Hej!
Vi har ett litet kedjehus (friköpt) som vilar på krypgrund. Den är sedan många år (minst 30) utgrävd dock inte inredd på något sätt. Det är ont om plats för makens gamla Volvo från 1967 och jag och grannarna vill ogärna se ett stort tält.

Nu till min fråga. Kan vi helt enkelt gräva och frilägga husets grund så att en öppning kan göras för garageport?
Vad krävs i form av tillstånd?
Hur görs det på ett säkert sätt så att inga viktiga bärande konstruktioner försvinner?
Tänker att en garageport också fungerar som en bärande del?

Bifogar foto på var det skulle vara aktuellt att gräva samt hur huset ser ut framifrån idag. Där den inpackade bilen står skulle alltså nerfarten vara.
 
  • Husets vitmålade tegelvägg med fönster och en täckt ventilationsrör, markerad potentiell grävplats för garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kedjehus i vitt med snötäckt tak och en bil täckt av snöig presenning framför eventuell plats för garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med att huset vilar på krypgrund? Finns där ingen betongplatta i botten? Har du några ritningar?
 
Ingen bottenplatta. Torpargrund och krypgrund är väl samma sak?
 
Ja, torpargrund och krypgrund är samma sak. Frågan är på vilken nivå huset är grundlagt. Ytterväggar och bärande mellanväggar måste vila på stödmurar som i sin tur vilar på gjutna grundsulor. I de flesta fall bör man inte schakta djupare än sulornas underkant utan någon form av grundförstärkning. Markförhållandena har också betydelse. I ert fall misstänker jag att det inte är ett realistiskt projekt, tyvärr.
 
Cheesen
För pengarna det kostar att göra det garaget så hyr du en lämplig lokal i minst 20 års tid...
Kan ju vara värt att hyra, speciellt om ni är rädda om bilen. En källares luftfuktighet kommer att rosta sönder bilen på några år.
 
Cheesen Daniel Östberg skrev:
För pengarna det kostar att göra det garaget så hyr du en lämplig lokal i minst 20 års tid...
Kan ju vara värt att hyra, speciellt om ni är rädda om bilen. En källares luftfuktighet kommer att rosta sönder bilen på några år.
Vi skulle förstås inreda källaren när vi kommit så långt. Här i Stockholm räcker inte pengarna till lokal i så många år.
 
J justusandersson skrev:
Ja, torpargrund och krypgrund är samma sak. Frågan är på vilken nivå huset är grundlagt. Ytterväggar och bärande mellanväggar måste vila på stödmurar som i sin tur vilar på gjutna grundsulor. I de flesta fall bör man inte schakta djupare än sulornas underkant utan någon form av grundförstärkning. Markförhållandena har också betydelse. I ert fall misstänker jag att det inte är ett realistiskt projekt, tyvärr.
Åh vad tråkigt. Känns ju tråkigt att ha plats innanför, väl utgrävt rum, och inte kunna använda det.
Men, jag ska gå ner med ficklampan och dubbelkolla hyr det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.