Hej,

Tänkte ta och dela med mig av min renoveringsprocess av den lägenhet jag fick tillgång till i slutet av Juli förra året. Har suttit och kollat in forumet för tips under arbetets gång och tänkte att jag får ta och dela med mig jag med.

Syftet med köpet var att ha någonstans att bo men också ur investeringssynpunkt. Hyresrätterna i området hade såpass hög hyra och då jag hade möjlighet att gå in med en större del kontant så blev totala summan lägre än om jag fått tag på en hyresrätt (rätt svårt med så långa kötider i Göteborg). Kravet jag hade var att badrummet skulle vara hyfsat iordninggjort för att slippa göra om det. Budget för hela kalaset var/är ca 170k. Jag har gjort nästan allt själv än så länge, tillsammans med hjälp av familj och vänner. Allt arbete av el/rör/vatten har jag dock lejt bort

Lägenheten är byggd någon gång på 50 talet. Det är en 3:a på 70 m^2. Det finns inga inre bärande väggar förutom ett ventilationsschakt i "mitten" av lägenheten. Alla inre väggar består av träfibercement med någon form av puts på (i varierande tjocklek). Yttre väggar är lättbetong. Badrummet renoverades 2007 och då drogs även 3-fas in (dock är elen utanpåliggande i många fall). I övrigt var lägenheten nästintill orörd sedan den byggdes. Det var endast lite ytskikt som hade uppdaterats under åren.

Planen var att byta allt golv, riva ner alla tapeter och måla om, byta ut kök, byta dörrar och riva ut alla gamla garderober. Under arbetets gång har dock fler saker behöv fixas som inte riktigt var synligt från början.

Ritning:
Ritning av lägenhet med tre rum och kök, markerade mått och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar med lite bilder på hur lägenheten såg ut innan:
Hallen:
Orenoverad lägenhet med gammal tapet och träfiberdörrar ses genom en dörröppning före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En orenoverad hall i en lägenhet med tapetserade väggar, synliga elinstallationer, flera träfärgade dörrar och diverse flyttkartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en hall i en äldre lägenhet före renovering med två träförsedda dörrar och tapet med avflagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klädkammare:
En tom hörn av ett rum före renovering, med gammalt trägolv, vita väggar och en synlig rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom klädkammare från en 50-tals lägenhet före renovering, med trähyllor och synlig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet hörn av rum med träfibergolv och fläckar, före renoveringsprocess i en äldre lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök:
En ljus köksinteriör före renovering med parkettgolv, vita skåp och ett fönster med utsikt över stadsbebyggelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt kök före renovering med vit kakelvägg, vitt och brunt skåp, och vit spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före renovering: Ett gammalt kök med träskåp, blått vågmönstrat tapet och en träinredd lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum 1:
Ett tomt rum före renovering med ljus parkettgolv och väggar med ljusrosa småmönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orenoverat rum med tapetserade väggar, parkettgolv, ett fönster och en radiator före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tomt rum med ljuspink tapeter och laminatgolv före renovering med en dörröppning som leder till en annan del av lägenheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum 2:

Tomt rum med ett fönster som vetter mot flerbostadshus, vita väggar och radiator under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy genom en öppen träfondörr in i en tom lägenhet med synliga tecken på att renovering ska påbörjas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tomt rum med slitet brunt linoleumgolv, vita väggar och en vit radiator under ett fönster, innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum:
Ett orenoverat rum med fiskbensparkett, beige tapeter och radiatormed utsikt över stad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis slitna tapeter på en vägg i en tom 50-tals lägenhet med synligt golv och öppen dörr till angränsande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum före renovering med skadad tapet och parkettgolv, ljust från fönsterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tagit en hel del bilder som jag kommer ladda upp. I och med att jag hållit på med lägenheten i dryga 6 mån så kommer det bli en del inlägg. Dock är renoveringen inte färdig än. Det får ta den tid det tar. Jag ville som sagt göra så mycket som möjligt själv, men nu på senare tid så har jag också bara velat bli klar. Därför kommer taket fixas av en målare, något ni kommer förstå när väl resterande bilder kommer upp :).
 
  • Gilla
word och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som en bra utgångspunkt. Tänk på att det med stor sannolikhet är asbest i golvlimmet.
 
