Hej

Har tagit in offerter på att byta mitt tak och alla hamnar kring 300000:-. Det här tycker jag är otroligt dyrt men eftersom 3 av 4 offerter säger detta priset så borde det stämma:(. Inväntar en sista offert som jag hoppas är billigare. Men eftersom taket är så extremt dyrt att byta så har jag börjat fundera på bandtäckt tak istället. Känns som att det inte kan bli så mycket dyrare i sammanhanget. Nu är dock min fråga om det måste vara råspont och papp under ett bandtäckt tak? Eller går det att "slänga" på oljehärdad board istället för råsponten? Fast jag misstänker att det kan bli problem med kondens under plåten vilket gör att det måste vara råspont och papp under?

Anledningen till att jag frågar är att jag har ett gammalt sticketak som undertak idag och att slänga på oljehärdad board rakt över är det tveklöst billigaste alternativet. Med råspont så måste alla stickor tas bort vilket kostar pengar.
 
Det var saftigt!
2009 bytte vi tak på vårt hus i Gbg, med nedtagning och bortforsling av det gamla och ny papp, läkt, betongpannor.
huset var 80 m2 bottenyta, så takytan var kanske 130 m2.
Priset blev 50.000 kr efter ROT-avdrag.
Inte kan priset ha 6-faldigats, trots minskat ROT-avdrag?
 
Bandtäckningen ska ju fästas in genom att vinklar fästes i underlaget och viks in i falsarna. Det borde inte bli särskilt bra på sticketak med board på.
 
Nej man måste ha råspont under bantäckning, Finns sätt med isolering också men funkar inte med att ha kvar sticketak under.

Sen om 300000:- är dyrt eller inte beror ju på hur det ser ut och förutbestämningarna.
 
Antog att det inte skulle bli bra med board under.

Ja, jag tycker det är sjukt dyrt. Har som sagt haft inne 3 firmor här redan. Ena offererade 344000:-, den andre 294000:- och den tredje hade jag ett muntligt på "över 300000:-". Väntar som sagt på offert på den fjärde nu. Har försökt få hit 2 små firmor men de var inte intresserade.

Taket är på 160 m2 med 2 olika kupor på varje sida. Terrängen är inte så rolig runt huset. 2½ plan på en långsida av huset. Sedan sluttande tomt på kortsidorna. 1½ plan på ena långsidan av huset. Sedan är där uterum i vägen på ena kortsidan av huset och lite trädäck i vägen på ena långsidan. Så det fördyrar en del för de blir en del ställningsbygge.

Sedan är det som sagt sticketak under som skall bort. Taket måste ju riktas upp sen också eftersom det är gamla takstolar. Sen på med ny råspont och papp. Men även detta inräknat så borde det inte vara SÅ dyrt som mina offerter. Så tycker jag i alla fall:). Därav frågan om det här med undertak vid bandtäckning. Tror jag skall ringa en plåtfirma på måndag och se vad de tar för att bandtäcka hela taket. Kostnaden per kvadrat är idag uppe på mellan 1837-2150:- och det är inte billigt. Skall sägas att detta är innan ROT men det är ändå dyrt. Är ensam i hushållet med så kan max nyttja 50000:-.

Som det ser ut nu hade jag kunnat ta ledigt från jobbet ett halvår och gjort det själv och då hade det ändå blivit billigare.
 
F FRS05 skrev:
Som det ser ut nu hade jag kunnat ta ledigt från jobbet ett halvår och gjort det själv och då hade det ändå blivit billigare.
Så... varför gör du inte det då?
 
Bandtäckning kostar typ 1000kr/kvm i plåt och arbete på ett enkelt tak. Kupor och genomföringar blir naturligtvis en hel del dyrare.

