C
1 123abc skrev:
Jag förstod aldrig att det var grinden du ritat mot dörrarna.
Som det är ritat så blir det snarare varsitt galler som sitter på var dörr.
När innerdörrarna är öppna, ja. När man stänger innerdörrarna ansluter gallerdörrarna till stålkarmen som sitter mellan dörrparen, precis som en vanlig ordinär gallergrind. Enda skillnaden är att gallerdörrarna inte är upphängda i grindens karm, så bakkantssäkringen får göra hela jobbet med att säkra grindarna mot karmen i ytterkant, vilket kanske är ett problem.

Får uppenbarligen jobba lite mer på visualiseringen :D

Hur ser dörrmiljön ut och det runt om kring. Kanske ett jalusi är ett alternativ?
Tanken på jalusi har slagit mig, men nej, det blir alldeles för fult och opraktiskt. Målet är att få en hyfsat inbrottssäker entré som fortfarande är "byggnadsvårdsmässig".
 
C cpalm skrev:
När innerdörrarna är öppna, ja. När man stänger innerdörrarna ansluter gallerdörrarna till stålkarmen som sitter mellan dörrparen, precis som en vanlig ordinär gallergrind. Enda skillnaden är att gallerdörrarna inte är upphängda i grindens karm, så bakkantssäkringen får göra hela jobbet med att säkra grindarna mot karmen i ytterkant, vilket kanske är ett problem.

Får uppenbarligen jobba lite mer på visualiseringen :D
Jag har jobbat endast med gallergrindar, galler , jalusier mm et antal år i mitt liv och det är ingen vanlig gallergrind.
Det du vill ha är fasta galler på innerdörrarna som hakar fast i en ram när dörrarna stängs och sedan låses ihop med varandra.
Det borde vara möjligt att att genomföra.
Tänk även på att du ökar tyngden på innerdörrarna så de kan behöva extra eller förstärkta gångjärn för att klara tyngden.
C cpalm skrev:
Tanken på jalusi har slagit mig, men nej, det blir alldeles för fult och opraktiskt. Målet är att få en hyfsat inbrottssäker entré som fortfarande är "byggnadsvårdsmässig".
Många gånger så går det att bygga in kassetten och ibland även gejdrarna (styrskenorna).
Jag minns kunder där vi efteråt hade målare på plats som målade mattan/jalusiet som det såg ut innan och du fick vara bra nära för att se att det satt jalusier.
Tyvärr så kan jag inte tipsa om en extrem duktig målare för liknande arbeten då han inte lever idag.

Ett annat sätt att ordna säkerhet är att byta/komplettera befintlig låsning till ett lagom skydd.
 
C
1 123abc skrev:
Ett annat sätt att ordna säkerhet är att byta/komplettera befintlig låsning till ett lagom skydd.
Har du något konkret förslag?
 
L
C cpalm skrev:
Ja, jag hoppas på det, men jag vet inte hur mycket spel som behövs för att det skall gå att öppna och stänga utan att grindhalvorna tar i varandra. I princip så blir ju den passiva grindhalvan mer eller mindre en stolpe då den normalt kommer att vara reglad i stängt läge.

Ja, det kommer ju inte att gå att låsa/låsa upp grinden inifrån. Det är helt klart en nackdel. Men jag kan leva med att det blir en ren "bortalösning". Får sätta ett hyfsat lås på ytterdörren för "hemmaskyddet". Om man skulle råka låsa in någon finns det ytterligare tre entrédörrar + en altandörr(!) så jag känner mig inte så jätteorolig för det :)
Wow - många dörrar att säkra upp :)
 
C cpalm skrev:
Har du något konkret förslag?
Då det är en pardörr så bör låshuset ha en hakregel.
Jag rekommenderar en komplett låssats "DORMA Låssats Duo-2 DMS-SC" eller "Assa Entré d12-K1".
Då ytterdörren är utåtgående så ska det vara bakkantsbeslag "Dorma DF200", Slug 10 eller Fas 1220.
Kontrollera även vad du har för kantreglar bör egentligen vara fas 1220 men omständigheterna bestämmer om det är ett alternativ eller inte.
Vissa dörrar är det bra att komplettera med ett Dörrförstärkning ASSA 4292 + Behör 4295-70.
Jag anser att man börjar med att montera riktiga lås lägst kl3 i alla dörrar och kompletterar med fönsterlås om så behövs innan man börjar med galler och liknande.
Alla dörrar kanske inte heller behöver hemmabekväma lås utan är låsta hela tiden.
 
