Vid 3 fällen har jag råkat ut för följande :

Bakgrund.
Annonserar en vara till x kr. Någon vecka senare sänker jag priset med *20%(eller mer), och då skall enligt Blocket en röd pil synas, för att uppmärksamma användarna att just denna vara sjunkit i pris. Samt att det gamla priset vanligtvis stryks över för att spekulanterna skall se vad säljaren ursprungligen ville ha betalt. Jag tycker detta är väsentligt då annonsens nya pris o utformning blir lite som ett dragplåster, ett lockbete.

Det som hänt mig vid 3 helt olika tillfällen är att röd pil INTE kommit till, samt att det gamla priser raderats helt och ersatts med det nya sänkte priset. Jag kanske har annonserat 7 gånger totalt på Blocket.

Jag kontaktade alla gånger kundtjänst, och alla gånger fick jag brottas med helt intetsägande emailsvar, och ingen vill förstå vad jag menar. Dock fick jag hjälp 1:a gången, då kunde man ändra så att det blev rätt, men de 2 övriga gångerna fick jag svaret att det inte går att ändra/rätta, och jag fick heller aldrig något erkännande att det blivit fel, och inga pengar tillbaka, utan man erbjöd mig lägga in annonserna igen konstandsfritt. Jag lyckades via googlande få tag i högt uppsatt chef, men som hänvisade till kundtjänst.

Kan tyckas larvigt kanske, men fan så störande. Jag har inte annonserat sedan det senaste inträffade, finns också så många andra sajter o appar idag så Blocket kommer troligtvis dö ut, speciellt nu när FB lanserat sitt Marketplace.

Någon annan som råkat ut för detta?

*Jag minns inte om det är 20%, men det framgår tydligt när man ändrar priset i annonsen.
 
  • Svart Toyota RAV4 med priset 115 000 kr och en röd pilsymbol, indikerar nedsatt pris.
  • Bild på en annons med sänkt pris från 149 995 till 115 000 utan röd pil.
Jag tycker nog tvärtom, att en röd pil signalerar att varan är svårsåld eller utsatt till ett för högt pris initiellt.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Ja går man från 150´ till 115 så speglar det att antingen gick man ut väldigt mycket för högt eller så är man i panik att få in pengar.

Lägg ut en helt ny annons med rätt summa istället.

Ang. Blocket så är dom väl kända för att vara väldigt enkelspåriga. Dom har i princip ingen konkurrens och dom som försökt har försvunnit ganska snabbt. Dom kan med andra ord bete sig lite hur som helst utan att gå under.

Jag vet dock att många, både företagare och privatpersoner börjar släppa Blocket mer och mer så någon förändring bör dom absolut göra.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
På grund av Blockets skog av underrubriker så kan man inte längre lägga in lite prylar i en samlad annons utan det blir en hel hög med annonser just för att de ska kunna suga ut så mycket som möjligt av annonsörerna.

Jag har börjat köra prylar till tippen istället för att sätta in annonser på Blocket, har just nu en hög med överblivet från ombyggnad/renovering som ska åka till tippen när det blivit lite varmare.
 
galento
Har haft en del med blocket att göra; tidigare godkända annonser som förlängs en ny 2 månaders period är plötsligt inte godkända längre ( ingen ändring av texten ).Och en del har sökord med i annonsen och det godkänns även annonser med flera fordon godkänns ibland.

Blocket har blivit för stora och kan inte hantera lika regler för alla.
Handläggarna följer inte samma regler för alla kunder,svagt :thumbdown::thumbdown::thumbdown:


Jag hade en köpes annons ute för ett tag sen på en skåp bil och föreslog
i annonsen 4 märken som var intressanta köp för mej,men då vill blocket
att jag hade 4 olika köpes annonser a 125 kr och det tycker jag är idiotiskt.

Nä kollar mer andra annons sidor numera där man t.ex gratis kan ändra i
texten ,bilder osv.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Man kan ju hoppas på att fler och fler bilhandlare väljer Wayke istället. Några av de stora aktörerna har redan gått över.

Om dom tappar stora och viktiga kunder som lägger mycket pengar måste dom till slut börja kollar över hela konceptet.
 
K
Ge det lite tid så är Blocket i konkurs! Tycker dom får svensk järnväg att uppfattas som väl underhållet! Facebooks Market place är på intåg och har snart erövrat Blockets kunder, likt dom gjorde med dom Svenska internet communityn i mitten på 2000-talet och då är det Godnatt med Blocket.

Bara en sån grej att man inte kan lämna omdöme på köpare/säljare känns ju rätt 90-tal speciellt i bedrägeritider som dessa.

Bevakningsmail på sökningar som kommer 1 gång per dygn, där prylarna redan hunnit bli reserverade när man väl ringer dagen därpå. (ja, jag vet att appen finns.. Ibland körs den dock inte bakgrunden!)

Möjlighet till att lägga bud på en vara om man tycker att utgångspriset inte är bra.. Om säljaren valt att ha detta som alternativ vid skapandet av annonsen, utan att vara en auktionssajt som Tradera..
Öppna bud som andra köpare kan se, utan att förlita sig på att säljaren talar sanning i PM.

Och en hel del andra funktioner jag sett på utlänska motsvarigheter som Maarkplats i Holland m.m. Påtalat detta för blocket redan 2014 och fick till ett goddag yxskaft svar.
 
galento galento skrev:
Nä kollar mer andra annons sidor numera där man t.ex gratis kan ändra i
texten ,bilder osv.
Tips mottages tacksamt.
 
J
K KjellTimell skrev:
Bara en sån grej att man inte kan lämna omdöme på köpare/säljare känns ju rätt 90-tal speciellt i bedrägeritider som dessa.
Fick mail från blocket för nån dag sen att inte glömma lämna omdöme på en säljare jag haft kontakt med, så dit har dom kommit.

Är faktiskt nöjd med blocket. Lagom enkelt utan en massa krångliga extrafunktioner. Använder ofta deras bevakningstjänst, så det plingar till i telefonen när det jag söker dyker upp på blocket.
Facebook gillar jag bara för att man inte kan vara anonym på samma sätt, men i övrigt har dom en bra bit kvar innan dom kan slå ut blocket. Söktjänsten är värdelös och annonsbevakningen får jag inte till att fungera alls.
 
galento
Om blocket kunde lära sej att behandla ALLA kunder med likvärdiga regler vore det bra.
Kunde man få ordning på de störande sakerna (se ovan ) så borde man kunna annonsera
mer på sidan,är ju trots allt ett stort utbud.

Det kan också vara fort gjort att glömma nåt när man skriver annonsen och med ett pris på 125 kr borde man kunna ändra annonsen gratis under annonstiden.

Och att inte godkänna förlängningar av en redan godkänd annons är ju verkligen urkass.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.