Y
Ifall man har gått med på markupplåtelse åt fiber, och skriver om det till ledningsrätt.
Vad skiljer sig då markägarens rättigheter & skyldigheter?


Denna fråga kunde inte Lantmäteriet svara på utan hänvisade till Telekområdgivarna, och dom hänvisade mig till kommunen och där tröttnade jag...

Rätta mig om jag har fel:
Om fiberkabeln är grävd med en markrätt, då är fiberägaren skyldiga att flytta kabeln ifall markägaren behöver bygga något på platsen. Medan om det är en ledningsrätt så får inte markägaren bygga där alls, utan istället drabbas markägaren av massa skyldigheter såsom hålla undan träd med mera.
 
Vet inte så mycket, men även ledningsrätten lägger inga skyldigheter på dig som markägare. Det är upp till ledningsägaren att underhålla ledningen. Och att hålla efter växtlighet som kan skada ledningen.

Ledningsrätten kan ge dig som markägare begränsningar i vad du får göra i närheten av ledningen, som att du inte får bygga på en nedgrävd ledning osv. Så du får troligen inte plantera ett träd som står så att det inte går att komma åt ledningen med maskiner.

Men det borde vara samma begränsningar som en markupplåtelse ger.
 
Är det inte så att du undertecknat ett Nyttjanderättsavtal med ledningsägaren, men benämner det Markupplåtelse?
Det är den vanligaste formen och registreras inte normalt hos Lantmäteriet, samt att den har en tidsbegränsning på 25 år alt. 50 år. Brukar finnas en notering om att markägaren godkänner att ledningsägaren med gällande Nyttjanderättsavtal senare kan ansöka om avtalsservitut hos Lantmäteriet.
Vad som gäller står i upprättat Nyttjanderättsavtal som markägaren undertecknar.

Ledningsrätt bildas med Lantmäteriet, ofta när man inte kan nå en uppgörelse för vanligt Nyttjanderättsavtal. En ledningsrätt gäller för all framtid, endast Lantmäteriet kan upphäva den.
Ledningsägaren har här rätten att inom beslutat område underhålla och rensa så att fiber inte skadas av växtlighet. Se länk hur Ledningsrätt utförs:
https://www.lantmateriet.se/globala...schyrer-och-produktblad/ledningsratt_2014.pdf

Men båda kan vara identiska utifrån markägarens perspektiv vad man får göra på egen mark utifrån hur de utformas.
 
Y
Jo det är möjligt att jag benämner det felaktigt. Ska leta fram ursprungspappren men vi fick nyligen ett nytt papper som titeln var "Tilläggsavtal till markupplåtelseavtal" och på mötet så kallade dom det så också.

"nu med markupplåtelse avtalet så är det markägarens ansvar att informera ny markägare om var fibern ligger, men om vi går över till ledningsrätt så blir ansvaret på kommunen" nämndes på mötet. - Nu lyfter dom bara fram positiva saker och håller tillbaka vad dom negativa sakerna är och det är det jag försöker klura ut.
 
  • Gilla
TonyD
  • Laddar…
Se upp!
Lantmäteriet står på ledningsägarens sida och försöker lura av markägaren ersättning och det dolda i avtalet.
 
Y Yrrol skrev:
Ifall man har gått med på markupplåtelse åt fiber, och skriver om det till ledningsrätt.
Vad skiljer sig då markägarens rättigheter & skyldigheter?
I många fall kan ledningshavare skriva avtal med berörda fastighetsägare. Det medför ofta vinster för båda parter - ledningshavaren får snabbare tillgång till marken och slipper förrättningskostnader medan det ofta kan bli en bättre ersättning till markägaren än om det blir en lantmäteriförrättning. Det brukar då röra sig om ett nyttjanderättsavtal. Ett nyttjanderättsavtal kan innehålla rättigheter och skyldigheter för ledningshavare och markägare på liknande sätt som en ledningsrätt skulle reglera.

Många gånger skrivs i nyttjanderättsavtalet att det får ligga till grund för omvandling till ledningsrätt. Det innebär att en inskriven nyttjanderätt (eller inskrivet servitut) kan omvandlas till ledningsrätt genom en lantmäteriförrättning, 16 § 2 st. ledningsrättslagen. En omvandling innebär att det inte ska ske någon ändring av de befogenheter som finns i det ursprungliga nyttjanderättsavtalet och innebär därmed en något förenklad lantmäteriförrättning jämfört med att nybilda en ledningsrätt "från början".

Så som nämnts tidigare kan innehållet i ett nyttjanderättsavtal och en ledningsrätt vara i princip lika. Nyttjanderätten är begränsad i tid som AndersS nämnde, ledningsrätten är inte det.

