Hej! Jag vill göra ett matbord av massiva plank i furu. Planken är 150x50mm som jag tänkte limma ihop, 8st. Som jag har förstått så finns det stor risk att det slår sig om man limmar ihop så breda plank. Min idé är att hyvla 3 sidor, lämna sidan som ska vara uppåt ohyvlad. Sedan vändlimma ihop bitarna, växelvis årsringarna upp och ner. För att sedan lösa spänningarna i trät tänkte jag såga ur spår på undersidan, och sedan fästa två Plattjärn som skruvas fast på undersidan för ännu mer stabilitet. Skivan ska sedan monteras på en svetsat stålställning, bordsben med ram.

Vad tros om detta? Kommer det funka utan att slå sig?

Mvh
 
Beror nog på hur ringarna står, det bör bli lite vågigt, tror inte du behöver såga ur spår eller sätta plattjärn under.
Vill du få det jämnare så klyv en gång till ned till 75mm bredd och växelvänd dem. Vissa lämnar olimmat i mitten för rörelse, kan ju vara en tanke.
Vad är det för virke? Hur tätvuxet är det?
 
Varför tror du inte jag behöver sätta järn eller såga spår under?

Glömde skriva att jag såklart ska hyvla ovansidan plan efter att jag limmat ihop dom

Grejen är att jag vill ha dom så breda, att lämna olimmat i mitten funkar inte då jag ska fälla in en betongplatta i mitten på bordet.

Det är furuplank, köpt från calexicowood. Har dom inte framför mig nu men är nog inte jätte tätvuxet.
 
Hur långa är planken och kan du göra en snabbskiss på underredet?

Det där med fälla in järn på undersidan har jag bara sett "utanför sargen i längsled" som ett alternativ till bredboard ends när man har en lång frhängande bit.

Innanför sargen kan det nog stjälpa mer än hjälpa. Spänningarna frigjörs när träet sågas upp o hyvlas, efter hyvling ska det vara spänningsfritt. Börjar du "bråka" med en plan limfogskiva är det risk den slår sig.

Rekommenderar att hyvla 4 sidor och där de breda ytorna är parallella och jämntjocka. Blir betydligt enklare att limma ihop det då du kan få tryck ovan/underifrån på planken. Sök på clamping cauls panel glue up så förstår du.
 
Okej, så bäst att hyvla alla sidor på en gång alltså. Kommer ju inte såga upp det då jag vill behålla de stora planken. Järnet va inte tänkt att fällas in utan bara skruvas fast på undersidan. Planken kommer va 135cm långa.

Spåra undersidan då?
 
  • Ritning av hyllor på rutat papper med mått, pennan pekar, linjal och måttband i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä inget spårande. Lämna skivan ifred!;)

Edit...men en tvärgående support under betongen skulle kanske inte skada, gärna i metall om resten av underredet är det.

Det bästa är om du skruvar skivan i underredet på ett sätt som tillåter rörelse i breddled, på den bredden får du nog räkna med minst 5mm per sida. Vet hur man gör det i trä men metall kommer du behöva vinklar eller väldigt stora hål i metallen och mindre skruvar med brickor.
 
Redigerat:
Okej låter skivan va i fred:)

Får se om jag fattat rätt. Tänkte 4 fästpunkter, ett i varje hörn på underredet, plus 2 i mitten, kommer gå en regel där. Så om jag borrar hållen i metallen avlånga i sidled, och sedan skruvar fast med skruv och bricka så kan trät röra sig.

Men det hindrar Väl inte skivan från att slå sig.
 
Jag hade satt minst 3 fästpunkter per kortsida, dessa håller ju fast träet i den ledd det är störst risk att det skulle slå sig. Långsidan är egentligen mindre risk att det slår sig men 2-3 fästpunkter där också.

Nackdelen med avlånga hål är att du får synliga skruvar, om du inte drar dom i "inre metallagret". Har du svets hade jag svetsat vinklar med avlånga eller överstora hål invändigt. Lättast kanske 4 långa vinkeljärn längs hela insidan.
 
Alright! Från klarhet till klarhet.

Ja svets har jag, tanken va att jag skulle svetsa dit tillskurna trekanter i varje hörn och skruva genom dom för att slippa skruva genom fyrkantsjärnet. Då kan jag slänga dit några fler fästpunkter när jag ändå är igång. Vinkeljärn på insidan av reglarna va en bra idé
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.