maskiner, tecken på renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen blev det kakel spektakel under fredagkvällen. Kaklingen tog ca 5h med ritningar.
Ritning av kakelplacering för kök, inkluderar mått och layoutdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av kakelläggning med mått och detaljer för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med omonterat kakel och verktyg på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksinteriör med kaklat stänkskydd, diskho och skåp; oavslutade snickerier syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med vita kaklade väggar, golvlister, och omonterade skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med vit kaklad vägg, obehandlat tak och omonterade skåpluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej färdigställt kök med nya vita kakelplattor på vägg, och verktyg på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med vit kakelvägg och beige skåp, utan fogning och med icke installerad belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverat kök med vit kakelvägg, stjärnlampa, och barnkök, fogning av kaklet och lister kvarstår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat kök med nytt golv och kaklade väggar, person i köket förbereder målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppsågning Och Sättning.

Fogning kvarstår....

Lördagen spikades golvlist och foder.
Blev välldigt nöjd med resultatet får äntligen lite karaktär i rummet. Ska bli härligt när detta får komma in i övriga rum. Och de tidigare hastverken försvinner.
Nyinstallerade golvlist och foder i ett rum under renovering, med synligt parkettgolv och gråa väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med trägolv och nylagda golvlistar, synlig trappa och dammsugare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nylagt golv och nymonterade lister, dörr och fönster syns, barnkalasdekor i taket, TV på stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat vardagsrum med nytt golv, väggar målade i beige, vita golvlistar och en öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Söndag avbrott för barnkalas.

Ikväll har jag fixat hem all nya utag och brytare. Måste säg fan vad det drar iväg när man inte vill köra standard. Ca 5k på lite krafs kommer köra på eljo renova. Svart i köks delen vitt i det övriga.

Har även hunit tvätta alla skåp med målar tvätt. Imorgon blir det taklist och häftgrund om allt vill sig väl.

/
H

Nu håller vi tummarna för friska barn och lungt på jobbet. Ok!
 
  • Ritning av kakelplacering på en vägg med måttangivelser och anteckningar, på ett vitt ark ovanpå ett köksgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyuppsatt kakelvägg i kök med tänd ljuskrona på bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med trägolv och nytillagda golvlistar, med en dammsugare till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Ser bra ut! Gillar videon också, såg ut att vara rätt bra tempo ändå!

MEN.. dosan vid dörren, ska den vara inkaklad eller tar du upp hålet i efterhand? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Ser bra ut! Gillar videon också, såg ut att vara rätt bra tempo ändå!

MEN.. dosan vid dörren, ska den vara inkaklad eller tar du upp hålet i efterhand? :)
Tar alltid upp hålen efter jag fogat. Tycker det blir bättre när hålen ligger över flera plattor.
 
Blev en sista kakel smutt idag ovanför köksön och bredvid dörren. Hade man ju glömt....
Hade ju tänkt sätta taklist men det får bli i morgon.

Någon som har några insikter att skicka med när det kommer till svanhalslister?
 
Så klart en bild på det!
 
  • Ett kök med vita skåp, granitbänkskiva, och kakelvägg under renovering, inklusive en inbyggd ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tar sig sakta i det spelet sjuka barn och jag gör att det går sakta. Fick till 2h idag, då blev det borrat för lite uttag och brytare samt fodrat runt altandörr och fönster.

Gillar verkligen känslan med det hamrade kaklet och listvalet.

Ser med spänning fram emot att få färg på snickerierna. Måste få upp taklisten först bara så det bli plats i verkstan att måla luckor. Är lite mycket damm där just nu...
Renoverat kök med hamrat kakel och trägolv, altandörr samt fodrade uttag och fönster syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hedens Hedens skrev:
Blev en sista kakel smutt idag ovanför köksön och bredvid dörren. Hade man ju glömt....
Hade ju tänkt sätta taklist men det får bli i morgon.

Någon som har några insikter att skicka med när det kommer till svanhalslister?
Svanhalslisterna bör täljas i första hand.
Om man inte kan och har ork att tälja dem, tycker jag att de blir snygga med hörnklossar.
Vad du än gör, gera dem inte bara, det blir sällan bra, klossar blir troligtvis snyggt till ballingslövsköket.
Det roligaste är att utforma en egen hörnkloss som ger rummet lite mera liv.
Trevlig renovering, ser snyggt ut.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Glömde att om dina svanhalslister bygger mycket ut i rummet och du använder hörnklossar så brukar jag "gröpa" ur dem.

Jag gör dem konkava så att man inte har en massiv 60*60 kloss, det ser klumpigt ut, tycker jag.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Blev ett litet pyssel innan vi stänger fabriken för idag.

Han måla kappan ovanför skåpen så jag smaska upp taklist i morgon.

Är sjukt pepp på att få gå lös på köket med den färgen.

Byggde även en dubbel utanpåliggande dosa för eljo renova.

Kök med nymålad kappa ovan skåpen, vitvaror, trägolv och en mängd köksredskap på bänkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar till en dubbel utanpåliggande eldos för eljo renova på en träyta, inklusive strömbrytare och ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en svart utanpåliggande dubbel-eldosa bredvid verktyg och annan elutrustning på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handen håller en svart elektrisk utanpåliggande dosa mot ett verktygsbord med diverse verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en ny målad svart kabelkanal framför ett rörigt arbetsbord fullt med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en nymålad svart eldoskåpa framför en verkstadsbänk med verktyg och elektrisk utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart dubbel utanpåliggande eldosinstallation på ett arbetsbänk med spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Ok, vad säger ni om det här.

När luckor och täcksidor ska målas hade jag tänkt göra följande.

Slipa lätt med 220
Tvätta med sprit
Måla med häftgrund från jotun
Torrslip 240-320?
Måla första lagret med dra det med planstrykare. Då brukar mellan slip inte behövas tycker iaf jag.
Slipa ev damm eller annan tabbe.
Måla sista strycknigen.

Efter att ha målat kappan ikväll så börjar jag fråga mig ifall häftgrunden är överkurs blev riktigt bra yta och färgen interagerade bra med underlaget.

Vad säger ni?
 
Våtslipa med 400 korn är vad jag brukar göra vid målning av snickeri innan slut strykning, färg Servalac.

Kanske lite ott på luckor, men ger alltid ett gott resultat. Använder en lack pensel med blandborst.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.