C
Här kommer lite bilder!
Dubbla träytterdörrar med fönster och slitna ytor, monterad låsenhet och skylt på dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vintage vit dubbeldörr i trä med glasöverdel, klassiskt lås synligt, i ett hem med traditionell inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett befintligt, slitet 40B7 dörrlås och kant på en vitmålad ytterdörr, i behov av uppdaterade säkerhetsfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt 40B7 lås i öppen dörrkarm med guldhandtag och nyckel med gult karaktärsnyckelskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@123abc: Tack för tipsen! Som jag skrev i trådstarten så är en godkänd låsning av ytterdörren steg ett, och jag hade väl tänkt mig något i linje med ditt förslag. Glömde att skriva det, men som du ser på bilderna är befintligt lås inte helt otippat ett klassiskt 40B7. Finns det något ersättningslås med hakregel?

Befintlig säkring av det passiva dörrbladet är en vanlig skjutregel av enklaste slag på insidan, så godkända kantreglar skall definitivt monteras.

Men som jag också skrev i trådstarten så kommer det enligt min åsikt likväl inte att bli särskilt robust. Det behövs inte något extrem ansträngning för att förvandla hela dörrpartiet till kaffeved om man skulle vilja. Därav att jag snöar in på galler och liknande.
 
Vacker gammal dörr.
Det som sitter i dörren är en Fas 40B7 som eventuellt var godkänt när det monterades men det är fel slutbleck och behör för att den skulle uppnått godkännande då.
Många som säljer på nätet skriver om 40B7 "Låset uppfyller fordringar enligt Svensk Standard SS 3522, klass 3" vilket säkert är sant då det varit klass 3 enligt samma satandard men vilseledande då den inte längre är godkänd.
Tillverkaren valde att inte förnya klassningen när det var dags.
Detta gör att många försäkringsbolag godkänner 40B7 ändå med rätt tillbehör.

Det största problemen med liknande dörrar är att de är så tunna så det saknas tillräckligt med gods.
Inget passar rakt av förutom 40B7 eller 40C.
Det går att fälla in godkänd låsning i dörren, jag hade satt dit ett förstärkningsbehör dels för att dörren är tunn och klent med gods runt låset men även för att förstärkningsbehöret går längre än låshuset och därmed har ett förband som täcker även där det inte finns något uttag i träet.
Det problemet du kan ha med förstärkningsbehöret är att nipplar/skruv kan vara för långa för den smala dörren, tror att 42mm är minsta mått men det går att anpassa.
Jag minns inte hur långa nipplarna (808046100031) är men om de blir under mindre än 42mm inklusive dörrförstärkning utsida så räcker det nog med att byta ut de 30mm skruv som medföljer mot 25mm ( 809761100011) vill minnas att 25mm skruvarna är helgängade till skillnad mot 30mm skruvarna, jag är inte helt säker med detta men kan inte kontrollera nu.
Slutblecket kan ibland vara lite knepigt på liknande pardörrar dörrar, det har hänt att det krävs andra slutbleck eller att jag fått modifiera slutblecket genom att såga av en bit för att minska plösmåttet, det finns även pardörrar där slutblecket monterats bak och fram.
Hursomhelst så kan du vara förberedd på att slutblecket kan ställa till det och i värsta fall så får du åka inom en låssmed.
Ibland så kan det vara lite knepigt även med bakkantsbeslagen på så tunna dörrar då det blir en lite annan vinkel när man stänger dörren men det går att montera ändå du får bara passa lite noggrannare.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
En liten uppdatering - låset har kärvat och innan jag hunnit ta tag i det bestämde det sig härom dagen för att kärva ihop totalt, vilket slutade med att axet på den enda nyckeln jag hade gick av i låset. Naturligtvis i låst läge. Grrrr...

Fick iallafall tillfälle att testa inbrottssäkerheten och föga överraskande var det inga problem att öppna dörren med det passiva bladet oreglat trots att låset är fullt utlåst.