Badrummet:
Ett litet badrum med duschkabin, handfat och hånddukar, samt ett fönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Litet badrum med vit kakel, duschhörna, wc och handfat, samt en obearbetad vägg till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Litet badrum med toalett och handdukstork, öppen dörr, blått golv, vita kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är jäkligt litet men duger. Hade önskat att det var en aning större för att få plats med en tvättmaskin. Dock kan en toppmatad få plats. Tycker dock att bilderna inte visar badrummet korrekt.

Balkongen:
Inglasad balkong med öppet fönster, utsikt över stad, utan möbler eller renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med garderoberna. Då garderoberna i köket/hallen inte hade någon vägg bakom sig utan var väggen så innebar det att jag nu hade ett stor öppning mellan kök och hall. Alltså behöver jag sätta upp en ny vägg för att skilja de två utrymmena åt. Tog även bort alla lister runt dörrarna


Renoveringsarbete med en ny vägg som ska skilja kök och hall, omgiven av rivna lister och golvrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med flera rum, tapet avlägsnad från vägg och renoveringsbråte på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med flagnande tapeter och skräp på golvet, synliga dörrkarmar och avlägsnade lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrummet fick bli ett skräputrymme till att börja med:
Renoveringsarbete i rum med demonterade möbler och lister, flera tapetlager synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rörigt rum mitt i renovering med nedmonterade garderober och avrivna lister på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedrivning av tapeten i vardagsrummet:

Rum under renovering med tapetresterna på golvet och borttagen tapet på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av ett rum med skrapade tapetlager, nakna väggar och en hög med tapetrester på trägolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med väggar delvis befriade från tapet, skräp och tapetborttagare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I de flesta rummen så hade alla väggar 5 lager tapet. Testade att använda en "ångmaskin/tapetborttagare" i början men det tog för lång tid så slutade med att jag använda varmvatten+diskmedel. Kunde ta bort 1-2 lager åt gången. Så här spenderades många timmar med att få bort skiten :)
 
K kalle55 skrev:
Ser ut som en bra utgångspunkt. Tänk på att det med stor sannolikhet är asbest i golvlimmet.
Yes, hade en misstanke om detta och föreningen varnade om asbest i lägenheterna så tog ett prov på både väggar (innan jag visste att det var träfibercement. Väggarna var svarta inuti), kakel och golv + lim under golvet. Svaren visade negativt på asbest, så slapp problemen som följer :)
 
Redigerat:
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Tapetrivningen fortsatte:
Hall:
Renoveringsarbete med bortrivna tapeter och upprivna golv i en lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg delvis befriad från tapet med synlig träfärgad dörr, avrivna pappersbitar och blottlagt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt i en hall med halvt bortriven tapet, en synlig ytterdörr och byggbråte på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum:
Orenoverat rum med bar väggar och golv efter tapetrivning, öppet fönster med utsikt över stad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i tomt rum med nakna väggar och synlig golvyta efter tapetborttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum 2:
Rum under renovering med väggar där tapeten delvis är bortriven och ett fönster syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Påbörjade även rivningen av köket:

Rivningsarbete i kök med avlägsnade skåpluckor och tapeter, nedkastade säckar och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med borttagna skåpluckor och pågående rivningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pratade med kollegor på jobbet angående köket. Själv gillar jag inte de gamla köken och framförallt inte det som fanns i min lägenhet. Dock var det flera som gillar den gamla stilen och att jag var dum som rev ut det. De tyckte åtminstone kunde skulle ha försökt sälja/skänka bort luckor och kanske till och med stommar. Men när detta kom på tal hade jag redan slängt ut det mesta.

Började även ta bort dörrar och dörrkarmar och resterande lister:
Tomt rum med bortrivna tapeter, trägolv, pall och hink, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med tapet som delvis är bortriven och ett naket golv syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En dörröppning som visar ett rum under tapetrivning med synliga väggskador och en pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ville ha bort så mycket som möjligt för att det skulle bli lättare att arbeta i lägenheten. Därför blev det riva ut det snabbt. Föreningen hade även en container ute på gården, så vissa saker gick att slänga direkt där.
 