Om det är till fördel för dig som markägare eller inte med ledningsrätt kontra nyttjanderätt kan ju bero mycket på hur nyttjanderättsavtalet är skrivet. Är det väldigt "dåligt" skrivet med otydligheter kring ansvar och skyldigheter (för både markägare och ledningshavare) kan kanske en efterföljande ledningsrätt vara att föredra, men det blir från fall till fall. Fördelen med ledningsrätt för dig som markägare är att du aldrig behöver riskera att ställas till svars vid en eventuell försäljning av din fastighet om du skulle glömma att informera köparen. Fast ledningsrättshavaren borde ha starkt intresse av att skriva in nyttjanderätten just av den anledningen.

Vid omvandling av rättighet till ledningsrätt utgår normalt ingen extra ersättning till markägaren om denne redan fått ersättning i och med avtalet och rättigheten är utan tidsbegränsning. Är det ett nyttjanderättsavtal, vilka är tidsbegränsade, så tas hänsyn till hur mycket tid som är kvar av nyttjanderätten. Är det 20-25 år kvar blir det nog normalt ingen ytterligare ersättning. Är det 2 år kvar t.ex. så jämställs det med en ny upplåtelse och då ska ersättning utgå till markägaren.
 
  • Gilla
Skogsbysen och 2 till
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
"nu med markupplåtelse avtalet så är det markägarens ansvar att informera ny markägare om var fibern ligger, men om vi går över till ledningsrätt så blir ansvaret på kommunen" nämndes på mötet.
Vill påstå att även denna del är felaktig rent generellt. Fastighetsägaren/markägare ska upplysa om att det finns nyttjanderättsavtal och/eller ledningsrätt på fastigheten.
Vill man sedan veta var fibern finns så får man begära utsättning (ev. får man en kartbild av nät/fiberägaren) via t.ex. Ledningskollen eller kontakta den som äger nedgrävd fiber.
Är det kommunen som är nät/fiberägare i ditt fall utifrån att man hänvisar till dem eller att de gör utsättning?

Liten avstickare från tråden. Lita aldrig på vad en fastighetsägare kommer ihåg var ledningar/kanalisation ska finnas på en fastighet om den inte är tydligt dokumenterad. Av erfarenhet vill jag påstå att chansen är 50/50 att det stämmer t.o.m. ännu lägre att det stämmer.
 
Redigerat:
Y Yrrol skrev:
Jo det är möjligt att jag benämner det felaktigt. Ska leta fram ursprungspappren men vi fick nyligen ett nytt papper som titeln var "Tilläggsavtal till markupplåtelseavtal" och på mötet så kallade dom det så också.

"nu med markupplåtelse avtalet så är det markägarens ansvar att informera ny markägare om var fibern ligger, men om vi går över till ledningsrätt så blir ansvaret på kommunen" nämndes på mötet. - Nu lyfter dom bara fram positiva saker och håller tillbaka vad dom negativa sakerna är och det är det jag försöker klura ut.
Det går ju att lösa genom att man gör en inskrivning av nyttjanderätten. Det är en enkel registrering man gör hos LM bara. https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Nyttjanderatt/

Ledningsrätten kan bara tas bort/ändras genom beslut av lantmäteriet.
Nyttjanderättsavtalet kan upphävas (eller ändras) och tas bort från inskrivningen om parterna är ense om det.
 
A AndersS skrev:
Vill påstå att även denna del är felaktig rent generellt. Fastighetsägaren/markägare ska upplysa om att det finns nyttjanderättsavtal och/eller ledningsrätt på fastigheten.
Vill man sedan veta var fibern finns så får man begära utsättning (ev. får man en kartbild av nät/fiberägaren) via t.ex. Ledningskollen eller kontakta den söm äger nedgrävd fiber.

Är det kommunen som är nät/fiberägare i ditt fall utifrån att man hänvisar till dem?
Man ska nog upplysa om vilken del av fastigheten som omfattas av nyttjanderätten.
Det är ju inte samma som kabelns exakta läge, men ungefärligt var den går.
 
Y
Tack för era svar. Blir snurrig av alla nya termer. Har inte funnit ursprungsdokumenten än, precis börjat gå genom lite högar.

Ni är väldigt inne på nyttjanderätt även fast senaste papper nämner markupplåtelse.
- är nyttjanderätt och markupplåtelse samma sak? finns det bara nyttjanderätt och ledningsrätt att välja mellan?

Har aldrig hört föreningen (inte kommunen) prata om tidsbegränsat. Förvisso sa dom inte rakt ut att dom var skyldiga att flytta kabeln men det kände en annan kund till och sa, och föreningen medgav då.

1) Oavsett vilken typ av rätt dom nu fick av mig, har dom sänt detta vidare till lantmäteriet och att jag bör kunna be dom om kopior? Sänder man före eller efter man stoppat ner något?

