Hej forumet, la detta inlägg i byggnadsdelar/golv men insåg kanske såhär i efterhand att min fråga inte är så relaterat till golv och hur man lägger golv utan passar kanske snarare i detta underforum.

Nåväl,

Vi byggde nytt hus (generalentrepenad) för cirka 2 år sedan. I huset valde vi att lägga ett golv från Tarkett som kallar sig "Epoque". Det är ett plankgolv men med 'klickfunktion'.

Redan efter några månader började det knarra betänkligt från golvet på olika ställen, vilket förvärrades ju längre tiden gick. Betongplattan är jämn och fin, och det som knarrar är när planken "skaver" lite mot varandra - ingen svikt nånstans.

Alla här vet säkert hur lång tid vissa ärenden tar hos hustillverkare, hantverkare osv - men hur som helst så har Tarkett skickat hit en 'tekniker' för felsökning, och efter hans besök fick vi hem ett brev från Tarkett där dom medger att golvet inte beter sig normalt och har därför valt att 'Reklamera' golvet som dom kallar det.

So far so good, det beslutet är vi nöjda med. Tarkett skickade sedan hit en golvläggare (egen firma) som också kollade på knarret och konstaterade att detta löser man lämpligast genom att ta upp det befintliga golvet i hela huset, och sedan limma allt golv istället. Då blir golvet enligt honom "knäpptyst".

Just det här sista var väl inte riktigt vad vi förväntade oss, för mig (som ren amatör) låter det monumentalt jobbigt att ta upp ett redan lagt golv och limma varje bit vid tillbakasättning. Men vi ansåg ändå att fine, är det detta som är lösningen så är det väl så. Sedan har vi under ett halvårs tid försökt planera in en tid och här har vi (eller snarare Tarkett) sprungit på lite bekymmer. Golvläggaren som var här menade på att ska han ta upp golvet kommer en hel del gå sönder, så han kommer behöva mycket extragolv (nytt) att lägga där det behövs. Tiden gick, och sedan hörde han av sig ungefär en månad senare och berättade att Tarkett slutat tillverka Epoque-golvet och ersätt med ett annat, så det var svårt att få tag i extra golv. Bara det faktum att golvet inte längre tillverkas får mig att dra öronen åt mig... Hur som helst, han skulle jaga och leta och tillslut ringde han nån månad senare igen och berättade att dom på något magiskt sätt lyckats få tag i TVÅ paket (dvs, 12 plankor totalt!) i något restlager som han skulle få skickat till sig.

Så i veckan var han här och tänkte börja - vi städade ur allt, tog bort möbler, ägnade hela söndagen åt att röja. Dyker upp, har med sig ett trestavs laminatgolv i fel färg - med andra ord, fel golvtyp, fel golvmodell, fel färg, och ett trestavsgolv - inte ens ett plankgolv. Han fick åka igen, försöka få fatt dessa två paketen och sedan kom han upp på nytt och då hade paketen hittats men vi kunde inte sätta igång därför dom måste skickas osv.

Samtidigt passade jag på att fråga om 12 plankor verkligen räcker för hela vårt hus om han ska bryta upp allt golv? Jag menar, hade jag varit honom hade jag inte velat ligga på 'marginalen'.. det måste ju vara rätt tråkigt att stå där halvvägs och råka göra sönder planka nummer 13... Jag nämnde detta och han gick runt och 'räknade' lite på vart han skulle såga upp och börja och om 12 plankor skulle räcka... Han kändes tveksam men tillslut sa han ändå "är jag försiktig bara så ska det nog räcka".

Hur som helst, nu har vi planerat nytt datum i Aug för att göra den här limningen och med lite tid att tänka på saken och reflektion så har jag börjat tycka hela situationen är mer och mer olustig.

För det första, jag har googlat lite på det här Epoque-golvet och jag tycks inte vara den enda med knarrproblem. Jag tror, självklart spekulerande att det finns en anledning till varför Tarkett inte tillverkar det mer och det blivit ersatt med annat golv.

För det andra så är det golvet vi inte har avsett för att limmas, det är möjligt det löser situationen med knarret men jag tycker ändå inte det känns bra.

För det tredje så tycker jag det känns oroväckande med så lite extragolv för ett sådant arbete.