Som tur var hade jag ett annat rätt fräscht 40 B7-lås liggande. Dock i fel storlek, så jag lyfte över de delar av innanmätet som passade och rengjorde övriga delar och på köpet har jag nu ett lås med tre nycklar :)
Det gamla låset var helt ingenkläggat med skit så inte så konstigt att det kärvade.

Det är fortfarande dock inte helt 100. En av nycklarna som inte använts så mycket går t.ex. inte runt alls (OK, det är väl en känt problem med tillhållarlås) och de andra binder mer eller mindre i vissa lägen. Visserligen vet jag att det nya låset inte var riktigt 100 heller, men det får mig att fundera på varför det är så och om det är något man kan göra åt det?

Tillhållarna ser i princip nya ut och har inget spår av slitage eller beläggning, så jag funderar på om det är någon del av regeln som orsakar detta?
 
Vad rengjorde du med?
Torkade du alla delar torra när du rengjorde?
Var samtliga fjädrar hela på tillhållarna?
Den nyckeln som knappt varit använd borde fungera bra då den borde ha rätt höjd.
Jag 40B7 är ett gammal modell som tillverkats av många olika tillverkare genom åren och vissa har både ettor och tvåor i botten vilket påverkar nyckelföringen i kolven modernare har bara haft ettor vad jag kan minnas, enklast är att kontrollera om de översta tillhållaren var 1 i båda låsen.
Var det samma fabrikat på båda låsen?
Kontrollera att nyckelaxet inte är skadat och att "piggarna" inte är böjda.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
C
Tillhållarna som jag flyttade över från reservlåset hade i princip inga spår av användning så de polerade jag bara av med en handduk. Övriga delar diskmedel + vatten + handduk.

De "slitna" nycklarna funkar bäst, den oanvända går inte runt alls. Så är det förvisso även på en flera andra tillhållarlås jag har där det finns en "reservnyckel" som i princip aldrig använts, så det känns helt naturligt. Båda låsen är original FAS, dock av lite olika versioner.

Tillhållarnas fjädrar m.m. är i toppskick. Inga synliga fel på nycklarna heller. Dock fick jag ta regeln från det gamla låset då reservlåsets regel var längre, och den har en del slitage. Dock vill jag minnas att reservlåset betedde sig ungefär likadant när det användes och att det uppstod efter relativt kort tids användning.
 
De mindre slitna borde gå bättre.
ta bort alla tillhållare och testa hur de stämmer med nyckeln, du kan även lägga i 1 tillhållare för att kontrollera om du är ovan.
OBS nyckeln sticker du igenom från botten så du får bästa möjliga styrning samt att du lätt kan rikta nyckeln medans du provar.
Titta även på båda kolvarna om avståndet mellan de 2 nyckelspåren är lika.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Ja, jag får väl pillra med detta om/när jag får anledning att plocka isär låset igen. Just nu är det "good enough". Tänkte mest på om det fanns något generellt som brukar orsaka detta problem.

Just nu lutar det åt att jag så småningom kommer att konvertera dörren till ett cylinderlås trots att det är ett betydligt mer omfattande arbete än vad man hade önskat sig.
 
Det är inte så omfattande men har man inte gjort det förr så känns det svårt och omständligt.
Det första du bör få ordning på är det passiva dörrbladet med lämpliga kantreglar så det halvan är riktigt stängd.
 
C
1 123abc skrev:
Det är inte så omfattande men har man inte gjort det förr så känns det svårt och omständligt.
Problemet är att dörrbladet är väldigt smalt, egentligen för smalt för det befintliga låset, och den befintliga uttagningen är dåligt gjord och dessutom tyvärr väldig generöst tilltagen. Låset har definitivt inte suttit där från början. Så träet är lövtunnt runt låset och det har blivit urslag på flera ställen som jag vill snygga till när jag gör iordning dörren. Så jag behöver lägga i nytt trä på flera ställen och jag tror det enda vettiga är att stämma rent och plugga alltsammans och fräsa ett nytt uttag för det nya låset.

Det första du bör få ordning på är det passiva dörrbladet med lämpliga kantreglar så det halvan är riktigt stängd.
Instämmer, det är det "akuta" problemet just nu.
 
Om du ska fylla igen med trä som limmas så är det lättare att fylla igen allt och därefter ta upp lämpliga urtag.
Oavsett om du fyller igen med trä så rekommenderar jag att du använder ett förstärkningsbehör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.