Jag har en gammal gabondörr till badrummet som luktar starkt, en konstig kemisk lukt som är svår att beskriva. För att bli av med lukten lämnade jag in dörren för målning, resultatet blev en fin slät vit dörr och lukten försvann. Men nu efter några månader har den hemska lukten kommit tillbaka, efter att jag duschat och dörren är något fuktig är lukten väldigt stark. Vad kan detta vara?
 
Förmodligen är dörren fuktskadad. Antingen har den blivit möglig invändigt, eller, mer troligt, så är det limmet den är limmad med som reagerat på fukt under lång tid och nu beter den sig som gammal fuktskadad tryckimpregnerad syll.

Troligtvis finns det bara en sak att göra - kasta dörren.
Men avvakta gärna lite till. Jag kan spekulera fel. Kanske ngn annan här på forat har erfarenhet av precis detta.
 
Ja du har rätt, jag har samma tanke, undrar bara om man hittar en dörr som stämmer med gångjärn och mått, troligtvis inte eftersom den är från 30-talet, då måste jag ju byta hela karmen och det blir ett jättejobb. Jag bor i en hyreslägenhet så det får jag förmodligen inte göra själv och värden tar mig inte på allvar eftersom det blir alldeles för dyrt för deras intresse.
 
Är den från 30-talet så har den med största sannolikhet någon slags massiv stomme (ej ihålig) så så är det lim eller nåt.
Kan det vara animaliskt baserat pärllim som genomgår någon slags nedbrytning?
 
  • Gilla
BalboLucarelli
  • Laddar…
Det lät intressant, har aldrig hört talas om. Det märkliga är att lukten tränger igenom målningen, jag trodde att denna skulle spärra inne lukten från eventuellt gammalt lim, lack eller olja.
 
L
Märkligt! Men kanske kan det funka då att måla med förseglande spärrfärg!
 
Detta antar jag att de gjorde när de målade om dörren, eftersom orsaken var att den luktade illa. Om de inte har använt sig av spärrfärg är det ju ett otroligt fuskjobb.
 
L
L LenaMy skrev:
Detta antar jag att de gjorde när de målade om dörren, eftersom orsaken var att den luktade illa. Om de inte har använt sig av spärrfärg är det ju ett otroligt fuskjobb.
Kan ju vara värt att fråga dem så att att du vet.
 
Och normalt målar man inte dörrar under och över. Finns det ngt som luktar så kan det fortfarande läcka ut där.
 
Ta och slipa av den där dörren igen. Låt torka ut någon annan stans än som toalettdörr.
Måla med lösningsmedelsbaserad spärrfärg på alla kanter och sidor. Sedan med en tålig lackfärg i 2-3 skikt.
Tvivlar på att den kommer att lukta efter det.
 
Redigerat:
Du borde också be fastighetsägaren förbättra badrumsventilationen om dörren blir så fuktig av en dusch. Alternativt duschdraperi/dörr för att förhindra stänk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.