Har en undran! Har en vattenskada i min bostadsrätt ej orsakad av mej. Det är ett varmvattenrör under golvet i krypgrunden som stått och läckt väldigt länge tydligen. Dom började riva golvet i köket och är nu ute i hallen. Nu kan dom ej riva mer pga vi inte kan bo kvar hemma. Dom blir nog tvugna att riva golvet på hela nedervåningen.Försäkringsbolaget föreningen har säger att det är min skyldighet att skaffa ersättningsboende.Dom kommer att stå för den lägenheten och merkostnader men JAG får betala en självrisk på 1500:-? Är detta verkligen rätt? Håller på och jagar lägenhet nu men är ju inte så lätt.Det ser ut som byggarbetsplats i köket och hallen ,dom har lagt i isolering och plankor över så vi kan gå där. Men det drar kallt och luktar mögel/fukt.Har inga möbler i köket bla..Köksbord ,sideboard och stolar står i grabbens rum. Rörigt värre är det här. Kan jag kräva reducering på hyran för detta? Har tvingats sova borta 2 dagar pga att jag jobbar ständig natt. Har inget varmvatten på toa så jag kan tvätta händer/ansikte där utan får göra det i diskbänken då det är det enda handfatet jag har. Sen sa han från försäkringsbolaget att våtrumsmattan i badrummet är till åren och när dom river får jag betala själv för en ny matta och jobbet för det? Är det verkligen rimligt? Har inte tänkt byta nu då ekonomin inte tillåter det. Väldigt tacksam för ett svar //Maria Tillägg gäller bostadsrätt
 
Redigerat:
Kolla upp vad som gäller angående åldersavdrag. Självklart får man ingen ny standard gratis om det som satt där var gammalt. Bra försäkringsbolag har dock ett lågt tak på åldersavdrag, runt 10-20 tusen max kanske istället för flera hundra tusen som det kan bli ibland.

Vad är det för bolag?
 
Du ska kontakta ditt försäkringsbolag så får de hjälpa dig.

Angående vattenskadan. Är detta rör en huvudledning? DVS före din avstängningskran?
Om det är en "huvudledning" så är det föreningens ansvar helt. De ska då återställa din lgh.
Eventuella åldersavdrag hamnar på föreningen. Dock är jag inte säker på om det gäller Varmvatten. Det gäller inte ledningar som försörjer elementen.
Om det är huvudvattenledning eller brand så är det föreningens ansvar att återställa och föreningen får stå för avskrivningar.
Föreningen ska även stå för elförbrukningen av eventuella avfuktare.
Om vattenskadan skulle bero på någonting annat även om det är utanför din kontroll så är det så illa att man själv får stå för åldersavdrag. Eller så får man stå för sitt ytskikt själv. Exakt vad som gäller är jag inte säker på.
Så med din fråga om badrum det är korrekt som ditt FB säger. Om orsaken inte är en huvudvattenledningsskada.

I BRF så betalar man ingen hyra utan en avgift baserad på föreningens ekonomi. Det man betalar har man egentligen igen. En kostnad föreningen har fördelas på samtliga medlemmar. En mindre inkomst fördelas på samtliga medlemmar.
Min spontana tanke är att du inte har rätt till nedsättning på avgiften. Men jag är inte säker på detta.Täcker inte din försäkring detta?
 
Redigerat:
B Byggdjuret skrev:
Du ska kontakta ditt försäkringsbolag så får de hjälpa dig.

Angående vattenskadan. Är detta rör en huvudledning? DVS före din avstängningskran?
Om det är en "huvudledning" så är det föreningens ansvar helt. De ska då återställa din lgh.
Eventuella åldersavdrag hamnar på föreningen. Dock är jag inte säker på om det gäller Varmvatten. Det gäller inte ledningar som försörjer elementen.
Om det är huvudvattenledning eller brand så är det föreningens ansvar att återställa och föreningen får stå för avskrivningar.
Föreningen ska även stå för elförbrukningen av eventuella avfuktare.
Det är redan klart att det är på föreningen och inget jag orsakat.
 
Maria Schalin Maria Schalin skrev:
Det är redan klart att det är på föreningen och inget jag orsakat.
Ditt FB ska hjälpa dig med de problem som uppstår pg av skadan. t.ex dubbelt boende. sådana saker. Detta har alltså ingenting med själva skadan.
 
Man betalar som sagt ingen hyra. Avgiften förutsätter inte att du kan bo där, den kan du inte få nersatt. Däremot borde nog självrisken ligga på föreningen.
 
Maria Schalin Maria Schalin skrev:
Det är redan klart att det är på föreningen och inget jag orsakat.
Jo, men det är inte dte som kan vara problemet.

Om ex. föreningens avloppsrör läcker, eller grannens diskmaskin läcker, så att det blir skador inne hos dig. Då är skadorna i din lägenhet ditt problem oavsett att du inte på något sätt vållat skadan. Kostnaden hamnar bara på den vållande parten om den parten varit oaktsam eller vårdslös.

Men just tappvattenledningar är ett undantag i bostadsrättslagen. Där ansvarar föreningen fullt ut.

Men om vi nu antar att det gäller tappvatten, där alltså föreningen har fullt ansvar, så vet jag inte om det även inkluderar evakueringsboende. OM det är så, så skall du hållas skadeslös och inte behöva betala någon självrisk.

Men om det inte gäller en tappvattenledning, så gäller som sagt helt andra regler, då kan det vara så att din egen försäkring är inblandad om du har bostadsrättstillägg, och att det är där självrisken kommer in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.