Jag ska renovera ett av rummen på övervåningen och när jag tog bort golvsocklarna så är det en springa på 1-2 cm mellan golv och gipsskivorna längs med hela väggen (ej yttervägg). När man kikar in/ner så ser man att det inte är någon isolering i mellanbjälklaget mot nedervåningen. Dessutom så känner man att det drar lite svalare luft som strömmar ut i springan från mellanbjälklaget.
Jag undrar om jag kan spruta in 1-2 burkar fogskum i springan? Dels för att ljudisolera lite (vardagsrummet är nedanför) och dels för att förhindra kalldraget.
Mellanbjälklaget är ju nästan 20 cm så att peta in glasull/stenull i springan känns som man får hålla på ett bra tag för att fylla upp.
Huset har självdrag och är från 1973.
 
Dela vanlig isolering i tunnare remsor och peta ner med tex en vinkelhake, typ som när man drevar fönster istället.

Fogskum är ett hemskt påfund.
 
Styrkan i svällande fogskum är inte helt oimponerande, så jag hade absolut inte gett mig på att göra det utan att veta att det helt säkert finns plats nog för skummet att expandera. Limma dit en liten tapetremsa eller nåt liknande, så slipper du draget åtminstone.
 
Strip Strip skrev:
Styrkan i svällande fogskum är inte helt oimponerande, så jag hade absolut inte gett mig på att göra det utan att veta att det helt säkert finns plats nog för skummet att expandera. Limma dit en liten tapetremsa eller nåt liknande, så slipper du draget åtminstone.
Det är antagligen 60 kvm med oisolerad mellanbjälklag så plats finns det säkert. Jag gör nog ändå som mexitegel sa och petar dit vanlig isolering även om det kanske inte fyller upp lika mycket.
 
Skulle du dessutom av någon anledning behöva riva i bjälklaget någon gång i framtiden kommer du svära långa och många ramsor över fogskummet :)
 
Vill bara flika in att fogskum är verkningslöst vad gäller ljudisolering.
 
Vill bara flika in att fogskum är skit. Håll er borta. Kör mer naturliga produkter än det där hemska ämnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.