Försöker placera ett kök på en yta som inte självklart passar till detta. För göra ett antal kompromisser och mer eller mindra udda lösningar.
Har bara sett två ritprogram för kök, IKEA och HTH. Båda dessa är för begränsade för att jag skall kunna rita det jag vill. Behöver tex använda ett side-by-side och i HTH går det ju att lösa med 60 + 30 breda högskåp men med IKEA är det kört. HTH i sin tur har andra begränsningar.

Finns det något bättre eller är jag utlämnad till papper o penna?
 
Google SketchUp är ett enkelt CAD-program.
 
  • Gilla
Nannana
  • Laddar…
Om det handlar om planering och optimering snarare än visualisering så ska man inte underskatta PowerPoint. Kanske inte det första verktyget man tänker på men det är väldigt lätt att skriva in rätt längdmått på linjer, rektanglar etc. och sedan bygga runt. Man gör ett lagom stort ”papper” och jobbar i millimeter. Figurerna snappar mot varandra och är lätta att ändra på.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Skechup är ju kanske ett alternativ men det har en hög tröskel. Har snubblat på denna tröskel förr men om inget annat finns så kanske jag får ta tjuren vid hornen.
 
Hmm, kanske får prova powerpoint. Visualisering hade ju varit bra men får ju inte det med papper o penna heller.
 
N Nizztos skrev:
Hmm, kanske får prova powerpoint. Visualisering hade ju varit bra men får ju inte det med papper o penna heller.
Att gå mer mot visulisering är bra när du väl har ett förslag du verkligen tror på och vill börja tänka färgsättning, proportioner, höjder etc. Tills dess vill du ha något där du enkelt kan skyffla runt och modifiera saker i nya koncept.
 
Du har Epoq också, deras 3D verktyg (när man ändrat så man är administratör) är faktiskt helt okej.

Skulle säga att Ikea och Epoqs ritprogram är bäst av gratisvarianterna från tillverkare, Epoqs är lite mer "back to basic" än vad Ikeas är och har lite sämre visualisering på sätt och vis, samtidigt som den gör lite av grovgörat åt en så som passbitar etc. som den lägger till själv till skillnad från Ikea och HTH.

HTH's ritverktyg tycker jag är sämst, vilket är synd för deras utbud är bra. Men tycker att allt blir "blurrigt" i 3D, svårt att se linjer. Sen är det sjukt svårt att passa in delar tycker jag. Dock har de i mitt tycke den mest överlägsna rumskonfiguratorn!

Alla har alltså plus och minus, men testa Epoq om du inte varit helt nöjd med de andra. Om du inte vill sätta dig in i SketchUp vill säga :)
 
Tycker HTHs program är väldigt bra. En variant av detta med ännu mera features finns på home.by.me dock med generiska köksskåp
 
Provade homebyme och passade mig inte så bra för köket. Dock verkar det helt ok för att plannera nöblering i resten av huset så kommer nog använda den till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.