All tapet i vardagsrummet, hallen och sovrum 2 var nu nedriven:
Renoveringsprojekt: Rum efter tapetborttagning med synliga väggrester och avlägsnade dörrkarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nedriven tapet, synliga väggar och parkettgolv samt en pall och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i ett rum med nedrivna tapeter, blottlagda väggar och en stängd trädörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsavfall i ett rum med nedrivna tapeter och exponerade väggytor, skrapade golv och byggsäckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så fortsatte med sovrum 1:
Renoveringsprocess med nedriven tapet och synliga väggar i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med väggar delvis täckta med rester av bortriven tapet, synliga röda delar och renoveringsavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med väggar där tapeten delvis är borttagen och golvet är täckt med skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag tog bort dörrkarmarna så såg jag hur väggarna var uppbyggda. I och med att föreningen hade varnat för asbest och innehållet i väggarna var alldeles svart så började min oro växa. Då jag inte har/hade någon kunskap om vart man kan förvänta sig asbest så fortsatte jag med försiktighet. Tog prov på väggarna, golvet inkl golvlimmet samt kaklet i köket och skickade in för asbest kontroll. Resultatet visade att det inte fanns någon asbest i något av materialen.Fortsatte ände rivningen med andningsmask/gasmask när jag rev ut limmet på golvet då det var så jävla mycket damm som flög runt.

Golvet i lägenheten bestod av 2 olika plastmattor som lagts över varandra med ett svart lim under. I vardagsrummet låg fiskbensparkett. Vardagsrumsgolvet ska dock inte rivas upp. Rivning av av golv:

Rivet golv med rester av svart lim och tapetrester i ett utrymme under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med rivet golv, limrester på betong och rullade gamla golvmattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med skadade väggar och golv där gammalt golvlim och plastmatta är delvis borttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mycket av limmet satt kvar mot betongen och var ett helvete att får bort. Jag ville inte slipa bort det för att undvika ännu mer dammbildning. Så istället blev det timmar och åter timmar av skrapande. Ett antal stämjärn förlorade sina liv under denna process :) (går antagligen att slipas i ordning i efterhand). De flesta skåp i köket hade nu också slängts ut

Rivet rum med rester av plastmatta och svart lim på betonggolvet, väggarna delvis tapetbefriade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt rum med betonggolv delvis täckt av gammalt lim och skräp efter rivning, pall och hink syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i en lägenhet med avrivna tapeter och ett delvis demonterat kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i kök med borttagna väggskåp och kanaler synliga, gammalt golvlim kvar på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med tapetrester, utsatta väggar och avlägsnat golvlim i en tom lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivet betonggolv med limrester och ett par stämjärn vid borttagna golvlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsrum med nedrivna väggar och dörrkarmar, synligt golvlim och avskrapade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med betonggolv där golvlim rester syns, verktyg och skyddsmask på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En hel del skräp blev det självklart också:
Renoveringsavfall inklusive tapetrester i plastpåsar längs en vägg i ett uttömt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsrum med borttagna dörrkarmar, staplade plattor, verktyg på pall och fiskbensparkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att lättare kunna arbeta så slängdes skräpet kontinuerligt på återvinningscentralen som ligger i närheten. Samtidigt minskade även lukten i lägenheten. Blev en en del påsar med tapet, lim och golvrester.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Imponerande slit, särskilt med att manuellt ta bort alla limrester. Spännande att följa!
 
Ganska tidigt bestämde jag mig för att köra på ett ekgolv (trestav) från kährs. Har tidigare lagt en del golv från dessa och har varit riktigt nöjd så valde att köra på samma typ. Men i efterhand när allt var köpt kom tanken upp att det kanske hade varit snyggt med ett vitt golv istället. Men det får bli i nästa projekt i framtiden kanske.
Opackade ekgolvbrädor med trestavsmönster från Kährs ligger på ett bord redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsrum med oputsade väggar och nya paket av kährs trägolv på befintligt parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns en hel del att välja på när det kommer till färg och mönster. Är inte ett jättestort "fan" av enstav/tvåstav och tycker också golv med kvistar i blir mer levande.

