Jag behöver limma ganska mycket laminatgolv mot målat vägg i garaget. Har gjort det förr med. Pl400.
Det håller. Men är ganska dyrrt.

Finns det något annat lite billigare?

Förr gjorde jag enligt följande.
Några klickar PL400 och några smältlim. Mot väggen. Smältlimmet fäste laminatet direkt. Sen härdade PL400 för gott. Då bara smältlim brukar släppa efter viss tid.

Vad finns det idag som är lite billigare och nästan lika bra som PL 400?
 
Hur många tuber pratar vi om? En tub PL400 kostar ju knappt 70:-
 
Jag har precis gjort det. körde med pl600. Finns annars konstruktionslim på byggmax för 45kr.

Dock var vårt laminat lite "billigare" och man behöver slå ihop dem lite lätt. Därför valde jag att köra med pl600 så jag vet att det sitter fast, körde spikpistol även i kanter där listen täcker.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
T tomjakob skrev:
Finns annars konstruktionslim på byggmax för 45kr.
Varning för den, har limmat några fönsterbänkar med det men efter nåt år var det bara lyfta bort dom då limmet nästan förintat sig.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Hmm. Tänkte inte på det med spikpistol och stift.

Jag gissar på ca 20-25 tuber.
 
C corre skrev:
Valfritt montagelim med kort häfttid.
Detta ser ut ut att ha rätt egenskaper, 25:- billigare.
[länk]

Denna är billigare, men specarna är oklara. Med smältlimsmodellen borde det gå bra.
[länk]
Ska prova denna från Bauhaus.Verkar lovande.
 
A Atom skrev:
Ska prova denna från Bauhaus.Verkar lovande.
Köp en probau och prova också. Deras produkter är oftast samma funktion/lösning som kända märken.
 
gick åt 3 tuber pl600 för 6kvm för oss. Då lade vi ganska mycket pga ojämn vägg.
 
C corre skrev:
Köp en probau och prova också. Deras produkter är oftast samma funktion/lösning som kända märken.
Hittar ingen specifikation vad den limmar...
 
Efter att ha ”murat” en odlingslåda i somras och använt Biltemas stenlim, så använder jag det till det mesta som behöver limmas här hemma.
Stenlimmet är polyuretanbaserat och torkar snabbt, med deras pistol så är det väldigt smidigt att jobba med, 1 flaska ger 50-50 liter skum.
Sväller inte alls lika mycket som vanligt fogskum, men man behöver något som håller det på plats medans det torkar.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Stenlim-2000029972/
 
Den
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Detta hugger snabbt:
[bild]

[länk]
Den hade jag problem med. Vid vertikallimning. Med smältlim fungerar nog. Bara säger det.
 
Jag tycker smältlim är värdelöst till allt men kanske är för långsam?

Varför inte dubbelhäftande tejp?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker smältlim är värdelöst till allt men kanske är för långsam?

Varför inte dubbelhäftande tejp?
Japp. Den är till att fästa panellen mot underlaget. Så att limmet kan härda under tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.