För det fjärde, så är det ju givetvis ett omfattande/B] arbete både för oss, han, Tarkett och alla inblandade att ta upp ett golv och limma allt och lägga tillbaka. Det vore ju extremt jobbigt om det visade sig att något knarr låg kvar (och vi kommer verkligen inte acceptera mer knarr, det väcker liksom småttingarna när vi går förbi deras rum).

Kontentan, och vart jag vill komma är väl egentligen att vi vill verkligen att allt ska bli bra, men vi vill inte göra detta fler än en gång - det är jobbigt nog, och just nu känner jag stor osäkerhet i deras approach för att lösa problemet.

Om jag får bestämma själv så hade jag velat att dom kom hit och la om ett helt nytt golv på rätt sätt, ett knarrfritt golv, på det sättet golvet är avsett för att läggas på. Samtidigt vet jag inte vad jag får ställa för krav. Tarkett har ju nånstans erkänt problematiken och valt att reklamera golvet, samtidigt byter dom inte ut golvet utan väljer att limma ett golv som inte är avsett att limmas.

Situationen är som jag nämnt olustig, och jag skulle gärna vilja ha lite input i mina tankegångar. Än så länge har jag inte ställt några krav mot Tarkett utan följt deras linje, så jag skulle vilja känna mig för lite här på forumet innan jag lyfter frågan mot Tarkett att föreslå ett totalt golvbyte. Tänkte också ringa ARN i veckan och se om dom har prejudikat eller exempel på liknande ärenden, man brukar ju kunna få bra råd där - jag gillar att ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag börjar ställa krav.

Så, vad säger forumet? Hur hade ni resonerat/gjort?

Ohyggligt tacksam för input!
Vol
 
Jag skulle definitivt ta upp dialogen med Tarkett om ni kan få ett annat golv som finns i lager men det lär de inte vara så sugna på gissar jag... De har ju medgett att golvet är felaktigt från början och de har erbjudit att åtgärda det. Att limma ett golv som inte är avsett att limmas känns som en halv-bra lösning tycker jag. Dessutom när man "öppnar" klickparkett brukar kanterna bli lite rundade/uppböjda och det kan i sin tur ge stickor eller springor när det läggs tillbaka.
Kontakta konsumentvägledaren i er kommun och rådfråga (det kostar inget).
Som sagt, börja med att prata med dem igen och säg att det inte fungerar med ett utgånget golv om ni sen måste ha nya bitar och är det dessutom limmat lär det bli ännu svårare att byta i framtiden!
 
O
Kostnadsmässigt så borde det inte vara någon jätteskillnad för tarkett att byta ut golvet mot ett annat. Visst ett nytt golv kostar men det dyra är väl arbetet
 
D
Jag tror inte det är så mycket mer jobb att ta upp golvet för att lägga om det limmat, jämfört med att riva det för att lägga ett nytt. När försäkringsbolaget la golv hos oss så blev golvläggaren klar och trött men glad la han ifrån sig cirkelsågen på golvet medan den fortfarande snurrade och gjorde ett djupt jack alldeles i början av läggningen. Han fick bryta upp allt och lägga om det för att byta ut den brädan. Men det gick definitivt snabbare än att lägga golvet första gången. Det var ett Kährs-golv så vet ju inte vad Tarkett har för profil, mn några problem med att tanupp det och lägga om det var det inte. Inga skadade brädor och slutresultatet var hur bra som helst.

Däremot verkar det ju på beskrivningen som Tarkett har lämnat åtgärdandet i handen på golvläggaren ch att Tarkett kunnat acceptera vilken lösning som helst. Golvläggaren kanske bara valde den enklaste lösningen och kanske även trodde det fanns något mervärde för dig att få behålla just det mönster som du redan valt. Har du gjort klart för golvläggaren att du skulle föredra ett nytt golv? Om inte så ta diskussionen med denne. Bör ju inte spela någon större roll för honom.
 
Epoque har bara bytt namn fick jag veta. Har precis köpt ett tarkett oak natural plank. Stod epoque på alla paket. Ringde o frågade o de sa att serien bytt namn.
 
Hur gick det med det knarrande Tarkettgolvet och åtgärden att limma befintligt golv?

Själv står jag mot JM som levererat Tarkettgolv som knarrar i alla rum i hela huset. De erbjuder samma lösning men jag är sådär intresserad av lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.