Resterande bilder på alla golv som vart färdigskrapande:
Renoveringsprojekt med blottat betonggolv, väggar i rivningsfas och en sopsäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i en hall med avrivna tapeter, synligt spackel och byggmaterial på ett otillräckt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med oslipade spacklade väggar och ingen golvbeklädnad, med utsikt genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med avlägsnad tapet och golv, en OSB-skiva och isoleringsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Väggen" som revs mellan hall och kök (som bestod av skåp) byggdes upp på nytt:

Före: Renoveringsprojekt med nedrivna tapeter, synliga väggstommar och röran av renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter: Renoveringsarbete med nybyggd osb- och gipsvägg vid dörröppning, omgivna av ojämna och skalade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde på stålreglar med ett lager osb och ett lager gips på varje sida. När jag rev ut skåpen visade det sig att en elkabel kom ut från väggen och gick genom skåpen. Denna elkabel gick till kyl och frys samt mikro. Fick bygga in den i den nya väggen och dra om nya kablar. Tidigare gick kabel för mikro externt, så passade på att lägga in den i väggen nu.

Det mesta av tapeten i lägenheten var nu nedriven och spacklingen påbörjades. Köpte 2 stycken 10L men insåg snabbt att mycket mer skulle gå åt. Bauhaus körde någon drive där man fick betala mindre ju fler man köpte. Köpte 10 stycken 10L på en gång. Det visade sig i slutändan att jag ändå behövt köpa ytterligare 3-4 stycken.

Vägg i renoveringsprocess med spackel ojämnt applicerat och delvis nakna väggytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av rum med nyspacklade väggar, osatt golv och framtagen elkabel, utsikt genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ospacklad vägg med ojämnheter och ett demonterat element i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbeten i rum med oslipade väggar, spackelarbeten på gång och hängande glödlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete av vägg med spackel i olika utbredning, osb synlig längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsrum med osb och gipsvägg, dörröppning utan dörr, och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med osb och gipsskivor på väggar, orenoverat golv och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med sovrummen och hallen. Väggarna var i extremt dåligt skick, så det blev flera omgångar.

Det visade sig att väggarna bakom elementen höll på att "vittra" bort. Mycket att ytskikten hade lossnat och mycket skit satt fast bakom. Själva elementen var också helt bedrövliga. Framsidan så hade färgen börjat lossna ordentligt och baksidan var alldeles brun av allt smuts. Beslutade mig att plocka ner elementen för att båda kunna göra i ordning bakom och samtidigt fixa elementen. Har dock fortfarande inte beslutat vad jag ska göra med dem.
 
  • Gilla
Lis1b och 3 till
  • Laddar…
Ett riktigt hästjobb, imponerande.

Jag såg att någon spraymålat sin gamla radiatorer själv med hyggligt resultat, annars kanske en inlämning på blästring och pulverlack inte blir så kostsamt (beroende på hur mycket jobb firman har just nu kan det ibland bli riktigt billigt under lågsäsong)
 
Jag började även fundera på vad jag skulle göra med taket. När jag kollade på lägenheten tänkte jag inte så mycket på hur det såg ut men när jag väl satte igång med renoveringen så insåg jag mer och mer att något behövde göras. Taket hade gulnat rejält och färgen hade börjat lossna på flera ställen. Framförallt hade den lossnat i skarvarna mellan betongplattorna. Detta var något jag inte sett tidigare. Det visade sig att huset var uppbyggt av sektioner, där golv och tak bestod av betongplattor ca 120cm breda. Väggarna bestod av lättbetong ca 0,6m x 1-1.5m ungefär. Därför hade färg/tapet/spackel börjat spricka i alla dessa skarvar främst, men även på övriga ställen. Sprickorna har även återkommit på några få ställen efter att spackling och grundmålning att har gjorts. Får se hur jag ska lösa detta.

Jag började fundera på att sänka taket i hallen och köket och sätta in spotlights. Jag visste att om jag inte gjorde detta så skulle det innebära många timmars skrapning i taket, med dålig arbetsställning. Efter många idéer och velat fram och tillbaka beslutade jag mig för att sänka ner taket i alla rum (bortsett från klädkammare/badrum), dock inte lika mycket i sovrum 1 och vardagsrum då jag inte ville ha spotlights i taket i dessa rum, utan istället möjlighet till taklampa. I dessa rum valde jag dock istället att göra en kåpa/låda/box mot bortre väggarna och sätta in spotlights där istället.

Kollade vilken lägsta möjliga sänkning skulle kunna vara för bevara så högt till tak som möjligt. Valde att köra med norgips 25mm reglar för de rum utan spotlights i tak och norgips 45mm reglar för de rum med spotlights i tak. Reglarna fästes direkt i betongen och ut efter väggarna.

