Hej,
Vi har en Electrolux frys där dörrkontakten strular. Det är en magnetkontakt som felar. När dörren är stängd så lyser displayen fortfarande och när man öppnar så har lampan slocknat eftersom skåpet tror att det har varit öppet en längre tid.
Vi har haft för ett år sedan en service hemma och denne justerade in skåpet i våg och vattring och det löste problemet då men nu är det tillbaka. det är ju uppenbart att det är finkänsligt i justeringen och det är någon enstaka mm eller tiondel som avgör! Jag har lagt en stor bricka på magnetkontakten på dörren för att simulera stängd dörr men det hjälpte tyvärr inte...
Någon som har erfarenhet eller ideér?
MVH/Magnus
 
A
Det är bara att justera dörren igen
Dörren skall vara paralell med skåpet
Om du på din modell ser glipan i överdel av dörren så skall den vara jämn bred.
I värsta fall har dörren gett med sig och sjunkit på gångjärnet
Ny dörr eller omhägning.
Bild på dörr och modell underlättar
 
Jag har provat att lägga en stor bricka på ovansidan dörren på magnetkontakten för att lura den att den är stängd, men det hjälper inte heller...?
 
A
nä det kan inte hjälpa
du måste höja dörren
 
Serviceteknikern gjorde så för att simulera o det funkade. Magnetkontakter går ju normalt att lura så...
 
electroluxaren skrev:
nä det kan inte hjälpa
du måste höja dörren
Hur "höjer jag dörren"?
 
A
Lyft lite i underkant på dörren
 
Här kommer lite bilder på hur det ser ut. Inuti en frys med matvaror och en Electrolux etikett som visar modell och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanel ovanför en svart apparat, möjligtvis en köksmaskin eller del av skåpinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två delar av en rostfri Electrolux kyl-frys under träskåpsluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jag ser inte på typskylten vad det är för skåp
Men det ser ut som ett skåp med dörr kontakten undertill.
Då sitter det en vit pinne innanför socklen.

Men pnc är ju önskvärt.
 
electroluxaren skrev:
Jag ser inte på typskylten vad det är för skåp
Men det ser ut som ett skåp med dörr kontakten undertill.
Då sitter det en vit pinne innanför socklen.

Men pnc är ju önskvärt.

Hej igen,
Om du klickar på bilden med typskylten så ser man info tydligt. Skåpet heter EUF29500X och det har kontakten i ovankant.
 
A
Då måste du tagit bort överstyckena på dörrarna.
Dra med något magnetiskt uppe på dörren och känn efter om magneten är kvar
 
electroluxaren skrev:
Då måste du tagit bort överstyckena på dörrarna.
Dra med något magnetiskt uppe på dörren och känn efter om magneten är kvar

Som jag tidigare nämnt så har jag placerat en stor bricka uppe på dörren och hittat magneten för att försöka lura kontakten så att den tror att dörren är stängd. Magneten är kvar och tydligt magnetisk. Några överstycken har jag inte tagit bort.
 
A
då är det en avvikelse i reservdelslistan då din dörr ser annorlunda ut, men sånt händer.
jag har varit med om att på en garanti med samma symptom som du har att man fick byta kretskortet då följer ju reedswitchen med, men om det då var reedswitchen eller kretskortet i sig som var fel tog man aldrig reda på.

tyvärr har kretskortet som reservdel till ditt skåp utgått, vilket io sig kan tyda på att kretskorten är defekta.
är man pysslig kan man ju byta reedswitch själv, beställa från elfa motsv. och prova om det hjälper
 
electroluxaren skrev:
då är det en avvikelse i reservdelslistan då din dörr ser annorlunda ut, men sånt händer.
jag har varit med om att på en garanti med samma symptom som du har att man fick byta kretskortet då följer ju reedswitchen med, men om det då var reedswitchen eller kretskortet i sig som var fel tog man aldrig reda på.

tyvärr har kretskortet som reservdel till ditt skåp utgått, vilket io sig kan tyda på att kretskorten är defekta.
är man pysslig kan man ju byta reedswitch själv, beställa från elfa motsv. och prova om det hjälper
OK, tack!
Nu är det lite svårt att förstå för en oinsatt... Vad gör kretskortet resp. reedswitchen? vad skulle det innebära i jobb o pengar och svårighetsgrad att byta switchen själv? Vad skulle en sådan switch heta på elfa o var sitter den?
 
A
Reed switchen är en magnetisk påverkad brytare innesluten i ett litet tunt rör.
Den sitter i ditt skåp monterad på ett litet kretskort förbundet med huvudkretskort mha en flatkabel.

Du behöver ha ett lätt handlag (glasrör) och lödkunskaper för att byta denna.

Jag hittar aldrig något på elfa pga deras omöjliga söksystem.
men googling ger
https://se.rs-online.com/web/p/prod...QL5CCbLaG9pz1r4_49oaAvefEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.