Hej!

Behöver anlägga ett nytt avlopp då vårt enskilda blivit utdömt av kommunen. Har en idé hur vi skall göra men hoppas att någon kan svara på om min idé är möjlig. Har noll koll på området, men behöver överväga alternativ

Grannen har självfall till en avloppspump som är ansluten till kommunalt avlopp (egen anläggning)
Jag har fått ok på att ansluta till grannens anläggning men problemet är att jag har mycket svårt att nå den befintliga pumpstationen

Min fråga är:
Är det möjligt att installera avsloppspump på min tomt, från vilket slammet pumpas till en anslutning på det avloppsrör med självfall som går från grannens tomt till pumpstationen?

Mvh
 
Det borde inte vara några problem, men se till att påsticket inte ligger nära grannens utlopp från huset så ditt "avfall" inte rusar vidare bakvägen in i deras hus... Med en korrekt V-koppling bör det inte vara några problem att ditt avlopp trycks bakåt i deras system. Eventuellt kan du behöva en avloppsluftning på en strategisk punkt (hopkopplingspunkten kan vara en bra utgångspunkt) för att inte riskera dålig lukt hos grannen.
 
Tack för svaret!

Anslutningen hamnar ca 40m från huset, samt 10m lägre

Mvh
 
Jag har exakt den lösningen då jag har nytt hus i en backe "bakom" gatans vanliga hus (en uppdelad stor fastighet). Har fungerat fint i 2 år nu att min brunnpump maler och pumpar slammet till den delade ledningen ut till gatan.

Som nämnts installerades det en mellanbrunn/tank (som bara tar ut nivåskillnader tror jag) innan faktisk påkoppling på existerande avlopp (och även vatten för min del).

Bitvis kan det lukta från denna brunn då locken inte direkt är 100% täta.

Notera att det kanske behövs någon typ av avtal / servitut som ska lösas mellan er.
 
Tack för svaret, intressant för mig för att få en "känsla" innan ev projektering. Servitut absolut

Följdfråga möjligtvis av det dummare slaget..

Har en sluten tank idag. Fick en idé om att behålla denna som en buffert på något vis om något skulle hända. Långvarigt strömavbrott, sammanbrott i vår gemensamma infrastruktur eller liknande..

Är det överhuvudtaget möjligt behålla tanken, och mala/pumpa iväg?

Tveksam till att kommunen skulle godkänna det dock

Mvh
 
Z zapppa skrev:
Tack för svaret!

Anslutningen hamnar ca 40m från huset, samt 10m lägre

Mvh
Då borde det inte vara något problem. Har för mig att reglena är att en sådan anslutning måste vara minst 1 meter under grannens lägsta anslutningspunkt i hans gren.
 
Z zapppa skrev:
Tack för svaret, intressant för mig för att få en "känsla" innan ev projektering. Servitut absolut

Följdfråga möjligtvis av det dummare slaget..

Har en sluten tank idag. Fick en idé om att behålla denna som en buffert på något vis om något skulle hända. Långvarigt strömavbrott, sammanbrott i vår gemensamma infrastruktur eller liknande..

Är det överhuvudtaget möjligt behålla tanken, och mala/pumpa iväg?

Tveksam till att kommunen skulle godkänna det dock
Kommunen har ju sådana lösningar i sitt avloppsnät så det borde väl inte vara förbjudet att ha en sådan ackumulatortank i sin trädgård där avloppspumpen pumpar ut ifrån.

Problemet är väl att även om man har en pump så kommer det att ansamlas slam i den befintliga tanken som måste slamsugas med jämna mellanrum.
 
En pumpbrunn är konisk i botten för att slamansamlingen ska minimeras och för att kunna spola rent enklare. Pumpen kommer hantera det mesta på egen hand, om man nyttjar mycket papper i toaletten kan det bli lite ansamling som får spolas bort regelbundet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.