Under tiden som reglarna sättes upp fortsatte spacklingen. I bilderna ser man även hur taket såg ut, även om man inte hur mycket som faktiskt satt löst
Tak med synliga reglar och fläckar från tidigare renovering, redo för sänkning och spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt gulnat tak med flagande färg och synliga skarvar mellan betongplattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta med renoverat, spacklat tak och väggar, synlig taklampa och byggmaterial på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett pågående renoveringsprojekt med exponerade betongväggar och spackling samt tillfällig belysning monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete pågår med synliga takreglar och oslipade väggar i ett halvfärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med ett ojämnt målat tak och vägg, byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i rum med gulnat och sprucket tak samt påbörjad väggspackling, och upplyst av arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i rum med sänkt tak med metallreglar och synliga kabeldragningar, vid fönster med persienn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gulnat och skadat tak med lösfärg och sprickor, inklusive spår av föregående renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i rum med osänkt tak och metallreglar synliga längs kanterna, och ett fönster på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggandet av "boxarna":
Renoveringsarbete med upprättade träreglar för takbox i ett rums hörna, ommålat tak och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående renovering med synliga träreglar i ett tak där spotlights ska installeras, bredvid en temporär taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träreglar fästade i betongtaket för att sänka taket, klargör renoveringsprocessen med synlig konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med en nedsänkt takbox för spotlights, ojämna väggar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med träreglar monterade i taket nära en vägg i ett oinrett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beslutade mig för att det skulle bli 3 spotlights i boxen i sovrummen och 4 stycken i vardagsrummet. I övriga utrymmen gjordes många ritningar/alternativ med beräkningar för att se hur placeringen av spotlights skulle se ut (skadad/gillar symmetri). Tog hjälp av programmet Sketchup för att rita upp hur det skulle se ut. Väldigt mycket lättare än att rita upp det på papper. Kunde testa många idéer och det var lätt att ändra på om något behövdes ändras. Placeringen av reglarna räknades också ut i sketchup. Alltså placering med skarvar så att dessa inte hamnade där befintliga lampdosor satt samt där de nya spotlights skulle sitta.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
Ett riktigt hästjobb, imponerande.

Jag såg att någon spraymålat sin gamla radiatorer själv med hyggligt resultat, annars kanske en inlämning på blästring och pulverlack inte blir så kostsamt (beroende på hur mycket jobb firman har just nu kan det ibland bli riktigt billigt under lågsäsong)
Tyvärr måste jag få bort den befintliga färgen och all smuts först. Köpte en stålborste och började, men insåg att det inte var någon idé. Hittade en person här på forumet (Highflower): https://www.byggahus.se/forum/threads/totalrenovering-av-2-a-mitt-foersta-stoerre-projekt.228383/ som avlutat sina element med grymt resultat. Vet dock inte om jag vågar ge mig in på det, så det lutar mot att jag lämnar in dem för blästring + lackning. Hittade en person som ville ha ca 2000kr per element när jag precis monterat av elementen, men det tyckte jag var för dyrt. För några veckor sedan hittade jag ett annat ställe som ville ha ca 1500kr/element, men med 5 element så blir det ändå 7500kr. Men har fått kontakt med ett ställe nu som vill ha 1000kr/element och tror jag kommer köra på det :).

Jag funderade ett tag på att byta ut elementen och köpa nya. Men fick mixade åsikter om detta från vänner och familj. Många säger att de gamla elementen är väldigt bra. Sen så sitter det ju redan fästen på väggen för de gamla elementen. Föreningen sa också att de nya elementen måste motsvara de gamla när det gäller värme/effekt/energi, så då måste jag veta det med.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Sen var det dags för grundmålning. Började med lilla sovrummet, sen vardagsrummet, delar av hallen och stora sovrummet. Köket fick vänta.
Grundmålad vägg i renoveringsprocess med ojämnheter och renoveringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med grundmålad vägg, synliga spackelskarvar och renoveringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i ett rum med nyligen målade vita väggar och synliga rör i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i lägenhet med halvmålad vägg, träreglar i taket och vägg, samt en jacka på en stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrundmålat sovrum med brädor, gipsskivor och hink med färg, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrundmålat rum med oslipade väggar, material på golvet och nattutsikt genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med nyligen grundmålade vita väggar, oslipat golv och synliga gipsskivor i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med grundmålade väggar, synliga kablar, och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrundmålad vägg och dörröppning i en renoveringsprocess, med gult byggdammsugare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrundmålad vägg i vitt i ett tomt rum med synliga hörn och taklist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrundmålat hörn av ett rum med vita väggar och osynliga tak- och golvlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade på att köpa all färg från Bauhaus när de hade 30% rabatt på beckers färg. Köpte vit "lätthet" och tillräckligt för att täcka alla rum. Har inte riktigt bestämt mig om jag måla med några andra färger eller tapetsera någon enstaka vägg.

