Fick en dum idé häromdan. Vore det möjligt att borra ett hål i en stubbe och köra ner snigeldynamit? Då borde den väl spricka på mitten?
 
Troligen är stubben alldeles för mjuk, för att det skulle funka , men det är vad jag tror och vet ej säkert.
 
tommib
Testa!
Jag håller dock med Hasse Teknik och tror att stubben är alldeles för plastisk och mest kommer deformeras. Snigeldynamit expanderar nog inte så våldsamt mycket och i sten behövs det inte heller eftersom stenen inte är formbar och således omedelbart börjar utsättas för tryckkraft.
 
Bortkastade pengar, kommer inte fungera. Snigeldynamit expanderar ju bara nån mm.
 
Nej, det funkar inte.

Vad som kan funka är att borra ett hål i mitten och in från sida och sedan bränna den innifrån.
 
Mikael_L
Snigeldynamit funkar knappast, det expanderar ju bara typ 1 mm.

Men jag måste fråga dig, varför hjälper det dig att stubben spricker, i två eller några delar?
Rötterna sitter väl lika hårt i jorden ändå.
Men du har kanske någon smart plan för fortsättningen, därför jag frågar.
 
galento
Vi hyrde in en kille med stubbfräs på ett 10-tal stubbar i varierande storlek och
det var snabbt fixat.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det funkar inte.

Vad som kan funka är att borra ett hål i mitten och in från sida och sedan bränna den innifrån.
Det där var ett intressant förslag! Har du testat?. :)
 
Nej det har jag inte gjort. Jag har bara eldat lösa kubbar. Men de har ju varit torrare än stubbar brukar vara.
 
Spräng stubben, snabbt enkelt effektivt, om du inte bor mitt i ett bostadsområde
 
Mikael_L
Enkelt att säga för den som har arbetsbilen fylld med dynamit. :D

Jag skulle gärna göra det, om det var min stubbe, och jag fick spränga samt köpa sprängmedel.

Tråkigt land vi lever i ... :cry:
 
R
The best way to burn a stump is make a rocket stove out of it.

 
För c:a 40 år sedan talade en kyrkogårdsvaktmästare ( det hette så då) en historia för mig.
Hans föregångare hade försökt att ta ihjäl en stubbe på kyrkogården med hjälp av stora mängder Klorex ( ett bekämpningsmedel). Det misslyckades och den nya vaktmästaren beslutades sig några år senare för att bränna stubben istället. Det var ingen bra ide! Stubben exploderade och flög iväg och det kostade strax över 10000 kronor att reparera taket (!) på kyrkan.
Sens moral : försök aldrig att spränga stubbar! (de kanke inte beter sig som du tror).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Min mormor berättade en annan historia om stubb sprängning. Tanten var iriterad på stubben och vill att tummen skulle spränga bort den. Han sa bara att det inte går och gjorde inget åt subben. Så tanten tog gubbens dynamit för att visa att det gick bara man vill. Resultaten blev att fönstren på huset gick sönder av stenskott, men stubben fans kvar.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.