Har behandlat två limträbalkar som jag ska ha som tv-bänk med järnvitriol. Behandlade dem i november men är ännu inte gråa. Har efter råd av en expert på svenskttra.se målat på ännu en gång med mer järnvitriol-salt i lösningen. Men blir inte gråare. Balkarna blir bara mer "saltiga" och luktar konstigt. Det går att få bort det värsta av saltet genom att slipa ytan lite. Men hur som helst, hur får jag balkarna gråa??

Hur är det järnvitriol fungerar, vad rent kemiskt är det som gör utan grå? Alltså vad är det som får trät att åldras. Måste det stå i solen? Jag har haft dem inomhus hela tiden.
 
H
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Har behandlat två limträbalkar som jag ska ha som tv-bänk med järnvitriol. Behandlade dem i november men är ännu inte gråa. Har efter råd av en expert på svenskttra.se målat på ännu en gång med mer järnvitriol-salt i lösningen. Men blir inte gråare. Balkarna blir bara mer "saltiga" och luktar konstigt. Det går att få bort det värsta av saltet genom att slipa ytan lite. Men hur som helst, hur får jag balkarna gråa??

Hur är det järnvitriol fungerar, vad rent kemiskt är det som gör utan grå? Alltså vad är det som får trät att åldras. Måste det stå i solen? Jag har haft dem inomhus hela tiden.
använd bets nästa gång?
http://www.herdins.se/
 
Bets ger inte samma naturliga yta som järnvitriol. Vill hur som helst använda enbart järnvitriol och vill bara ha svar på hur det är det fungerar. Vad är det som får järnvitriolen att aktiveras och åldra trät.
 
Jag är ingen expert på området, men som jag förstått det så är det bland annat solljuset som bryter ner ligninet och hemicellulosan i trät som gör det att det blir grått.

Jag har för mig att jag läst någonstans att man kan använda stålull, svart te och äppelcidervinäger (tror jag det var - lämnar inga garantier :) för att få liknande resultat inomhus. Hur det funkar om trät är behandlat med järnvitriol vet jag inte, men det kanske går att testa på en liten undanskymd yta?
 
  • Gilla
Johnny J
  • Laddar…
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Bets ger inte samma naturliga yta som järnvitriol. Vill hur som helst använda enbart järnvitriol och vill bara ha svar på hur det är det fungerar. Vad är det som får järnvitriolen att aktiveras och åldra trät.
Gissningsvis är det solens UV-ljus som bryter ner trät och får det grått. Så i så fall är ju enda chansen att skaffa en uppsättning starka UV-lampor som får stå på i något år eller så.
 
Om det är solen som är svaret då vet jag iaf. Bra, då ska jag fixa sol åt dem.
 
H
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Bets ger inte samma naturliga yta som järnvitriol. Vill hur som helst använda enbart järnvitriol och vill bara ha svar på hur det är det fungerar. Vad är det som får järnvitriolen att aktiveras och åldra trät.
beror på vilken bets.
du får ställa ut byrån
 
Jag tror inte TS har byggt en byrå av limträbalkar ;)
 
Hehe nä det är en väldigt rustik tv-hylla :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Cheesen
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Har behandlat två limträbalkar som jag ska ha som tv-bänk med järnvitriol. Behandlade dem i november men är ännu inte gråa. Har efter råd av en expert på svenskttra.se målat på ännu en gång med mer järnvitriol-salt i lösningen. Men blir inte gråare. Balkarna blir bara mer "saltiga" och luktar konstigt. Det går att få bort det värsta av saltet genom att slipa ytan lite. Men hur som helst, hur får jag balkarna gråa??

Hur är det järnvitriol fungerar, vad rent kemiskt är det som gör utan grå? Alltså vad är det som får trät att åldras. Måste det stå i solen? Jag har haft dem inomhus hela tiden.
Järnvitriol behandlingen behöver uv ljus... Våran fasad började inte gråna i söderläge förrän jag vattnade den med trädgårdsslangen då regnet ej kommit åt den... Sen så tar det tid, ett till två år för att få den där vindpinade looken.
 
Hade ni järnvitriol på fasaden? Och det behövs alltså även vatten? Inte bara uv-ljus?
 
Cheesen
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Hade ni järnvitriol på fasaden? Och det behövs alltså även vatten? Inte bara uv-ljus?
Tydligen så påskyndas processen när man vattnar... Det är väldigt tydligt under takfoten. Där kommer inte regnet åt, där är virket gulare.
 
H
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Tydligen så påskyndas processen när man vattnar... Det är väldigt tydligt under takfoten. Där kommer inte regnet åt, där är virket gulare.
järnvitriol förstör mycket. "betong"plattor och betongsocklar blir fult färgade.
Vit "dekor" sten förstörs också.
ibland "förstörs" även altanvirke
 
Byggde ett matbord till vardagsrummet och används då järnvitrol. Nu över ett år senare börjar det mörkna/få färg. Står bara i solljus genom ett fönster någon timme om dagen.
 
Cheesen
henke_benke skrev:
järnvitriol förstör mycket. "betong"plattor och betongsocklar blir fult färgade.
Vit "dekor" sten förstörs också.
ibland "förstörs" även altanvirke
Vill väl inte påstå att det förstörs, men visst det kan missfärgat en del... Har ett par "måsskitar" på bron efter att det skvittrade när jag blandade järnvitrol till staketet... Men dom kommer att "blandas" in när övrigt trä åldras.
 
  • Gilla
Perkemi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.