Renovering av rör i kök hade skett i samband med badrumsrenoveringen (tror jag). Då hade man satt in nya rör och dragit in dem på ett annat ställe. Detta innebär att jag har rör i hörnet av köket som kommer upp, vilket gör att jag inte kan ha skåp hela vägen in. Begränsar också lite placering av diskho/diskmaskin då det måste finnas en viss lutning på vattnet samt att rören blockerar.

Vägg under renovering med synligt rör och igenlimmat ventilationshål i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av ett rum under renovering med nya rördragningar och avlägsnade väggskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör och en delvis avtäckt vägg med synliga spackel- och slipspår i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På väggen sitter också ett gammal ventilationshål som är isolerat och igenlimmat. Tanken är att ta bort plastkåpan och sätta en tunnmetallplatta istället.
Det bruna/gula på väggen är någon glatt yta (detta har funnits lite överallt i lägenheten) där spackel inte fäster. Så har behövt slipa bort allt detta innan spacklingen kunde påbörjas.

Det började också bli dags att beställa in gipsskivor för taket. Fick bli 1800x900mm för att lätt kunna få upp dem till lägenheten. Lägenheten ligger på våning 7 och hissen är knappt 1,5m^2 stor med en takhöjd på ca 2m. Tidigare när väggen mellan hall och kök byggdes så användes gips/osb skivor som hade storleken 2500x900. Detta innebär att dessa fick bäras upp. Samma sak gällde reglar för tak och väggar samt alla golv och även delar av det gamla köket. Så det har blivit många rundor upp och ner i trappuppgången.

Gipsskivorna för taket hade ca 3 veckor leveranstid (men blev försenat) och under tiden började jag lägga golvet. Började med en fuktspärr följt av en dämpningsmatta/underlagsmatta:
Ett tomt rum under renovering med nymålade vita väggar och en fuktspärr på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med fuktspärr och dämpningsmatta på golvet, skyddstejp längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av trägolv på fuktspärr och underlagsmatta i renoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat trägolv i ett renoverat rum med nymålade vita väggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkettgolv som delvis är lagt i ett rum med nymålade vita väggar och osynliga hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nylagt parkettgolv och halvfärdigt tak med synliga reglar samt nymålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Eftersom jag tog bort alla dörrar och karmar så blev det hål där trösklarna hade varit. Dessa fylldes igen:
Ett ifyllt hål i ett betonggolv där en tröskel tidigare funnits, med verktyg och skor i bildens kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppifrånvy av ett igenspacklat golv där en tröskel har tagits bort, med omgivande grus och byggdam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett par smutsiga arbetsskor på en plastskyddad tröskel med nyligen igenspetsat hål vid en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I köket fixades elen i ordning i den vägg som jag hade byggt upp (väggen var inte helt färdig tidigare utan väntade tills elektrikern kunde komma). Vi gick igenom vad jag hade tänkt att ha alla saker och om placeringen av spotlights var ok, om jag ha dimmer etc. Vi pratade om hur vi skulle göra angående den utanpåliggande elen. Jag beslutade mig att det blev för mycket pengar att lägga in elen i väggarna samt att det gällde 1-2 kablar ovanpå listerna i varje rum. Hade jag haft mer pengar hade jag nog gjort det dock. I hallen fanns det två lampknappar som tände ena änden vardera. Önskan var att kunna släcka och tända i båda ändarna för hela hallen, men vi kom fram till att det inte gick på ett bra sätt, så vi beslutade att det skulle fungera på samma sätt som tidigare.