2) Jag som är dömd att bo här tills jag dör värderar mina möjligheter att få bort ledningen mer än ekonomiska ersättningar, därav vill jag inte ha ledningsrätt. Finns det risk att dom kan gå andra vägar för att få det eller är det enbart via min underskrift?


Att kontakta föreningen för be om ursprungskartan är lönlöst då dom redan visat vad ohederliga dom är för nå sina mål.
 
Det är vanligt att fiberföreningen vill ha markupplåtelsen/nyttjanderätten inskriven som ledningsnät just för att ha den för all framtid samt att den gäller mot fastigheten och inte mot dig som fastighetsägare. Eftersom fiberföreningen inte har någon fastighet kan de inte skapa ett servitut utan får gå via ledningsrätt istället.

Har du skrivit under ett avtal som ger rätt till inskrivning är det nog svårt att hindra inskrivning
 
Y Yrrol skrev:
Ni är väldigt inne på nyttjanderätt även fast senaste papper nämner markupplåtelse.
- är nyttjanderätt och markupplåtelse samma sak? finns det bara nyttjanderätt och ledningsrätt att välja mellan?
I princip ja - nyttjanderätt eller ledningsrätt. Kan det vara så att de har använt "standard"-mallen för avtal om fiber:

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/bredband/

Ligger en bit ner på sidan och heter just "markupplåtelseavtal för ...". Läser man i den mallen säger den tydligt att det är en nyttjanderätt och att den är bindande i högst 50 år, eller 25 år inom detaljplan. Den mallen för avtal fungerar också på det sätt jag nämnde tidigare att den kan användas som överenskommelse om ledningsrätt. D.v.s. att om ledningshavaren söker ledningsrätt så har du medgett det med villkoren i avtalet. Något förenklat ...

Under länken jag postade kan du finna ganska mycket matnyttig information under "broschyrer och annat material".
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Ni är väldigt inne på nyttjanderätt även fast senaste papper nämner markupplåtelse.
- är nyttjanderätt och markupplåtelse samma sak? finns det bara nyttjanderätt och ledningsrätt att välja mellan?
Nyttjanderätt är en övergripande term för när någon har en rättighet att på ett eller annat sätt använda din mark. Kan sedan finns underkategorier som beskriver närmare.
Ett frivilligt gjort avtal om markupplåtelse är en typ av nyttjanderätt du gett dem då.

Ledningsrätt är en egen lag. Därför man talar separat om den, för att det är då efter reglerna i den lagen saker har gjorts. Är speciellt till för att kunna använda tvång för att få till samhällsnyttiga installationer. Och för att kunna besluta för massvis av fastigheter längs en sträcka i klump. https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Ledningsratt/
 
Y
Idag fick jag brev ifrån Lantmäteriet och ifrån fiberföreningen.

* Lantmäteriet har inga noteringar om något kopplat till fiber i dagsläget.

* Föreningen hälsade
"Några förtydliganden. Att vi ska ta ut ledningsrätt är inskrivet i markavtalet.
Det nya tilläggsavtalet handlar endast om ersättning till de markägare som vill ha ersättning nu.
De som inte har skickat in tilläggsavtalet senast den 28 feb erhåller ingen ersättning nu.
För de som inte har skickat in tilläggsavtalet erhåller ersättning först vid eventuell försäljning
(ersättningsnivån garanteras ej) enligt markavtalet §4 a,b dock tidigast 2024"


På mötet pratade dom om att det inte var tänkt med ledningsrätt från början utan blev aktuellt nu när kommunen erbjuder det kostnadsfritt.

Borde inte markrätt vara inskriven hos Lantmäteriet?

Jag tror fortfarande dom bluffar. Dom saknar min underskrift för nya dragningen.
Skriver jag inte på nu så tvingas dom sända in en nyare karta med gamla kartnumret.

Lantmäteriet hänvisade mig att ta ärendet till jurist eller polis.
Blir provocerad att föreningen avsiktligt ljög från start och inte ens erbjuder rejäl kompensation för det.
Samtidigt mår jag dåligt att behöva sätta mig in i allt och fatta beslut om jag ska stå på mig eller ge vika.
 
  • Gilla
pour
  • Laddar…
R
Markupplåtelseavtal - något kommuner osv. använder sig av för att slippa jobba med ledningsrätt eftersom de för stå för förättningskostnaden.

Nedanstående registreras hos lantmäteriet
Nyttjanderättavtal - är mellan personer, upphör när någon flyttar från fastigheten. T.ex. Nisse får a vatten från min brunn.
Avtalsservitut - mellan fastigheter, gäller sålänge avtalet inte bryts
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.