Hej!
Jag ska skapa 50 st keramiska klinkersplattor (extra hårda vad jag förstår).
Jag undrar om någon har provat de billiga kakelsågarna (runt 5-700 kr) från ex. Bauhaus, Claes Olsson, jula etc.
Jag ska bara dela plattorna rakt av, inga koplecerade snitt.
Vad har ni för erfarenheter av dessa enkla maskiner.
Roger
 
Funkar bra. Annars är diamantklinga till vinkeln ett bra alternativ.
 
Håller med Robert ovan, funkar helt okej. Har själv kört flera av dem typ 2-300kr och uppåt
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Själva maskinen gör det den skall göra, men klingan är inte så bra.
Men med en bättre diamantklinga förbättras kakelsågen betydligt.
 
Ja har använt Biltemas och funkar helt klart bra för de priset,
 
Jag har Biltemas och den har hållit ihop flera år och badrum/golv... Jag har originalklingan kvar.
 
Tack för era svar, då verkar dessa billiga fungera för det jag ska göra.
Jag hör tidigare att de var så klena så man fick ta det väldigt lungt när man sågade, så att motorn inta stannade. Det tog således väldigt lång tid att såga en platta, det är inget som ni har irriterats över?
 
Jag körde med vinkelslip och vanlig stenskiva när jag kaklade för någon vecka sen. Funkade alldeles utmärkt.
 
saabsafir skrev:
Tack för era svar, då verkar dessa billiga fungera för det jag ska göra.
Jag hör tidigare att de var så klena så man fick ta det väldigt lungt när man sågade, så att motorn inta stannade. Det tog således väldigt lång tid att såga en platta, det är inget som ni har irriterats över?
Det har jag inte märkt /tänkt på med min Biltema variant. Däremot så slår den gärna loss sista biten av hörnet så jag sågade ca 5-10 mm in från ena sidan först och svängde sen och sågade resten.
 
  • Gilla
Dr_Bus
  • Laddar…
Tack för era svar, då verkar det inte vara några större problem att köpa dessa billiga maskiner.
Man använder ju dessa inte så ofta som privatperson.
 
Kom bara ihåg att de stänker rätt mycket vatten, så du skall såga där det inte gör så mycket att det kommer vatten på underlaget.
 
thomas33 skrev:
Kom bara ihåg att de stänker rätt mycket vatten, så du skall såga där det inte gör så mycket att det kommer vatten på underlaget.
Ja, och byt vatten efter ett tag... En nackdel är ju att vattenbehållaren är rätt liten så det blir rätt mycket slipdamm och "tjockt" vatten efter ett tag och då börjar den såga lite sämre (=går tyngre) när det fastnar en massa gammalt såg damm/spån i klingan.
 
  • Gilla
Dr_Bus och 1 till
  • Laddar…
Jag har en billig maskin från Jula. Har använt den i olika projekt i 10 år. Fungerar bra. Har aldrig uppfattat den som slö eller seg.

Det fanns för några år sedan en tråd här om en Biltema maskin, där axeln var sned, så klingan wobblade. Troligen wobblar alla klingor lite oavsett pris på maskinen. Men det kan vara bra att kolla den saken direkt efter köp. En billig maskin kan troligen ha större spridning i kvalitet.
 
K
Lånar denna tråden istället för att skapa en egen..
Köpte en EinHell TC-TC 618 och en bättre klinga.. Provkörde den ikväll och upplevde inte "stänk" som många verkar nämna, däremot så rinner nästan inget vatten tillbaka till behållaren utan letar sig genom glipor och dåliga toleranser ner till bordet den står på. får fylla på vatten var 20-30 sekund för att hålla miniminivån.

Jag antar att något är knas? Det är ju en rätt enkel konstruktion och jag har vridit och vänt på alla delar som går och vägt in sågen med en Libella.. Men fortfarande detsamma.

Är det bara reklamera eller är det såhär det såhär det är med dessa maskiner?
 
Har en meec som ser precis ut som din och det är hopplöst att få vattnet att rinna tillbaka dit det ska och det stänker jävlat överallt.

Nu drog jag ut sågen i garaget och var där o kapade men en tanke slog mig.

Har tänkt bocka ett stort kar på jobbet och montera sågen i sen fyller man tills det är kritiskt för elen och så behöver man inte bry sig om att vattnet rinner av bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.