Sedan tillkommer naturligtvis allt underarbetet.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Så... varför gör du inte det då?
Nja, skulle aldrig få ledigt från jobbet.Har aldrig någonsin tagit ut semesterdagar förutom semester på sommaren. Så att jag efter 11 år ska ta ledigt i ett halvår hade inte fallit i så god ton hos min arbetsgivare.
 
johel572 johel572 skrev:
Bandtäckning kostar typ 1000kr/kvm i plåt och arbete på ett enkelt tak. Kupor och genomföringar blir naturligtvis en hel del dyrare.

Sedan tillkommer naturligtvis allt underarbetet.
Brukar plåtfirmorna även göra allt underarbete? Min känsla säger mig att de kanske inte är så sugna på mitt tak eftersom det är så mycket underarbete med råsponten och så.
 
Professionella fastighetsförvaltare räknar i årskostnader, dvs de tar hänsyn till den beräknde livslängden. Det borde du göra också, i synnerhet om du skall jämföra olika typer av taktäckningar. En bandtäckning med bra material kan hålla oerhört länge. Det kan inte jämföras med betongpannor på åsar. Jag skulle inte be plåtslagaren fixa undertaket också. Bra plåtslagare har inte tid med det. Det är stor skillnad på olika plåtslagares kompetens.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Nja, skulle aldrig få ledigt från jobbet.Har aldrig någonsin tagit ut semesterdagar förutom semester på sommaren. Så att jag efter 11 år ska ta ledigt i ett halvår hade inte fallit i så god ton hos min arbetsgivare.
Byt arbetsgivare? Jag tog ledigt en vecka förra året och la om taket, i år tar jag ledigt en månad och spikar stommen till utbyggnaden och sen tar jag tjänstledigt en dag i veckan för att fortsätta bygget. En flexibel arbetsgivare ger flexibla anställda.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Du får nog anlita en snickare för rivnining och övrigt.

Det är en hel del jobb att riva och rikta upp taket. Inte helt trivialt heller. Har du aldrig jobbat med tak tidigare ska du nog ta en funderare på vad det innebär.
 
Ta en snickare på löpande räkning, hyr ställningen själv, kolla på Plannjas färdiga plåt. Den kan en bra snickare få dit. Ta dit plåtis för kupor etc. i slutet. Tror du kan spara bra pengar. 300 låter mycket även om det är knöligt.

Kan du vänta något år så kan du nog få bättre priser, alla är väldigt bokade just nu, vi är ju i brinnfasen i konjunkturen just nu. Kanske ändrar sig, brukar bli så.
 
S swirve skrev:
Byt arbetsgivare? Jag tog ledigt en vecka förra året och la om taket, i år tar jag ledigt en månad och spikar stommen till utbyggnaden och sen tar jag tjänstledigt en dag i veckan för att fortsätta bygget. En flexibel arbetsgivare ger flexibla anställda.
Jo, jag borde egentligen se över det men just nu orkar jag inte med arbetet med att byta jobb. Är trots allt väldigt tufft att byta jobb idag och inget jag känner mig redo för just nu.
 
Sen är det som ni säger kanske inte bästa tiden i konjunkturen att göra ett sådant här jobb. Skulle egentligen ha lite is i magen och väntat 2 år med det då det kanske blir en nedgång (lågkonjuktur). Men problemet är att jag verkligen behöver taket fixat så jag får nog bita i det sura äpplet bara.

Hade det varit ett 1-plans hus med plan mark omkring och inga konstigheter. Då hade jag gjort betydligt mer själv. Det hade då varit väldigt lätt att täcka över med presenning och liknande. Det här jobbet är så omfattande att jag nog som sagt får bita i det sura äpplet. Inväntar som sagt den sista offerten och hoppas den kommer ner lite i pris och så kör jag på den.

Tror även jag släpper den här tanken med bandtäckt tak. Blir nog för dyrt. Sen hade jag fått göra om offerterna igen. Tror snickarna hade tagit rätt saftigt betalt om jag "bara" hade bett dem ordna färdigt taket med papp på. Att bara lägga pannor/läkt för snickarna är inte det stora jobbet utan det är allt under. Så slutsumman hade blivit betydligt dyrare än den blir nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.