Vägghörn under renovering med kabeldragning synlig, OSB-skiva och olika gipstyper monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett kök under renovering med synliga elledningar, ojämna väggar och en OSB-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet var nu färdiglagt i sovrummen/vardagsrummen så köpte mjölkpapp som fick täcka alla ytorna för att skydda det samt lägga in material och frigöra ytor.
Renoverat rum med skyddad golv, nylagda reglar i taket, och en vägg med färdig elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i rum med nya gipsskivor på väggar, synliga metallreglar i taket och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat kök under arbete, gipsvägg och elektriska installationer synliga, skyddat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med golvskydd, verktyg och byggmaterial i ett rum med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellan hall/vardagsrum och hall/kök beslutade jag mig för att inte ha några dörrar utan istället bredda öppningarna. Hur det blev mellan hall/vardagsrum går att se i inlägget tidigare, men en bild hur det blev i köket går att se här:
Ett pågående renoveringsprojekt i ett rum med omålade väggar, synliga eldragningar i taket och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valda också att bredda på väggen och göra den lite stabilare då den var i så dåligt skick. Så satte på 13mm gips på insidan (mot kök). Satte också upp gips (6mm) på ena långväggen mot sovrummet. Denna väggen var också bedrövlig och hade ett lager av "glatt" material som hade behövts slipas bort om man skulle skippat gipset:
Renoverad öppning mellan rum med ny gipsvägg och synliga takreglar i pågående installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i rum med nyligen uppsatta gipsskivor på väggar och takreglar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det var det dags att sätta upp reglarna i taket här också. Elektrikern kom förbi och började dra elen i och med att reglarna var på plats:
Renoveringsarbete med exponerade elektriska installationer i taket och skyddat golv i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsrum med oslipade väggar, kablar och gipsskivor under installation, fönster med persienn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick även hem spotlightsen som vi valde. Så här ser den ut: En infälld spotlight i vit design, avsedd för montering i tak eller vägg.

Gipsskivorna från Bauhaus hade nu också inkommit till butik så hämtade dem också. Vardagsrummet och sovrummet blev lastplats. Så fort elektrikern hade dragit alla kablar så började vi sätta upp gipset för "boxarna":
Renoverat rum med nyreglat tak och gipsskivor, spotlights och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med nyuppsatta reglar i taket, gipsväggar och byggmaterial på ett skyddat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med gipsskivor och byggmaterial på golvet samt takreglar och en hängande lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i ett rum med installerade takreglar och framdragen el, ommålad vägg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoveringsarbete med gipsskivor på golvet, reglar i taket, och elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D danskk skrev:
Tyvärr måste jag få bort den befintliga färgen och all smuts först. Köpte en stålborste och började, men insåg att det inte var någon idé. Hittade en person här på forumet (Highflower): [länk] som avlutat sina element med grymt resultat. Vet dock inte om jag vågar ge mig in på det, så det lutar mot att jag lämnar in dem för blästring + lackning. Hittade en person som ville ha ca 2000kr per element när jag precis monterat av elementen, men det tyckte jag var för dyrt. För några veckor sedan hittade jag ett annat ställe som ville ha ca 1500kr/element, men med 5 element så blir det ändå 7500kr. Men har fått kontakt med ett ställe nu som vill ha 1000kr/element och tror jag kommer köra på det :).

Jag funderade ett tag på att byta ut elementen och köpa nya. Men fick mixade åsikter om detta från vänner och familj. Många säger att de gamla elementen är väldigt bra. Sen så sitter det ju redan fästen på väggen för de gamla elementen. Föreningen sa också att de nya elementen måste motsvara de gamla när det gäller värme/effekt/energi, så då måste jag veta det med.
Där tror jag du gör helt rätt, det ser ut som att de flesta elementen är fina gamla sektionsradiatorer. Den typer av element tillverkas fortfarande, men till rejäla priser. Kvalitet kostar! Bra kvalitet och lönar sig absolut att renovera, du kanske skulle vänta några veckor till i och med att det verkar gå ner med 500 för varje period du väntar ;)
 
K kalle55 skrev:
Där tror jag du gör helt rätt, det ser ut som att de flesta elementen är fina gamla sektionsradiatorer. Den typer av element tillverkas fortfarande, men till rejäla priser. Kvalitet kostar! Bra kvalitet och lönar sig absolut att renovera, du kanske skulle vänta några veckor till i och med att det verkar gå ner med 500 för varje period du väntar ;)
Blir nog svårt att få ner det mer än det pris jag fått nu xD
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.